Kulturgeografi AV, PlatsKonstKultur: upplevelser och konstnärlig gestaltning II, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Kulturgeografi AV, PlatsKonstKultur: upplevelser och konstnärlig gestaltning II, 7,5 hp
Human Geography MA, PlaceArtCulture: Experience and Artistic Design II, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:KG030A
  • Ämne huvudområde:Kulturgeografi
  • Nivå:Avancerad nivå
  • Högskolepoäng:7,5
  • Fördjupning vs. Examen:A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Naturvetenskapliga området 20%, Samhällsvetenskapliga området 80%
  • Ansvarig institution:Ekonomi, geografi, juridik och turism
  • Fastställd:2025-08-28
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Kursen bygger på PlatsKonstKultur – upplevelse och konstnärlig gestaltning, 15 hp där kulturgeografiska teorier och begrepp introducerats och där studenter genom litteraturstudier, fältarbete och föreläsningar fått kunskap om hur platser kan undersökas, förstås och komma till uttryck i konstnärligt arbete. Inom ramen för den första kursen har studenterna ökat sin förståelse för olika platsers förutsättningar och utmaningar i Jämtland-Härjedalen och hur dessa kommit till uttryck i olika konstnärers projekt.

Fortsättningskursen syftar till att undersöka och förstå hur en plats och dess natur- och kulturlandskap kan komma till uttryck i studenternas egna kreativa och konstnärliga skapande. Genom utvecklingen av ett konstnärligt projekt ska studenterna fördjupa sin kunskap kring människans samspel med omgivningen. Med ett kulturgeografiskt perspektiv ska studenterna analysera och gestalta hur platsen påverkar människan och hur människan påverkar platsen. De ska kunna sätta in platsen och dess företeelser komplexa sammanhang - rumsliga, miljömässiga, politiska, sociala, ekonomiska och kulturella - som förändras över tid.

En stor del av kursen är projektbaserad och genomförs i grupp, där studenter från olika fält samarbetar för att utveckla ett konstnärligt projekt. Målet är att tillämpa kulturgeografiska perspektiv i det konstnärliga arbetet och därigenom fördjupa förståelsen för platsens roll i konstnärligt skapande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa fördjupad kunskap och förståelse samt kritiskt analysera
    olika perspektiv på plats och olika platsbegrepp
  • utveckla kreativa strategier och arbetssätt för att planera,
    skapa och presentera platsbaserade konstnärliga projekt där
    studenten också reflekterar över och tillämpar för kursen
    relevanta kulturgeografiska teorier och begrepp.

Innehåll

Hur kan vi undersöka, skapa och presentera konstnärliga uttryck och upplevelser med utgångspunkt i plats, landskap och människor? I denna kurs utforskar, utvecklar och genomför studenterna ett konstnärligt projekt i nära interaktion med en specifik plats i Jämtland-Härjedalen. Genom sitt arbete fördjupar de sin förståelse för olika perspektiv på och upplevelser av plats.

Denna fortsättningskurs grundar sig i kulturgeografiska perspektiv med fokus på samspelet mellan människa och omgivning. Utifrån fördjupad förståelse för, och med utgångspunkt i platser i Jämtland-Härjedalen betonas vikten av ett helhetsperspektiv där natur och samhälle samverkar. Med inspiration från samiska platsperspektiv skapas konstnärliga upplevelser och gestaltningar.

För att belysa och öka förståelsen för komplexa sammanhang och utmaningar integreras flera synsätt och perspektiv i arbetet med det konstnärliga projektet. Detta sker till exempel genom möten med lokala aktörer - såsom konstnärer, företag, föreningar och organsiationer - samt genom att synliggöra och tillvarata studenternas egna praktiska erfarenheter och teoretiska kunskaper från olika vetenskapliga fält.

Det konstnärliga projektet ska grunda sig i teoretisk och erfarenhetsbaserad kunskap där stor vikt läggs på analys och reflektion för att utforska perspektiv på och upplevelser av platsen. Under kursen tillämpas olika teorier, begrepp, arbetssätt och metoder för att skapa konstnärliga projekt i samverkan med lokalsamhället.

Behörighet

90 hp i något av följande ämnen: kulturgeografi, ekonomisk geografi, geografi, humanekologi, sociologi, turismvetenskap, företagsekonomi, etnologi, historia, kulturvetenskap, antropologi, statsvetenskap, genusvetenskap, litteraturvetenskap, landskapsarkitektur, arkitektur, kulturvård, konst- och bildgestaltning, design, film, fotografi, scenkonst, konsthantverk, musik, religion, socialt arbete, psykologi, pedagogik, konstvetenskap, kulturantropologi, slöjd och byggnadsvård samt dans.

Avklarade studier från Kulturgeografi (AV) PlatsKonstKultur: upplevelse och konstnärlig gestaltning, 15 hp.

Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande det som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen består av föreläsningar, fältstudier och seminarier samt workshops. Undervisningen sker på distans, men med obligatoriska fysiska träffar i Jämtland-Härjedalen.



Deltagande i kursen förutsätter tillgång till dator.



Undervisningen sker med nyttjande av Mittuniversitetets webbaserade lärplattform.



Undervisning och återkoppling kan förekomma på engelska.

Obligatorisk närvaro krävs vid examinerande tillfällen.

Examination

1000: Individuell skriftlig uppgift och muntlig redovisning, 2 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Förutsätter deltagande i fältstudier (fältresor), vilka inte kan ersättas av kompletteringsuppgift.

2000: Konstnärligt projektarbete i grupp med skriftlig och muntlig redovisning, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Förutsätter deltagande i fältstudier (fältresor), vilka inte kan ersättas av kompletteringsuppgift.

3000: Deltagande i fältstudier, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examinationen kan inte ersättas av ersättningsuppgift.

Deltagande i fältstudierna (fältresor) är en förutsättning för genomförande av examinationerna och kan inte ersättas av ersättningsuppgift. Kursen examineras genom muntliga och skriftliga uppgifter individuellt och i grupp. Examinationsuppgifterna redovisas i seminarieform för kursdeltagare och för kursens samarbetspartners.


Vid hemtentamen eller annan skriftlig inlämning kan en kompletterande muntlig redovisning begäras av läraren för att studenten ska visa erforderliga kunskaper. Detta för att säkerställa att studenten är den faktiska avsändaren och författaren av det skriftliga arbetet.


Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om

pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge

anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Fätlstudier (fältresor) genomförs endast under pågående kurstillfälle.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen är nätbaserad med obligatoriska fysiska träffar i Jämtland-Härjedalen. Kursen förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och hörlurar.

De studerande förutsätts själva att svara för resekostnader under exkursioner/fältresor om inget annat anges.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden mm. regleras i Högskoleförordningen





{ value = Kulturgeografi AV, PlatsKonstKultur: upplevelser och konstnärlig gestaltning II, 7,5 hp }

:

Sidan uppdaterades 2025-06-24