Historia GR (B), för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Historia GR (B), för ämneslärare i gymnasieskolan, 30 hp
History BA (B), for Upper Secondary School Teacher, 30 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: HI075G
  • Ämne huvudområde: Historia
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1E - Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
  • Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2025-03-11
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper inom historiedidaktik samt något tematiskt område. Kursen syftar också till att ge den studerande insikt i historieämnets forskningsprocess, genom historiografisk orientering, teoretiska och forskningsmetodiska studier samt i arbetet med en egen mindre övning att göra en vetenskaplig undersökning. Därtill syftar kursen till att utifrån ett historiedidaktiskt perspektiv förbereda den studerande för sin framtida yrkesverksamhet som lärare i historia.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Analysera historiska sammanhang och processer genom fördjupade studier i några betydelsefulla problemområden.
  • Redovisa grundläggande insikter om historiografi och historisk teori och metod.
  • Insamla, kritiskt värdera och metodiskt bearbeta historiskt källmaterial.
  • Uppvisa grundläggande färdigheter att utföra en begränsad vetenskaplig uppsats och däri tillämpa förvärvade kunskaper om bearbetning av källmaterial och historisk metod.
  • Relatera det nutida samhället och dess kultur till företeelser och processer i det förflutna.
  • Redovisa insikter om historiedidaktiska begrepp.
  • Uppvisa färdighet i att tillämpa historiedidaktiska perspektiv och metoder för planering, bedömning och betygsättning av historieundervisning med utgångspunkt i skolans styrdokument.
  • Visa kunskaper om historieämnets utveckling i den svenska skolan och relationen mellan den vetenskapliga historieforskningen och skolans historieämne.

Innehåll

Denna kurs är en fortsättningskurs på grundnivå i historia.

Kursen är indelad i följande moment:

Moment 1. Historiedidaktisk introduktionskurs, 7,5 högskolepoäng (An Introduction to Didactics of History, 7,5 credits).
Momentet innebär studium av något tematiskt upplagt problemområde. Fördjupning och litteratur meddelas i anslutning till undervisningen.

Moment 2. Historievetenskaplig metod och teori, 7,5 högskolepoäng (Method and Theory in History, 7,5 credits).
Momentet innebär ett översiktligt stadium av användandet av teorier och metoder i historievetenskapen. I momentet ingår metodövningar och seminarier.

Moment 3. Historisk temakurs, 7,5 högskolepoäng (Thematic course, 7,5 credits).
Momentet innebär studium av något tematiskt upplagt problemområde. Det erbjuds ett antal färdiga historiska och historiedidaktiska teman som studenterna fördelas mellan. Momentet läses parallellt med moment 4. Fördjupning och litteratur meddelas i anslutning till undervisningen.

Moment 4. Historievetenskaplig undersökning, 7,5 högskolepoäng (Scholarly investigation, 7,5 credits).
Den studerande skall författa och vid ett seminarium försvara en vetenskaplig uppsats vari studenten uppvisar grundläggande färdighet i vetenskaplig behandling och presentation av historiskt källmaterial, referenshantering, förmåga att relatera till tidigare forskning och sekundärlitteratur. Den studerande väljer eller tilldelas ett källmaterial i anslutning till det tema som studeras i moment 3. Handledning av lärare sker i den grupp som arbetar med samma tema. I momentet ingår också uppgifterna att aktivt delta i seminarier och att opponera på en medstuderandes uppsats.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs minst 15 hp från kursen Historia GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, redovisningar, handledning och gruppövningar. Deltagande vid seminarier, redovisningar och gruppövningar är obligatoriskt.

Examination

1000: Historiedidaktisk introduktionskurs, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examination sker via seminarier, redovisningar och PM-skrivande.

2000: Historievetenskaplig metod och teori, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examination sker via seminarier samt muntliga och skriftliga redovisningar.

3000: Historisk temakurs, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examination sker via seminarier, redovisningar och PM-skrivande.

4000: Historievetenskaplig undersökning, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Examination sker genom bedömning av uppsatsen, opposition och seminariearbetet i övrigt.

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier


Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen kan inte ingå i samma examen som HI036G.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Alvén, Fredrik & Liljestrand, Anna-Lena
Titel: Undervisa i historia : Didaktik och metodik för ämneslärare
Upplaga: 2023
Förlag: Gleerups

Författare/red: Hermansson Adler, Magnus
Titel: Historieundervisningens byggstenar : Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
Upplaga: 2014
Förlag: Liber

Ett antal gällande läroplaner och andra officiella styrdokument för historieämnet, vilka preciseras inför kursstart.

Moment: 2

Författare/red: Florén, Anders, Ågren, Henrik & Erlandsson, Susanna
Titel: Historiska undersökningar: grunder i historisk teori, metod och framställningssätt
Upplaga: 2018
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Lindqvist Thomas (red)
Titel: Metodövningar i historia: historisk teori, metod och källkritik. 2
Upplaga: 1996 eller senare
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: 222 sidor

Författare/red: Thurén, Thorsten
Titel: Källkritik
Upplaga: 2013 eller senare
Förlag: Liber
Kommentar: 255 sidor

Moment 1: Ca 700 sidor fördjupningslitteratur eller annat fördjupningsmaterial tillkommer.

Moment 2: Ytterligare litteratur om ca 250 sidor tillkommer.

Moment 3: Fördjupning och litteratur meddelas i anslutning till undervisningen.

Moment 4: Litteratur fastställes i samråd med läraren/handledaren.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15