Elevers utveckling av begreppsförståelse i matematik
Arbetet med att bättre förstå och stötta elevers utveckling av begreppsförståelse i matematik tar sin utgångspunkt i två avhandlingar (Jäder, 2019; Wedman, 2020) och arbetar vidare med något som vi kallar begreppsligt utmanande uppgifter.
Vi utgår från en teori om begreppsförståelse med sin grund inom det kognitionsvetenskapliga fältet som kombineras med andra existerande teorier inom det matematikdidaktiska fältet. Fokus är att utveckla en teori som kan användas i ett sammanhang där begreppsförståelse ska utvecklas via problemlösning. Det övergripande syftet är att bättre förstå vad det innebär att ha en begreppsförståelse i matematik, samt att med den kunskapen utveckla principer för en undervisning med fokus på begreppsförståelse.
Inriktningen är framför allt mot matematikuppgifter och mer specifikt matematiska problem. Inom ramen för detta arbete ingår flera projekt där elever och lärare i såväl gymnasie- som grundskola deltar.
Kontakt

