Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Inkluderande matematikundervisning, 2,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Inkluderande matematikundervisning, 2,5 hp
Mathematics and Science Education BA (A), Inclusive Teaching in Mathematics, 2,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM022G
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 2,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2025-03-10
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla en förståelse för en inkluderande undervisning i matematik. Kursen har ett brett anslag och vänder sig till lärare i grundskolans F-6 och ämneslärare i matematik, samt andra intresserade av matematikundervisning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • diskutera och problematisera olika aspekter av inkluderande matematikundervisning.

Innehåll

Centralt i kursen är inkluderande matematikundervisning.

  • Inkluderande undervisning med avseende på särskilda utbildningsbehov i matematik.
  • Olika aspekter av en inkluderande matematikundervisning.
  • Utformning av inkluderande matematikundervisning baserat på yttre ramfaktorer och forskning om olika elevers behov.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och självstudier. Undervisningen bedrivs på distans med digitala träffar.

Examination

2001: Seminarium - Muntlig och skriftlig redovisning, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Förberedelse genom inlämning av kort, reflekterande text till samtliga seminarier. Aktivt deltagande på en majoritet av seminarietillfällena krävs.

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan läsas separat eller som en del i en helhet med kurserna *Matematisk kunskap i ett undervisningsperspektiv* (AM020G) och *Läromedel i matematik* (AM021G).

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Artikeltitel: Aktuella artiklar, avhandlingar, bokavsnitt och rapporter, ca 200 sidor

**Författare/red:**Helenius, O., & Johansson, M. (Red.)
**Titel:**Att bli lärare i matematik
**Upplaga:**2018
**Förlag:**Liber

Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i matematik: Grundskolan
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
Upplaga: Senaste revideringen
Förlag: Skolverket

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15