Välbesökt studiedag om skolfrånvaro
Nyligen arrangerade forskningsprogrammet Framtidens Välfärd: Vård och Skola en studiedag där bland annat strategier för att behålla och få tillbaka eleverna i skolan diskuterades.
Fälldinsalen var mer eller mindre fullsatt när föreläsningen drog i gång. Lena Boström, en av två projektledare för Framtidens välfärd, är glad för uppslutningen, men menar samtidigt att det är ett tecken på situationens allvar.
- Vi är förstås jätteglada för att så många har kommit hit och vill lyssna på oss. Men det signalerar också att det finns ett stort problem vad gäller skolfrånvaro, säger Lena Boström.
Under dagen föreläste Eva-Lena Årmyr, biträdande skolchef i Ånge kommun, och Lena Bjelkström, rektor på Ånge grundskola. Föreläsningen lade stor vikt vid möjligheterna till ökad skolnärvaro utifrån forskning och beprövad erfarenhet.
- Skolfrånvaro eller problematisk skolnärvaro är en utmaning främst för den enskilde eleven och dess familj, men framträder även som en nationell utmaning för huvudmän. En ökad frånvaro bidrar till sämre möjligheter för den enskilda eleven, bland annat genom lägre måluppfyllelse, minskade chanser att läsa den utbildning som eleven önskar och en ökad risk för utanförskap. I det långa riskerar en okontrollerbar frånvaro att drabba hela samhället. Fördelarna med ökad skolnärvaro är flera, exempelvis visar forskning och genomförda studier att närvaro gynnar eleven på flera sätt. Hälsa och mående stärks, möjligheter att klara av kunskapskraven ökar. De får även större möjlighet att ta sig in på arbetsmarknaden och minskar därmed risken för utanförskap. Ett resultat av hög skolnärvaro ger ringar på vattnet för flera, bland annat bättre studiemiljöer för både klasskamrater och undervisande personal, men även trygghet för vårdnadshavare, säger Eva-Lena Årmyr.
Det är viktigt att skolmiljön är tillgänglig fysiskt, socialt och pedagogiskt, att vi förekommer hinder och skapar trygghet genom ett relationellt förhållningssätt, det är förutsättningar för hög skolnärvaro.
- Jag pratade om vilka aspekter som är viktiga i skolan för att eleverna ska lyckas och vad som bidrar till skolnärvaro, utifrån egna erfarenheter och genom vår utvecklingsresa på vår skola. Vi har lyckats öka skolnärvaron genom att förbättra tillgängligheten. Det är viktigt att skolmiljön är tillgänglig fysiskt, socialt och pedagogiskt, att vi förekommer hinder och skapar trygghet genom ett relationellt förhållningssätt, det är förutsättningar för hög skolnärvaro, säger Lena Bjelkström.