Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Matematikinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 hp
Mathematics Learning for Preschool Teachers who Teach Preschool Class, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AM001U
- Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Naturvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2023-03-13
- Giltig fr.o.m: 2023-07-01
Syfte
Syftet med kursen är att stärka förskollärares kompetens att undervisa i matematik i en eventuellt kommande 10-årig grundskola, samt att minska skillnaden mellan förskollärares utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 avseende grundläggande matematikinlärning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
1. Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp inom taluppfattning, aritmetik, algebra, geometri, sannolikhet, statistik samt samband och förändring, relevanta för undervisning i matematik i förskoleklass och årskurs 1–3.
2. Planera, genomföra och diskutera matematikaktiviteter med fokus på det matematiska innehåll som tas upp i kursen, baserat på forskning och beprövad erfarenhet om hur matematikutveckling för elever i förskoleklass och årskurs 1–3 kan stimuleras.
3. Exemplifiera och reflektera kring hur en inkluderande matematikundervisning för elever i förskoleklass och årskurs 1–3 kan utformas, baserat på yttre ramfaktorer och forskning om olika elevers behov.
4. Observera, analysera och dokumentera F-3 elevers kunskaper inom matematik för att dra slutsatser om elevers lärande, samt redogöra för hur olika typer av bedömning bidrar till elevers kunskapsutveckling.
5. Reflektera kring skolmatematikens syfte och matematikens roll i ett historiskt perspektiv och i relation till sin professionsroll som lärare med undervisning i matematik.
Innehåll
Centralt i kursen är att relatera förskoleklassens centrala innehåll: matematiska resonemang och uttrycksformer; till grundskolans centrala matematiska innehåll: taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet, statistik, samband och förändring, samt problemlösning. Kursen lyfter fram formativ undervisningspraktik som grund för planering, bedömning och uppföljning, där elevers erfarenheter och olika behov synliggörs och tillgodoses. Kursen tar sin utgångspunkt i laborativa och undersökande arbetssätt, där matematisk problemlösning är centralt, för att uppmuntra till matematiska resonemang och stötta alla elevers kunskapsutveckling.
För att ge deltagarna möjlighet att stärka sin kompetens att undervisa elever i de tidiga årskurserna i matematik kommer följande kursinnehåll behandlas, indelat i fyra olika delar.
Grundläggande matematikkunskaper (Lärandemål 1, kod 2301 i examinationen)
- taluppfattning, aritmetiska räknelagar och beräkningar inom de naturliga talen, de hela talen och de rationella talen
- algebraiska uttryck, likhet och ekvationer
- mönster i talföljder och skapande av algoritmer
- olika geometriska objekt och dess egenskaper
- rumsuppfattning, mätning, skala och matematisk symmetri
- slump, utfallsrum och kombinatorik
- klassificering och frekvenstabell
- olika lägesmått och statistiska representationsformer
- ämnesdidaktisk analys av matematiska begrepp, relevant för undervisning i förskoleklass och åk 1–3
Planera matematikundervisning (Lärandemål 2 och 3, kod 2302 i examinationen)
- matematiklärande genom problemlösning
- laborativ matematikundervisning
- läromedlens roll i matematikundervisningen
- inkluderande matematikundervisning
- planering av matematikundervisning utifrån matematikdidaktiska teorier om matematikinlärning, beprövad erfarenhet och ramfaktorer i styrdokumenten
Analysera och bedöma matematikkunskaper (Lärandemål 4, kod 2303 i examinationen)
- olika former av bedömning och hur bedömning kan främja elevers lärande i matematik
- analysera och bedöma elevers matematikkunskaper utifrån styrdokumenten
- dokumentation av elevers matematikkunskaper
Vad är matematik? (Lärandemål 5, kod 2302 och 2303 i examinationen)
- matematik som vetenskap och matematik som skolämne
- matematiken i vardagen, samt vardagskontext i skolmatematiken
- skolmatematikens utveckling och styrdokumentens beskrivning av matematikkunskaper
- olika aspekter av matematisk kommunikation, uttrycksformer och representationer, samt språkets betydelse för matematiklärande
Behörighet
För att vara behörig till utbildningen behöver du:
- ha förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) eller äldre motsvarighet.
- vara anställd för undervisning i förskoleklass.
- ha din rektors godkännande, vilket styrks genom avsedd blankett - huvudmannablanketten.
Urvalsregler
Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".
Undervisning
Kursen genomförs på distans med digitala träffar samt förinspelade föreläsningar. Kursinnehåll kommer behandlas genom föreläsningar, seminarium, diskussioner och workshops. Regelbundna träffar ca varannan vecka.
Praktiska inslag genomförs i klasser och med elever som deltagarna enkelt har tillgång till.
Examination
2301: Skriftlig tentamen i matematik, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål 1. Skrivs på valfritt lärcentra.
2302: Skriftlig inlämningsuppgift: Planering för lärande i matematik, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål 2, 3 och 5.
2303: Skriftlig inlämningsuppgift: Bedömning av elevers matematikkunskaper, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Lärandemål 4 och 5.
.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Validering är möjlig. Den som antagits till kursen ges möjlighet att tillgodoräkna högskolepoäng genom en validering av kunskaper och färdigheter/kompetens i förhållande till lärandemålen i aktuell kurs. Mittuniversitetet är ansluten till det digitala ansöknings- och administrationssystemet Valda.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Artikeltitel: Aktuella artiklar, avhandlingar, bokavsnitt och rapporter, ca 200 sidor
- Författare/red: Helenius, O., & Johansson, M. (Red.)
- Titel: Att bli lärare i matematik
- Upplaga: 2018
- Förlag: Liber
- Författare/red: Häggström, J., Kilhamn, C., & Fredriksson, M.
- Titel: Algebra i grundskolan
- Upplaga: 2019
- Förlag: Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM
- Författare/red: McIntosh, A.
- Titel: Förstå och använda tal: En handbok (2a uppl)
- Upplaga: 2020
- Förlag: Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM
- Författare/red: Palmér, H., & van Bommel, J.
- Titel: Problemlösning som utgångspunkt: Matematikundervisning i förskoleklass (2a uppl)
- Upplaga: 2019
- Förlag: Liber
- Författare/red: Roos, H.
- Titel: Inkluderande matematikundervisning: Tidiga insatser i FK–6
- Upplaga: 2020
- Förlag: Natur & Kultur
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Allmänna råd om betyg och betygsättning
- Upplaga: Senaste revideringen
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Att planera, bedöma och ge återkoppling: Stöd för undervisning
- Upplaga: Senaste revideringen
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Hitta matematiken: Nationellt kartläggningsmaterial i matematiskt tänkande i förskoleklass
- Upplaga: 2022a
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i matematik: Grundskolan
- Upplaga: 2022b
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
- Upplaga: 2022c
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning: Matematik i årskurs 1-3
- Upplaga: 2022d
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Solem, H. I., Alseth, B., & Nordberg, G.
- Titel: Tal och Tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur