Pedagogik GR (A), Bild som praktiskt estetiskt ämne
Litteratur 2025-09-01 - Tills vidare Obligatorisk litteratur
Moment: 1
Titel: Kursplan för bildämnet, åk 1-3 och åk 4-6
Kommentar: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och
fritidshemmet?url=907561864%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRBIL01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f
Författare/red: Aspán, M. & Balldin, J.
Titel: Estetiska uttryck och barns rättigheter i utbildning.
Upplaga: 2017
Förlag: Gleerups, Malmö
Kommentar: Kapitel i Aspán, J. Balldin, C. Engel & A. Röing Hellberg, (red.). Estetiska uttryck och barns rättigheter i utbildning. Tillgänglig som pdf-fil, 20 s.
Författare/red: Burman, G.
Titel: Konsten i historien. Stockholm
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och kultur Läromedel, Stockholm
Författare/red: Forsler, I., Magnusson, L. & Öhman, E (red.)
Titel: Bild och visuell kultur - undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Skolverket
Artikeltitel: Kommentarmaterial till kursplan i bild
Webbadress: https://www.skolverket.se/getFile?file=9785
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr22
Upplaga: 2022
Förlag: Stockholm: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet
Författare/red: Wikberg, S.
Titel: Estetiska ämnen och genus. Rapport 14, Tilde.
Upplaga: 2011
Förlag: Ladda ner via Umeå universitet
Webbadress: https://www.umu.se/globalassets/organisation/fakulteter/humfak/institutionen-for-estetiska-amnen-i-lararutbildningen/tilde/rapportserie/tilde14.pdf*
*Kommentar: Läs kapitlet: Om bildämnets feminina könsmärkning, sid 144 – 168.
Författare/red: Åhall, M.
Titel: Lärarens guide till bild: teori, praktik, bedömning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & kultur
Författare/red: Åsén, G.
Titel: Bildundervisning och lärande genom bilder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Liber
Moment: 2
Titel: Kursplan för bildämnet, åk 1-3 och åk 4-6
Kommentar: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och
fritidshemmet?url=907561864%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRBIL01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f
Författare/red: Burman, G.
Titel: Konsten i historien
Upplaga: 2007
Förlag: Natur och kultur Läromedel, Stockholm
Kommentar: 192 s.
Författare/red: Forsler, I., Magnusson, L. & Öhman, E (red.)
Titel: Bild och visuell kultur - undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Häggström, M. & Örtegren, H. (red.)
Titel: Visuell kunskap för multimodalt lärande
Upplaga: Senaste upplagan
**Förlag:**Studentlitteratur
Författare/red: Janson, Malena
Titel: Introduktion till filmpedagogik: vita duken som svarta tavlan
Upplaga: (red.) (2016)
Förlag: Malmö: Gleerups Utbildning
Kommentar: Tillgänglig som pdf-fil, 15 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr22
Upplaga: 2022
Förlag: Stockholm: Skolverket
Webbadress: https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2022/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet---lgr22
Referenslitteratur
Moment: 1
Författare/red: Bendroth Karlsson, M, Majs, U
Titel: Alla kan skapa - Levande Verkstad - en inkluderande bildpedagogik
Upplaga: 2019
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: 128 s.
Författare/red: Bendroth Karlsson, M. & Karlsson Häikiö, T. (red.)
Titel: Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv
Upplaga: 2014
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: 166 s. Läs särskilt kapitel 3 & 8
Författare/red: Lidén, A, Schantz, U.V. & Thorgersen, K. (red.)
Titel: De estetiska ämnenas didaktik: utmaningar, processer och protester.
Upplaga: 2018
Förlag: Stockholm: Stockholm University Press.
Kommentar: 278 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Vad är digitalt berättande och varför ska vi arbeta med det i undervisningen?
Upplaga: 2016
Webbadress: Hämtad från https://larportalen.skolverket.se/#/modul/0-digitalisering/Grundskola/202Digitaltberattande/del01/.
Moment: 2
Författare/red: Frid, Johan & Nilsson, Karl-Johan
Titel: Intro Bild: skapa, kommunicera, förstå
Upplaga: 2008
Förlag: Malmö: Didacta
Kommentar: ISBN 9789188548030 312 s.
Författare/red: Frida Marklund
Titel: Bilder som berättar: om kunskap, makt och traditioner i grundskolans bildundervisning
Upplaga: 2019
Förlag: Umeå Universitet
Författare/red: Lidén, A, Schantz, U.V. & Thorgersen, K.
Titel: De estetiska ämnenas didaktik: utmaningar, processer och protester
Upplaga: 2018
Förlag: Stockholm: Stockholm University Press
Kommentar: ISBN 9789176340638 278 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Vad är digitalt berättande och varför ska vi arbeta med det i undervisningen?
Upplaga: 2016
Webbadress: Hämtad från https://larportalen.skolverket.se/#/modul/0-digitalisering/Grundskola/202Digitaltberattande/del_01/
Författare/red: Sparrman, A.
Titel: Barns visuella kulturer: skolplanscher och idolbilder
Upplaga: 2006
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Författare/red: Strandberg, L.
Titel: Vygotskij i praktiken: bland plugghästar och fusklappar
Upplaga: 2017
Förlag: Studentlitteratur AB
Kommentar: ISBN 9789144125473 212 s.