Anstånd med studiestart
Om du antagits till en utbildning och inte kan ta din plats i anspråk kan du ansöka om anstånd. Här får du veta vad som krävs och hur du ska göra för att ansöka.
Skäl för anstånd med att påbörja studierna kan vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts‐ eller civilpliktstjänstgöring, studentfackliga uppdrag, militär grundutbildning enligt förordningen om militär grundutbildning eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.
Ansökan ska vara inkommen innan utbildningen startar eller, vid sen antagning, omedelbart efter att du fått ditt antagningsbeslut. Till ansökan ska du bifoga intyg som styrker dina skäl. Tänk på att du efter att ha registrerat dig på utbildningen inte längre kan ansöka om anstånd.
Anståndstiden får uppgå till högst 18 månader om det inte finns synnerliga skäl för en längre tid. Här hittar du ansökningsblanketten för anstånd.
Mittuniversitetet prövar ansökan om anstånd i varje enskilt fall. För att beviljas anstånd måste du vara antagen till det utbildningstillfälle anståndsansökan avser.
Har du frågor kring din ansökan är du välkommen att kontakta Antagningsfunktionen vid Mittuniversitetet på telefonnummer: 010‐ 142 80 00.
Beslut om anstånd skickas via post till sökande. Om anstånd beviljas är du skyldig att på nytt söka utbildningen samt bifoga kopia på beslutet tillsammans med din anmälan. Mer information finns i beslutet.
Ansökan om anstånd med påbörjande av studier skickas till följande adress:
Mittuniversitetet
Antagningsfunktionen
85170 Sundsvall
Beslutet att avslå en sökandes begäran om anstånd kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan. Eventuell överklagan måste ha inkommit till Mittuniversitetet senast tre veckor efter den dag du fick beslutet. Adressen är: Registrator vid Mittuniversitetet, 851 70 SUNDSVALL.