Datateknik AV, Datorgrafik, 6 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik AV, Datorgrafik, 6 hp
Computer Engineering MA, Computer Graphics, 6 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT082A
- Ämne huvudområde: Datateknik
- Nivå: Avancerad nivå
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Tekniska området 100%
- Ansvarig institution: Data- och elektroteknik
- Fastställd: 2024-03-15
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursen är en grundläggande kurs inom datorgrafik och syftar till att ge en god förståelse och erfarenhet av teori, metoder och praktiska tekniker inom området, samt insikt i aspekter kopplade till relaterade till olika applikationer inklusive rendering, animation, interaktion, förstärkt verklighet och virtuell verklighet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara och jämföra olika alternativ för de steg som krävs i omvandlingen från en scenbeskrivning till en renderad bild;
- analysera och tillämpa algoritmer och tekniker för att skapa 3D-applikationer med hänsyn till delområden såsom transformationer, lokala och globala belysningsmodeller, rasterisering, raytracing, och interaktion;
- konstruera en datorgrafikapplikation med hjälp av befintliga APIer, 3D-motorer och 3D-modelleringsverktyg lämpliga för en angiven uppgift;
- tillämpa lämplig kunskap om datorgrafik, interaktion och rendering vid utformning av en datorgrafikapplikation.
Innehåll
Ett top-down perspektiv på datorgrafik koncept som
- seende och visuell perception
- bilder och bildrepresentationer
- homogena koordinater, perspektivavbildning, geometriska transformationer och kameramodeller
- ljus- och ytmaterialmodellering (BDRF), skuggor
- texturmappning
- grafikarkitekturer
- rasterisering
- global belysning, ray- och path tracing, ambient occlusion
- shaderprogrammering
- 3D-motorer, -ramverk och -modelleringsverktyg
- interaktion och animation
Behörighet
Datateknik GR (A-C), 90 hp, inkluderande minst 15 hp programmering i C++/Python/Matlab. Matematik GR (A), 30 hp, inkluderande Linjär algebra, 6 hp. Datateknik AV, Signal- och bildbehandling, 6 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen ges i form av föreläsningar och laborationer. En större del av kursen bedrivs med begränsad handledning, där studenten antas själv arbeta med föreläsningsmaterial, laboratorieuppgifter och vetenskapliga artiklar.
Undervisning kan ske på svenska eller engelska.
Examination
L101: Laborationer, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
P101: Projektarbete, 1,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
T101: Skriftlig tentamen, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Om tentamen på campus inte får genomföras enligt beslut från rektor, eller den denne delegerat rätten till, gäller följande: Skriftlig tentamen T101, kommer att ersättas med två delar, webbexamination och uppföljning. Inom tre veckor efter webbexaminationen kommer ett urval av studenterna att kontaktas och få svara på frågor angående genomfört prov. Uppföljningen består av frågor om genomförandet av webbexaminationen och de svar som studenten skickat in.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Edward Angel, Dave Shreiner
**Titel:**Interactive Computer Graphics with WebGL
**Upplaga:**7:e upplagan, 2015
Förlag: Pearson
Referenslitteratur
**Författare/red::**Tomas Akenine-Möller et al.
**Titel:**Real-Time Rendering
**Upplaga:**4:e upplagan, 2018
Förlag: CRC Press