Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik III för grundlärare F-3, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik III för grundlärare F-3, 15 hp
Mathematics and Science Education BA (B), Mathematics III for Primary School Teachers in Preschool Class to Year 3, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: AM017G
- Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
- Fastställd: 2024-10-21
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förmåga att planera och genomföra stimulerande lärsituationer i matematik för elever i förskoleklass och årskurs 1 till 3. Detta förutsätter att studenten fördjupar sina egna ämneskunskaper i matematik, samt fördjupar sin matematikdidaktiska kunskap. Studenten ska vidare utveckla förmågan att självständigt analysera och reflektera över matematikens innehåll, undervisningsformer och elevers uppfattningar om matematiska begrepp, för att kunna möta och utmana varje elev utifrån dess förutsättningar. Dessutom ska studenten utveckla förmågan att bedöma elevers matematikkunskaper utifrån styrdokumenten.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Tillämpa och förklara grundläggande matematiska begrepp inom geometri, kombinatorik, statistik och sannolikhetslära.
2. Beskriva kunskapsutvecklingen hos elever i förskoleklass och årskurs 1-3 inom geometri, kombinatorik, statistik och sannolikhetslära utifrån grundskolans styrdokument och matematikdidaktisk forskning.
3. Beskriva hur elever i förskoleklass och årskurs 1-3 kan utveckla de matematiska förmågorna i styrdokumenten, i relation till relevant centralt innehåll, samt problemlösningens centrala roll i matematikundervisningen.
4. Redogöra för hur olika typer av bedömning bidrar till kunskapsutvecklingen hos elever i förskoleklass och årskurs 1-3, och relatera detta till kunskapskraven i grundskolans kursplan.
5. Exemplifiera hur en inkluderande matematikundervisning för elever i förskoleklass och årskurs 1-3 kan utformas, baserat på yttre ramfaktorer och forskning om olika elevers behov.
6. Observera, reflektera över och tillvarata erfarenheter från matematikundervisning i förskoleklass och årskurs 1-3, samt aktuella matematikdidaktiska forskningsresultat, för att utveckla den egna yrkesverksamheten.
7. Planera undervisning med fokus på styrdokumentens centrala innehåll för förskoleklass och årskurs 1-3 som tas upp i kursen, baserat på ämnesdidaktisk forskning om hur olika matematiska förmågor kan utvecklas, samt formativ bedömnings betydelse för lärande.
8. Iscensätta olika aspekter av en inkluderande matematikundervisning för förskoleklass och årskurs 1-3.
9. Analysera läromedlens potential att ge elever i förskoleklass och årskurs 1-3 möjlighet att, i relation till relevant centralt innehåll, utveckla de matematiska förmågor som anges i kursplanens syftesformulering.
10. Använda korrekt och relevant matematiskt och matematikdidaktiskt yrkesspråk.
11. Kritiskt reflektera över sitt förhållningssätt till planering, bedömning och dokumentering, med avseende på matematikundervisningen.
12. Värdera och anpassa läromedel och materiel i matematikundervisningen utifrån elevers olika behov i förskoleklass samt årskurs 1-3.
Innehåll
- olika geometriska objekt och dess egenskaper
- skala och matematisk symmetri
- grundläggande kombinatorik, sannolikhetslära, olika lägesmått, samt grafiska modeller för att presentera statistiska data
- ämnesdidaktisk analys av matematiska begrepp, med fokus på grundskolans centrala innehåll i geometri, samt sannolikhet och statistik, och hur detta påverkar elevers möjlighet till kunskapsutveckling
- de matematiska förmågorna i styrdokumenten
- problemlösning som förmåga och innehåll, samt olika problemlösningsstrategier
- läromedlens roll i matematikundervisningen
- inkluderande matematikundervisning
- olika former av bedömning och hur bedömning kan främja elevers lärande i matematik
- fördjupning av att analysera, samt att bedöma, elevers matematikkunskaper utifrån styrdokumenten
- planering av matematikundervisning utifrån matematikdidaktiska teorier om matematikinlärning och ramfaktorer i styrdokumenten
- fördjupning av matematikdidaktisk forskning, inklusive diskussion kring kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder och metodernas påverkan på forskningsresultatens generaliserbarhet
Behörighet
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (B), Matematik II för grundlärare F-3, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Föreläsningar, självstudier, workshops, seminarier, laborationer, fältstudier och grupparbeten. Undervisning bedrivs både vid sammankomster på campus och online.
Examination
2001: Tentamen i matematik och matematikdidaktik - Individuell skriftlig tentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål: 1, 2, 3,10
2004: Fältstudie av matematikundervisning - Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Lärandemål: 6, 11
2402: Planering för lärande och undervisning i matematik, skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Lärandemål: 2, 3, 4, 7, 10, 11, 12
2403: Läromedelsanalys - muntlig och skriftlig presentation, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Lärandemål: 3, 9, 10
2405: Inkluderande matematikundervisning - muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Lärandemål: 5, 8, 12
2406: Problemlösningsstrategier - muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Lärandemål: 3, 7
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som MA158G eller AM012G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Artikeltitel: Aktuella artiklar, avhandlingar och rapporter, ca 300 sidor
Författare/red: Bråting, K., Sollervall, H. & Stadler, E.
Titel: Sannolikhet och statistik för lärare
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Helenius, O. & Johansson, M. (Red.)
Titel: Att bli lärare i matematik
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Liber
Författare/red: Palmér, H. & van Bommel, J.
Titel: Problemlösning som utgångspunkt
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Liber
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i matematik
Upplaga: Senaste revidering
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Kursplan i matematik
Upplaga: Senaste revidering
Förlag: Skolverket
Författare/red: Solem, I. H., Alseth, B. & Nordberg, G.
Titel: Tal och Tanke: Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Studentlitteratur