Ulrika Gidlund
Universitetslektor|Senior Lecturer
- Tjänstetitel: Universitetslektor
- Annan titel: Internationaliseringsansvarig UTV
- Telefon arbete: +46 (0)10-1428232
- E-postadress: ulrika.gidlund@miun.se
- Rumsnummer: D356
- Ort: Sundsvall
-
- Avdelning:
- Institutionen för utbildningsvetenskap (UTV)
Bakgrund
Ulrika Gidlund har undervisat på lärarutbildningens olika lärarprogram i sju (7) år. Under ett år hade hon även kurser för lärarstudenter i engelska på humaniora. Hon har också en ämneslärarutbildning i svenska och engelska (två av våra ämneslärarämnen) och har jobbat på gymnasieskolan i 15 år.
Hon har även undervisat utländska utbytesstudenter samt varit utbyteslärare vid både Stenden University, Nederländerna Roskilde University, Danmark.
Forskningsområden
Ulrika Gidlund är disputerad i pedagogik med inriktning på specialpedagogik. Hennes forskning har fokus på skolnära forskning.
Ulrika Gidlund har också fungerat som följeforskare i nedan SiS-projekt (Särskilda insatser i skolan) finansierade av SPSM.
”Samspel som lyfter” Undersåker, Åre kommun 2014 – 2015 (förskolan).
”Alla ska med” Fyrvalla, Jämtlands gymnasieförbund 2015 -2018 (gymnasiet).
”Samspel för lärande” Mörsil, Åre kommun, 2016 – 2018 (grundskolan).
”En gymnasieskola för alla” Hedbergska, Sundsvall kommun, 2017-2018 (gymnasiet).
”Sociala relationer som grund för goda studieresultat” Wargentin, Jämtlands gymnasieförbund 2018 (gymnasiet).
Tre av ovan projekt har genomförts på gymnasieskolan med Relationell Pedagogik och Supported Education som teoretiska ramverk.
Under 2020 deltar Gidlund också i två forskningsprojekt inom fritidshemspedagogiken. Det ena forskningsprojekt om literacyaktiviteter i fritidshemsverksamheter kommer att bidra med ny och viktig kunskap inom ett relativt sett obeforskat fält. Detta kommer att generera specifik kompetens om literacy i fritidshem. Genom de involverade forskarna kommer även andra viktiga aspekter att belysas såsom multimodalitet, specialpedagogik och estetiska uttrycksformer. Projektet leds av docent Ulla Damber och tre lektorer och en adjunkt medverkar i studien.
Det andra projektet är en studie i barnets/elevens perspektiv på övergången mellan skolans och fritidshemmets aktiviteter.
Forskning
Lindqvist, M., Boström, L. & Gidlund, U. (2022). Teacher shortage in Sweden: Time to take action? Education in the North. 29(2) 48-67.
Gidlund, U. (2022). Mellan skolan och fritids – ur barnens perspektiv. In L. Söderberg Lago & H. Elvstrand (Eds) Elevers perspektiv på att vara elev i fritidshem. Stockholm; Liber.
Övrigt
Ulrika Gidlund har varit MIUN:s samordnare för gymnasiesamverkan, GYS, för UTV i fem år och har därmed nära kontakt med gymnasieskolorna i MIUNs upptagningsområde. Hon är även representant för RUNs specialpedagogiska nätverk (samverkan), och träffar frekvent specialpedagoger och speciallärare från MIUN:s upptagningsområde. Hon är Internationaliseringsansvarig på UTV med uppgift att jobba med att öka studentmobiliteten på alla lärarprogram.