Folkhälsovetenskap AV, Självständigt arbete I, 22,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Folkhälsovetenskap AV, Självständigt arbete I, 22,5 hp
Public Health Science MA, Independent Project I, 22,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: FH037A
  • Ämne huvudområde: Folkhälsovetenskap
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 22,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1E - Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 100%
  • Ansvarig institution: Hälsovetenskaper
  • Fastställd: 2025-02-24
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig en djupare förståelse för folkhälsoområdet genom ett valt uppsatsämne. Studenten ska utveckla sina kunskaper inom vetenskapliga metoder och skrivande genom att planera och genomföra en empirisk studie som håller vetenskaplig kvalitet, samt kritiskt granska ett motsvarande arbete. I det förberedande arbetet ingår att göra en litteraturstudie samt skriva en projektplan.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- självständigt identifiera behov av forskning inom sin valda ämnesinriktning

Färdighet och förmåga
- självständigt identifiera och formulera ett syfte och eventuell frågeställning(ar) för en empirisk studie
- redogöra och argumentera för vald forskningsdesign, teori, metodval och etiska överväganden
- presentera sina resultat och tolkningar på ett tydligt sätt och enligt principerna för vetenskapliga arbeten

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- söka, analysera och värdera forskning samt relatera och referera till andras arbeten på ett vetenskapligt sätt
- analysera, tolka och förstå betydelsen av insamlade data från empirisk studie
- visa medvetenhet om etiska, vetenskapliga och samhälleliga aspekter på forskningsarbete inom sin ämnesinriktning
- kritiskt granska och värdera annan students uppsatsarbete samt försvara sitt eget arbete utifrån vetenskapliga kvalitetskriterier

Innehåll

Att genomföra en 1) litteraturstudie inom valt ämnesområde i syfte att identifiera en kunskapslucka (4 hp), 2) skriva en projektplan (3,5 hp), samt genomföra ett 3) självständigt arbete i form av en empirisk studie inklusive respondentskap och opponentskap (15 hp).

Behörighet

Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp, i huvudområdet folkhälsovetenskap eller inom andra hälsovetenskapliga eller samhällsvetenskapliga ämnesområden, alternativt en lärarexamen om minst 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Nätbaserad distansundervisning och handledning. Studierna bedrivs enskilt och i grupp via digital lärplattform med stöd av studiehandledning. Studieformen förutsätter studenternas aktiva deltagande i nätbaserade diskussioner och seminarier. Undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

1000: Litteraturöversikt, 4 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Skriftlig inlämningsuppgift.

1001: Projektplan, 3,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Skriftlig inlämningsuppgift.

1002: Självständigt arbete, 15 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examinationen sker genom ett vetenskapligt arbete och genomförd respondent- och opponentskap.

Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.


Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.


Ny examination i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknande, överklagande m.m. regleras i Högskoleförordningen.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurs FH011A/FH029A samt FH006A/FH034A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare: Armstrong, R., Waters, E., Jackson, N., Oliver, S., Popay, J., Shepherd, J., Petticrew, M., Anderson, L., Bailie, R., Brunton, G., Hawe, P., Kristjansson, E., Naccarella, L., Norris, S., Pienaar, E., Roberts, H., Rogers, W., Sowden, A. & Thomas, H. 
Titel: Guidelines for Systematic Reviews of Health Promotion and Public Health Interventions. Version 2.
Upplaga: October 2007.
Förlag: Melbourne University
Kommentar: Tillgänglig online

Författare: Vetenskapsrådet
Titel: Stöd till forskare
Webbadress: https://www.vr.se/stod-till-forskare.html

Referenslitteratur

Författare: Birkler, J.
Titel: Vetenskapsteori - en grundbok
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Graneheim, U.H., & Lundman, B.
Artikeltitel: Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24, 105-112.
Upplaga: 2004
Kommentar: Tillgänglig online

Författare: Malterud, K.
Titel: Qualitative research: standards, challenges, and guidelines. Lancet, 38, 483-488
Upplaga: 2001
Kommentar: Tillgänglig online

Författare: Patton, M.Q.
Titel: Qualitative Research & Evaluation Methods
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage Publications

Författare: EQUATOR Network
Titel: Enhancing the QUAlity and Transparency Of health Research
Webbadress: https://www.equator-network.org/

Författare: Björk, J.
Titel: Praktisk epidemiologi för medicin, vård och folkhälsa
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare: Ejlertsson, G.
Titel: Statistik för hälsovetenskaperna
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: Alternativt Djurfeldt G., Larsson R., & Stjärnhagen, O. (Senaste upplagan). Statistisk verktygslåda 1. Lund: Studentlitteratur

Vetenskapliga artiklar och rapporter tillhandahålls på lärplattformen.

Egen sökning av relevant litteratur inom uppsatsområdets ämne tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15