Anna‑Karin Stockenstrand
Anna-Karin Stockenstrand är forskare i företagsekonomi och verksam vid CER - Centrum för forskning om ekonomiska relationer. Hennes forskning har stort fokus på pensionsområdet.
Berätta – vem är Anna-Karin Stockenstrand?
Jag är forskare och lärare vid CER och fördelar min tid mellan Uppsala och Sundvall. I mitt liv finns mycket musik och böcker av olika slag, men även tid utomhus. Jag tycker om att fixa ute i trädgården på Alnö och testa nya saker att odla på kolonilotten vid Fyrisån. När jag får tid över spelar jag fiol som alltid varit en passion.
Vad handlar din forskning om?
För närvarande arbetar jag med ett forskningsprojekt. Det talas om att människor ska arbeta allt längre, och vi måste ta allt större ansvar för vår egen pension och vår ekonomiska situation som äldre. Men vad är det då för förutsättningar som krävs för att människor ska kunna och vilja arbeta längre? Detta kretsar mitt forskningsprojekt kring.
Hur kommer det sig att du började intressera dig för pensionsområdet?
Dels är det ett samhällsrelevant område. Alla påverkas av det och jag tror det behövs mycket mer forskning och fler studier på området så vi förstår så mycket som möjligt av de samband som finns. Men dels är det också teoretiskt intressanta frågor som väcks.
Varför behövs din forskning?
Försäkrings- och pensionsområdet genomgår just nu en fundamental omvandling i och med globalisering, digitalisering och big data utveckling. Därtill kommer nya regelverk och andra förändringar såsom att vi i framtiden ska gå i pension senare än vi tidigare gjort och att vi behöver spara mer själva. Allt detta sammantaget väcker många frågor som vi behöver gå till botten med.
Vad betydde det att kunna använda finansiering från Vetenskapsrådet?
Pengarna från Vetenskapsrådet innebar att jag kunde fokusera på min forskning under flera års tid, vilket var helt avgörande för mig i att bygga upp min forskning inom finansiell reglering och tillsyn. Jag var även gästforskare i England ett halvår och startade upp nya samarbeten både i Sverige och utomlands. Att bedriva empirisk forskning är enormt tidskrävande, och därtill behövs ro att analysera, bearbeta och rapportera resultat, allt det fick jag tid att göra.
Hur fördelar du din tid mellan forskningen och undervisning?
När jag hade pengar från Vetenskapsrådet bedrev jag forskning i princip på heltid under tre år, och just nu undervisar jag i princip bara. Det är precis så det ska vara tycker jag, perioder av mycket forskning och sedan perioder med mycket undervisning. Då har man möjlighet att göra båda uppgifterna riktigt bra och arbetet blir omväxlande och roligt.
Drömscenario i termer av jobbet?
Det bästa med mitt jobb är att få träffa unga människor i min undervisning och försöka få dem att känna att redovisning är både roligt och viktigt, för det är det!
Kontakt
