Genusvetenskap GR (B), Fortsättningskurs 2, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Genusvetenskap GR (B), Fortsättningskurs 2, 15 hp
Gender Studies BA (B), Intermediate Level 2, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: GE034G
- Ämne huvudområde: Genusvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1E - Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2025-01-23
- Giltig fr.o.m: 2026-01-19
Syfte
Kursens övergripande syfte är att ge en förmåga att använda vetenskapliga metoder för att kritiskt granska och analysera samhällsfenomen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Moment 1, Att göra genusvetenskaplig forskning:
- kritiskt diskutera feministisk metodologi och etik
- genomföra insamling och genusvetenskaplig analys av forskningsmaterial
Moment 2 Självständigt arbete:
- formulera en genusvetenskaplig frågeställning samt planera och genomföra en mindre studie där feministiska metoder och teorier tillämpas, problematiseras och diskuteras.
Innehåll
På moment ett, Att göra genusvetenskaplig forskning, 7,5 hp, introduceras genusvetenskapliga metoder och relationen mellan teori och metod diskuteras. Syftet är att ge fördjupade kunskaper om metodologiska och vetenskapsteoretiska utgångspunkter för genusvetenskapliga studier.
Kursen avslutas med att studenten på moment två genomför ett självständigt arbete om 7,5 hp, genom att formulera en genusvetenskaplig frågeställning som sedan undersöks i en mindre studie. Här får studenten konkret användning av den teoretiska och metodologiska kunskapen från de tidigare momenten.
Behörighet
Minst 22,5 hp från någon av kurserna: Genusvetenskap GR (A), 30 hp, Genusvetenskap GR (A), Grundkurs, 30 hp eller Genusvetenskap GR (A), Grundkurs 1, 15 hp och Genusvetenskap GR (A), Grundkurs 2, 15 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursens undervisning består av förinspelade föreläsningar, skriftliga seminarier (forumdiskussioner) och individuella skrivuppgifter.
Examination
3100: Att göra genusvetenskaplig forskning - Individuella uppgifter, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Forumuppgifter samt individuella inlämningsuppgifter.
3200: Att göra genusvetenskaplig forskning - Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
4100: Självständigt arbete, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
I kraven för självständigt arbete ingår författandet av en uppsats samt att opponera på en kurskamrats uppsats. Opponeringen sker skriftligt
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan**.**
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Studenten behöver tillgång till dator med internetuppkoppling.
Kursen överlappar helt eller delvis följande kurskoder: GE012G, GE019G, GE032G. Överlappande kurser kan inte ingå i samma examen.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m. regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment: 1
Författare/red: Bacchi, C.
Titel: Introducing the ‘What’s the Problem Represented to be?’ approach
Upplaga: 2012
Förlag: University of Adelaide Press
Webbadress:http://www.jstor.org/stable/10.20851/j.ctt1sq5x83.7
Kommentar: I Bletsas, A. och Beasley, C. (red.), Engaging with Carol Bacchi: Strategic Interventions and Exchanges (ss. 21–24)
Författare/red: Braun, V., Clarke, V.,Hayfield, N., Terry, G.
Titel: Thematic Analysis
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Springer
Webbadress:https://doi.org/10.1007/978-981-10-5251-4_103
Kommentar: I Liamputtong, P. (red.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences.
Författare/red: Godwin, S.
Titel: Analysing Policy as Discourse: Methodological Advances in Policy Analysis
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Springer
Kommentar: I Markauskaite, L. et al. (red.), Methodological Choice and Design Scholarship, Policy and Practice in Social and Educational Research.
Författare/red: Kolankiewicz, M., Liinason, M. & Sager, M. (red.)
Titel: Handbok i genusvetenskapliga forskningsmetoder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Nordic Academic Press
Författare/red: Lundberg, A. & Werner, A. (red.)
Titel: En introduktion till genusvetenskapliga begrepp*
*Upplaga: 2016
Webbadress: https://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1048202/FULLTEXT02.pdf
Moment 2
Litteratur väljs tillsammans med läraren.
Till samtliga moment kan vetenskapliga artiklar ändras och/eller tillkomma enligt instruktion från lärare.