Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik II för grundlärare F-3, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik II för grundlärare F-3, 7,5 hp
Mathematics and Science Education BA (B), Mathematics II for Primary School Teachers F-3, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AM015G
- Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2024-10-21
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska bredda och fördjupa sin förmåga att skapa och genomföra stimulerande lärsituationer i matematik för elever i förskoleklass samt årskurs 1 till 3.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp inom algebra, funktionslära och programmering.
2. Beskriva F - 3 elevers kunskapsutveckling inom algebra, funktionslära och programmering utifrån grundskolans styrdokument och matematikdidaktisk forskning.
3. Beskriva språkets och kommunikationens betydelse i matematikundervisningen.
4. Diskutera hur praktiska och estetiska lärprocesser kan användas för att stimulera F-3 elevers matematikutveckling.
5. Planera och genomföra matematikaktiviteter med fokus på det matematiska innehåll som tas upp i kursen, baserat på forskning och beprövad erfarenhet om hur matematikutveckling för elever i förskoleklass och årskurs 1-3 kan stimuleras.
6. Använda korrekt och relevant matematiskt och matematikdidaktiskt yrkesspråk.
7. Använda digitala verktyg som lärresurser i matematikundervisningen, samt för eget lärande.
8. Reflektera över och värdera olika läraktiviteter som diskuteras i kursen, utifrån matematikdidaktisk forskning.
9. Granska kvalitativ och kvantitativ matematikdidaktisk forskning, samt resonera kring dess betydelse för matematikundervisningen.
Innehåll
- algebraiska uttryck, ekvationer och funktioner
- mönster i talföljder och skapande av algoritmer
- programmering och digitala lärresurser
- ämnesdidaktisk analys av matematiska begrepp, med fokus på grundskolans centrala innehåll: Algebra, samt Samband och förändring
- introduktion till planering av matematikaktiviteter
- olika aspekter av kommunikation i matematik, samt språkets betydelse för matematiklärande
- praktiska och estetiska lärprocesser för att stödja elevers matematikutveckling
- matematikdidaktisk forskning, och diskussion kring undervisning och lärande i matematik
Behörighet
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematik I för grundlärare F-3, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, självstudier, seminarier, fältstudier och grupparbeten.
Examination
2202: Skriftlig inlämningsuppgift: Laborativ matematik, 2 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål: 2, 4, 5, 6, 8
2401: Skriftlig tentamen i matematik och matematikdidaktik, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål: 1, 2, 6
2402: Matematik och kommunikation, seminarium med skriftlig inlämning, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Lärandemål: 2, 3, 8, 9
2406: Programmering och digital teknik, gruppuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Lärandemål: 5, 6, 7
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som MA138G eller AM003G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Titel: Aktuella vetenskapliga artiklar, avhandlingar, rapporter, o.dyl. ca 300 sidor
Författare/red: Helenius, O. & Johansson, M. (Red.).
Titel: Att bli lärare i matematik
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Liber
Författare/red: Häggström, J., Kilhamn, C. & Fredriksson, M
Titel: Algebra i grundskolan
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM)
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i matematik
Upplaga: Senast gällande revidering
Författare/red: Skolverket
Titel: Kursplan i matematik
Upplaga: Senast gällande revidering
Författare/red: Solem, I. H., Alseth, B. & Nordberg, G
Titel: Tal och Tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Studentlitteratur