Datateknik GR (C), Människa-datorinteraktion, 6 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Datateknik GR (C), Människa-datorinteraktion, 6 hp
Computer Engineering BA (C), Human-Computer Interaction, 6 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: DT168G
- Ämne huvudområde: Datateknik alt. Industriell organisation och ekonomi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 6
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Informationssystem och -teknologi
- Fastställd: 2016-05-02
- Senast ändrad: 2017-05-29
- Giltig fr.o.m: 2017-07-01
Syfte
Användbarhet har blivit ett allt viktigare värderingskriterium för interaktiva system. God användbarhet och positiv användarupplevelse är numera av stor vikt för ett lyckat interaktivt system. Genom denna kurs får du färdigheter i olika metoder och verktyg för design, utveckling och utvärdering av interaktiva system.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
• definiera grundläggande begrepp inom området interaktionsdesign,
• beskriva och tillämpa användarcentrerade metoder för utveckling och utvärdering av interaktiva system,
• analysera metoder utifrån olika teorier och modeller,
• kombinera olika metoder eller delar därutav för att nå egna uppställda mål,
• värdera sitt val av metod och föreslå eventuella förbättringar, och
• ta hänsyn till etiska aspekter av forskningsarbete.
Innehåll
• Användarcentrerad design och utveckling
• Användbarhet, användargränssnitt och användarupplevelse
• Användbarhetstester
• Datainsamling och analys
• Designprinciper
• Designprocessen
• Konceptualisering och kognition
• Social och emotionell interaktion
• Tillgänglighet för interaktiva system
Behörighet
90 hp avslutade kurser, inklusive en kurs inom programmering och en kurs inom kommunikation i tal och skrift.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av cirka 10% föreläsningar, 10% laborationer, 5% övningar, 5% seminarium samt 70% egna studier, laborations- och seminarieförberedelser, och projektarbete i grupp. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.
Kursen inleds med föreläsningar och följs av laborationer för utvärdering av existerande interaktiva system. Projektarbetet som utförs i grupp påbörjas därefter med övningar som agerar handledningsstöd och som inkluderar praktiska exempel för olika metoder relaterade till designprocessen. Däremellan sker också seminarium där aktuella interaktiva system och deras designprinciper diskuteras. Kursen avslutas med muntlig och skriftlig presentation av projektarbetet.
Undervisning kan ske på svenska eller engelska.
Examination
2.5 hp, L101: Laborationer med skriftlig och muntlig redovisning samt seminarier.
Betyg: Godkänd eller Underkänd
3.5 hp, P101: Projekt med skriftlig dokumentation och muntlig presentation.
Betyg: A, B, C, D eller E för godkänt, Fx eller F för underkänt.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurser med kod DT022A, IG025G, DT126G, IU127G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Jennifer Preece, Yvonne Rogers, Helen Sharp
- Titel: Interaction Design: beyond human-computer interaction
- Ort: Hoboken, NJ
- Upplaga: 4:e upplagan, 2015
- Förlag: Wiley
- Kommentar: Alternativt den svenska utgåvan från Studentlitteratur, Interaktionsdesign: bortom människa-datorinteraktion (2016)
- Författare/red: Jennifer Preece, Yvonne Rogers, Helen Sharp
- Titel: Interaktionsdesign: bortom människa-datorinteraktion
- Upplaga: 1:a upplagan, 2016
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: Alternativt den engelska utgåvan från Wiley, Interaction Design: beyond human-computer interaction (2015)
Referenslitteratur
- Författare/red: Mattias Arvola
- Titel: Interaktionsdesign och UX: om att skapa en god användarupplevelse
- Upplaga: 1:a upplagan, 2014
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: En svensk bok om de olika faserna i ett designprojekt. Används som referens under lektionerna för projektarbetet.
- Författare/red: Steve Krug
- Titel: Don't Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web and Mobile Usability
- Upplaga: 3:e upplagan, 2014
- Förlag: New Riders
- Kommentar: En lättläst bok om webbanvändbarhet. Exempel från boken lyfts i kursen. Lämplig referenslitteratur för alla projektarbeten som behandlar webbgränssnitt.