Datateknik AV, Förstärkt och virtuell verklighet, 6 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Datateknik AV, Förstärkt och virtuell verklighet, 6 hp
Computer Engineering MA, Augmented and Virtual Reality, 6 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT087A
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 6
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Tekniska området 100%
  • Ansvarig institution: Data- och elektroteknik
  • Fastställd: 2025-03-10
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen ger en teknisk grund inom förstärkt och virtuell verklighet med fokus på spårning, rendering, interaktionstekniker och systemdesign. Genom en kombination av teoretiskt och praktiskt arbete får studenterna utforska både grundläggande principer och verkliga utmaningar inom immersiva teknologier.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Förklara grundläggande koncept, teknologier och systemarkitekturer inom förstärkt och virtuell verklighet.
  • Tillämpa och analysera grundläggande tekniker för spårning, rendering och interaktion i förstärkt och virtuell verklighet-system och -miljöer.
  • Utveckla grundläggande AR- och VR-applikationer genom att integrera rumslig spårning, 3D-interaktion och realtidsrendering.
  • Reflektera över och diskutera tekniska utmaningar, begränsningar och framtida trender inom AR/VR-utveckling.

Innehåll

Kursen kommer att inkludera:

  • Grundläggande koncept och systemarkitekturer inom förstärkt och virtuell verklighet
  • Rumslig spårning och sensorfusion, inklusive SLAM och markerbaserad spårning
  • Renderingstekniker för immersiva miljöer, inklusive stereoskopisk rendering och optimering för realtidsprestanda
  • 3D-interaktionstekniker, inklusive objektmanipulation och navigering
  • Användarupplevelseaspekter, inklusive immersion, närvarokänsla och åtgärder för att minska åksjuka
  • Utvecklingsramverk och verktyg för AR/VR-applikationer
  • Tekniska utmaningar och framtida trender inom AR/VR, inklusive hårdvarubegränsningar, skalbarhet och etiska frågor

Behörighet

60 hp datateknik eller elektroteknik, inkluderande en kurs i objektorienterad programmering.

30 hp matematiska ämnen, inklusive kurser i sannolikhetsteori och statistik samt linjär algebra.

Datateknik AV: Datorgrafik, 6 hp, samt Datorseende och multivygeometri, 6 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar och laborationer. En betydande del av kursen bedrivs med begränsad handledning, där studenten antas själv arbeta med föreläsningsmaterial, laboratorieuppgifter och vetenskapliga artiklar.

Undervisning kan ske på svenska eller engelska.

Examination

L101: Laborationer, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

T101: Tentamen, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Dieter Schmalstieg, Tobias Höllerer
Titel: Augmented Reality: Principles and Practice
Upplaga: 1:a upplagan, 2016
Förlag: Addison-Wesley

Författare/red: Steven M. LaValle
Titel: Virtual Reality
Upplaga: 1:a upplagan, 2020
Förlag: Cambridge University Press
Kommentar: Tillgänglig online gratis

Referenslitteratur

Författare/red: Richard Szeliski
Titel: Computer Vision: Algorithms and Applications 
Upplaga: 2:a upplagan, 2022
Förlag: Springer
Webbadress: https://szeliski.org/Book/
Kommentar: Helst ISBN 13: 978-3-030-34371-2

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15