Företagsekonomi AV, Affärsutveckling i upplevelseekonomin, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Företagsekonomi AV, Affärsutveckling i upplevelseekonomin, 7,5 hp
Business Administration MA, Business Development in the Experience Economy, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FÖ026A
  • Ämne huvudområde: Företagsekonomi
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2024-05-24
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper kring framväxten av upplevelseekonomin och dess följder för företagsutveckling. Mer specifikt behandlar kursen hur företag och organisationer förändrar och anpassar sina affärsutvecklingsprocesser, sitt ledarskap, sin organisering och sin marknadsföring för att vara konkurrenskraftiga i den framväxande upplevelseekonomin.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

– identifiera och förklara olika perspektiv på upplevelseekonomins framväxt.

– förklara, urskilja och värdera olika synsätt på hur företag påverkas av de karaktärsdrag som kännetecknar upplevelseekonomin.

– skissera, relatera och kombinera ledarskapets och marknadsföringens koppling till affärsutveckling och affärsmodeller utifrån olika perspektiv av upplevelseekonomin.

– konstruera och försvara ett avgränsat vetenskapligt arbete inom affärsutvecklingsområdet.

Innehåll

Under kursens inledning behandlas framväxten av det vi kallar upplevelseekonomin i samhället och i företagande. Därefter kommer fokus att vara på det förändringsarbete som företag och organisationer genomför inom affärsutveckling, affärsmodeller, ledarskap och marknadsföring för att vara konkurrenskraftiga i upplevelseekonomin. I kursen ingår även näringslivsinslag.

Behörighet

Företagsekonomi GR (A/B/C) 90 hp, varav Företagsekonomi GR (C) minst 30 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Campuskurs:

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, utlagt material, olika former av övningar och näringslivsinslag. Vid seminarier och näringslivsinslag gäller obligatorisk närvaro (vid frånvaro ges kompletteringsuppgifter). Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.

Distanskurs:

Undervisningen består av digitala föreläsningar, seminarier, utlagt material, näringslivsinslag och kommunikation i en nätbaserad undervisningsplattform (vid frånvaro vid seminarier och näringslivsinslag ges kompletteringsuppgifter). Eventuella fysiska träffar är inte obligatoriska, förutom i de fall en skriftlig individuell salstentamen förekommer. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna. Undervisningsspråk kan vara svenska eller engelska.



Eget studentansvar: Studenten ansvarar själv för sitt eget lärande och förväntas självständigt söka information samt ta eget ansvar i såväl enskilda som gemensamma arbeten.



Begränsning av undervisningen: Lärarledd undervisning samt stöd från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Examination

1000: Salstentamen, 1,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

2000: Skriftlig individuell inlämningsuppgift 1, inklusive seminariedeltagande, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

3000: Skriftlig individuell inlämningsuppgift 2, inklusive seminariedeltagande, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

4000: Näringslivsinslag
Betygsskala: Tvågradig skala
Obligatorisk modul.

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.


Campuskurs och distanskurs: 

Vid examination kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av examinator för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.


Länk till ämnesspecifika betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden med mera regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Litteratur

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Florida, R.
Titel: The rise of the creative class: And how its transforming work, leisure, community and everyday life
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Basic books

Författare/red: Pine, B.J. & Gilmore, J.H.
Titel: The experience economy
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Harvard Business Review

Ytterligare 7-8 vetenskapliga artiklar samt annat utdelat material tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15