Geografi GR (C), Självständigt arbete för grundlärare i årskurs 4-6, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Geografi GR (C), Självständigt arbete för grundlärare i årskurs 4-6, 15 hp
Geography BA (C), Independent Project for Primary School Teachers, Year 4-6, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GG028G
  • Ämne huvudområde: Geografi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: GXX - Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 80%, Samhällsvetenskapliga området 20%
  • Ansvarig institution: Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd: 2025-03-12
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursen syftar till en fördjupning av det ämnesdidaktiska och ämnesteoretiska området inom ämnet geografi. Kursen utvecklar studentens förmåga att reflektera över och kritiskt granska relationer mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen. Studenten ska under kursen öva på att tillämpa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska kunskaper inom geografi.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:

  • identifiera ett ämnesdidaktiskt problemområde inom geografi.
  • beskriva det ämnesinnehåll som aktuellt arbete fokuserar på, samt redogöra för och resonera kring lärande och undervisning inom valt ämnesinnehåll för åk 4–6, baserat på relevant ämnesdidaktisk forskning.

Färdighet och förmåga:

  • formulera ett avgränsat syfte och vetenskapliga frågeställningar med relevans för läraryrket inom geografi.
  • söka och sammanställa relevant och aktuell forskning samt relatera detta till den egna undersökningens syfte.
  • använda, och argumentera för, relevanta forskningsmetoder.
  • tolka sina data och formulera ett resultat i förhållande till forskningsfrågorna.
  • redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • visa etisk medvetenhet vid genomförande av den egna undersökningen.
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar samt identifiera behov av fortsatt forskning om årskurs 4–6 inom geografi.
  • diskutera och värdera eget och andras vetenskapliga arbeten utifrån, syfte och forskningsfrågor, teori-, metod- och materialval samt resultat och diskussion.

Innehåll

I kursen genomförs en självständig vetenskapligt underbyggd studie med relevans för yrkesverksamheten inom geografi. Studien presenteras skriftligt i form av en vetenskaplig text som följer gängse normer för akademiskt språkbruk och formalia. Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor, utarbetande av en forskningsöversikt, diskussion av kvantitativ och/eller kvalitativ metod, insamling och analys av material med medvetna etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans för yrkesverksamheten.

Kursen avslutas med ett seminarium där studenterna opponerar på varandras arbeten. I opponeringen ingår att kritiskt granska en annan students arbete och föra en vetenskapligt förankrad kritisk diskussion kring metod, material, resultat och analys.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs godkända studier om 60 hp från termin 1 och 2 samt godkänt resultat från GG021G i termin 3.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och handledning. Undervisningen sker även under inneveckor.

Undervisningen och återkoppling kan ske på engelska samt med hjälp av olika kommunikationsformer.

Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.

Examination

0010: Examination, 15 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Kursen examineras genom att det självständiga arbetet ventileras under ett seminarium och att studenten genomför en muntlig opponering på en annans arbete.


Det självständiga arbetet kan skrivas tillsammans med högst en medförfattare.


Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa att denne har erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.


Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Övergångsregel

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senast version av kursplan.

Begränsning av examination

Ansökan om att få en ny examinator utsedd ska vara skriftlig och ställs till den instans som utser examinator. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen ges som en del av Lärarutbildningen - Grundlärare med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, 240 hp.

Kursen kan inte ingå i samma examen som GG017G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

**Författare/red:**Björklund, Maria & Paulsson, Ulf
**Titel:**Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera
**Upplaga:**Senaste upplagan
**Förlag:**Studentlitteratur

**Författare/red:**Bryman, Alan
**Titel:**Samhällsvetenskapliga metoder
**Upplaga:**Senaste upplagan
**Förlag:**Liber
**Kommentar:**Valda delar av boken.

**Författare/red:**Ekengren, Anne-Marie & Hinnfors, Jonas
**Titel:**Uppsatshandbok. Hur du lyckas med din uppsats
**Upplaga:**Senaste upplagan
**Förlag:**Studentlitteratur

Övrig litteratur bestäms av studenten i samråd med handledare och
med hänsyn till studentens självständiga arbete.

Referenslitteratur

**Författare/red:**Arfwedson, Gerhard
**Titel:**Didaktiska examensarbeten i lärarutbildningen för förskola, grundskola, fritidshem, gymnasium
**Upplaga:**Senaste upplagan
**Förlag:**Stockholms universitets förlag

**Författare/red:**Gren, Martin & Hallin, Per-Olof
**Titel:**Kulturgeografi: En ämnesteoretisk introduktion
**Upplaga:**Senaste upplagan
**Förlag:**Liber

**Författare/red:**Johansson, Bo & Svedner, Per Olov
**Titel:**Examensarbetet i lärarutbildningen
**Upplaga:**Senaste upplagan
**Förlag:**Kunskapsföretaget

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15