Datateknik AV, Användarcentrerad design, 3 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik AV, Användarcentrerad design, 3 hp
Computer Engineering MA, User Centered Design, 3 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT042A
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 3
- Fördjupning vs. Examen: A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Tekniska området 100%
- Ansvarig institution: Data- och elektroteknik
- Fastställd: 2025-03-18
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursen introducerar användarcentrerade designprinciper för visuell AI, med fokus på att utvärdera visuell upplevelsekvalitet (QoE) och användarupplevelse (UX). Den syftar till att ge teoretisk kunskap, metodiska färdigheter och praktisk erfarenhet av att utföra användarstudier, tillämpa subjektiva och objektiva utvärderingsmetoder och analysera visuella data för användaruppfattning och interaktion.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Förklara användarcentrerade designprinciper och utvärderingsmetoder för visuella AI-tillämpningar.
- Förklara styrkorna och begränsningarna hos olika UX- och QoE-utvärderingsmetoder för visuella applikationer.
- Designa och utföra användarstudier för att utvärdera den visuella kvaliteten på upplevelsen (QoE) och användarupplevelsen (UX), enligt etablerade metoder, standarder och rekommendationer.
- Tillämpa och analysera objektiva kvalitetsbedömningsmått (t.ex. PSNR, SSIM, LPIPS) för att utvärdera visuella data i användarstudier.
- Visa kunskap i att samla in, bearbeta och tolka subjektiva och objektiva data relaterade till användarstudier om visuell kvalitet och upplevelse.
Innehåll
Kursen kommer att inkludera diskussioner om:
- Användarcentrerade designprinciper
- Mänsklig perception och kognition i visuella upplevelser
- Utvärdering av visuell kvalitet (QoE) och användarupplevelse (UX) genom subjektiva användarstudier
- Analyser av resultat med visuella kvalitetsmått
- Datainsamling och analys för subjektiva användarstudier
- Experimentell design och utvärdering av användarcentrerade visuella AI-system eller algoritmer
Behörighet
Datateknik GR eller Elektroteknik GR, 60 hp, inkluderande minst en kurs inom objektorienterad programmering.
Matematik GR (A), 30 hp, inkluderande sannolikhetsteori och statistik, 6 hp.
Datateknik AV, Signal- och bildbehandling, 6 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges i form av seminarier och laborationssessioner. Seminarierna är utformade för diskussioner baserade på de inspelade föreläsningarna. En betydande del av kursen innebär självständigt arbete, där studenter förväntas arbeta med föreläsningsmaterial, laborationsuppgifter och vetenskapliga artiklar med begränsad handledning.
Undervisning kan ske på svenska eller engelska.
Examination
L101: Laborationer, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Studenter tillämpar teoretisk kunskap genom praktiska experiment, utformar och genomför användarstudier samt samlar in och analyserar data.
T101: Tentamen, 1,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Studenterna ska i en skriftlig tentamen visa sin förståelse för användarcentrerade designprinciper, visuell kvalitet (QoE), metoder för utvärdering av användarupplevelse (UX) och analys för kvalitetsbedömning.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Litteratur
Referenslitteratur
Författare/red: Jennifer Preece, Yvonne Rogers, Helen Sharp
Titel: Interaction Design: beyond human-computer interaction
Upplaga: 6:e upplagan, 2023
Förlag: Wiley
Kommentar: Alternativt den svenska utgåvan från Studentlitteratur, Interaktionsdesign: bortom människa-datorinteraktion (2016)
**Författare/red:**R Hartson, P S Pyla
**Titel:**The UX Book – Process and Guidelines for Ensuring a Quality User Experience
**Upplaga:**Senaste
**Förlag:**Elsevier
**Författare/red:**S Möller, A Raake
**Titel:**Quality of Experience - Advanced Concepts, Applications and Methods
**Förlag:**Springer