Gaming4Coding
Gaming4Coding är ett Erasmus-projekt med målsättningen att utveckla ett spel där elever på grund- och gymnasieskolor ska kunna lära sig programmera i Python. Ja, samtidigt som det ska vara ett spel som är kul, och ett spel där även tjejer ska känna sig välkomna.
Gaming4Coding
- att spela sig till programmeringskunskaper i grund- och gymnasieskolor
Detta projekts huvudmål är att bygga på den höga motiveringsfaktor som spelbaserat lärande har för att väcka intresse för programmering. Datorspel kan erbjuda utmanande scenarier där spelare utforskar regler med hög interaktivitet, och den omedelbara återkoppling som skapar ett starkt engagemang. Att utvärdera att detta verkligen uppnås, och att yngre tjejer verkligen känner sig välkomna till spel och lärande, är forskningsdelen av detta projekt.
En intressant detalj i speldesignen är att bygga in en lärandeanalys, som inte stör vare sig spelandet eller lärandet, så kallad 'Stealth Assessment'. Detta kommer forskare från Mittuniversitetet att göra i samarbete med: ett spelutvecklingsföretag i Tyskland, ett universitet i Spanien, en lärarorganisation i Spanien, en rad skolor i flera länder och maker-rörelsens 'Geek Girls Sundsvall'. Spelet, och andra projektleveranser kommer att finnas tillgängliga via projektets webbportal.
Fakta
Projektperiod
221201-231231
Samarbetspartners
Institutioner/avdelningar
Forskargrupper
Projektledare

Projektmedlemmar
