Kriminologi GR (B), 30 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Kriminologi GR (B), 30 hp
Criminology BA (B), 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: KR069G
- Ämne huvudområde: Kriminologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1E - Kursen ligger på grundnivå och innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
- Fastställd: 2023-10-31
- Giltig fr.o.m: 2025-01-10
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa kunskaperna inom kriminologi som vetenskapligt område genom att övergripande fördjupa kunskaperna inom kriminologisk teori, metod och forskning. Detta för att ge studenten en utökad förmåga att använda kriminologiska analyser och vetenskapliga metoder för att förstå och problematisera olika sociala företeelser som har kriminologisk relevans.
Lärandemål
Den studerande ska efter genomgången kurs kunna:
För moment 1 Våld på mikro och makronivå, 7,5 hp
- Förklara begrepp och teorier om våld och våldsanvändning både på mikro
och makronivå.
- Analysera och diskutera våld utifrån ett genusperspektiv.
- Analysera frågeställningar kring olika typer av våld i samhället utifrån olika
kriminologiska teorier.
För moment 2, Kriminologisk teori II, 7,5 hp
- Redogöra för och beskriva skillnader och likheter mellan individuella och
strukturella perspektiv inom kriminologisk teori.
- Beskriva, resonera och förklara hur genus-relaterade och intersektionella
perspektiv kan användas för att förstå och förklara kriminologiskt relevanta
fenomen.
- Beskriva, förklara och resonera kring hur sen modernitet, governmentalitet och
risk kan användas inom det kriminologiska forskningsfältet.
- Tillämpa och använda kriminologiska teorier på olika former av empiriskt
material.
För moment 3, Kvalitativ metod, 7,5 hp
- Genomföra insamling av kvalitativt material.
- Redogör för kvalitativa datainsamlingsmetoder och användning av olika
kvalitativa analysmetoder.
- Genomföra kvalitativa analyser av olika kvalitativa empiriska material.
- Redogöra för forskningsetiska principer.
För moment 4, B-uppsats, 7,5 hp
- Skriftligt formulera en kriminologiskt relevant frågeställning och besvara den
med hjälp av kriminologisk teori och metod.
- Självständigt genomföra ett skriftligt fördjupningsarbete inom kriminologi.
- Granska ett vetenskapligt arbete och redogöra för arbetets vetenskapliga
förtjänster och brister.
- Presentera och genom vetenskapliga argument försvara ett vetenskapligt arbete.
Innehåll
Kursen är indelad i fyra (4) på varandra följande moment om vardera 7,5 hp:
Moment 1, Våld på mikro och makronivå (7,5 hp)
Det inledande momentet behandlar olika typer av våld och olika grundläggande begrepp för att förstå våld och våldsbrott. Syftet med momentet är att studenten ska kunna problematisera våld och våldets plats i samhället utifrån olika kriminologiska teorier för att öka förståelsen för våld och våldsanvändning. Momentet fokuserar på våld både på mikro och makronivå och har ett särskilt fokus på genus i relation till våld. Momentet ämnar utrusta studenten med verktyg som möjliggör en kritisk granskning av våld utifrån ett genusperspektiv samt att kunna analysera olika typer av våld utifrån olika relevanta kriminologiska teorier. Våld och våldsbrott kommer att behandlas både på mikro och makronivå för att ge studenten en övergripande och fördjupad kunskap om våld i olika kontext.
Moment 2, Kriminologisk teori II (7,5 hp)
I det andra momentet fördjupas kunskaperna om kriminologisk teori. Kursen syftar till att fördjupa och utveckla studentens förståelse för moderna och relevanta kriminologiska teorier och deras historiska och ideologiska utveckling. Kursen är indelad i tre olika teman där olika perspektiv och ideologiska utgångspunkter kritiskt jämförs och kontrasteras för att belysa hur detta påverkar inramning och tolkning av teori gällande kriminologiskt relevanta frågor. I det första temat jämförs teorier med ett individuellt fokus med strukturella teorier. Kursens andra tema utforskar teorier som behandlar sen modernitet, governmentalitet och risk och det tredje och sista temat utforskar genus och intersektionalitet i förhållande till brott.
Moment 3, Kvalitativ metod, 7,5 hp
Det tredje momentet behandlar den kvalitativa forskningsprocessens olika delar. Momentet introducerar metoder för insamling och analys av kvalitativa data. Därtill behandlar momentet aktuella forskningsetiska principer.
Moment 4, B-uppsats (7,5 hp)
I det avslutande momentet ingår att på ett vetenskapligt sätt genomföra ett självständigt arbete med ämnesfördjupning. Momentet syftar till att ge en ökad förståelse för hur kriminologisk teori och metod används vid forskning genom att studenten med ett självständigt och kritiskt tillvägagångssätt ska analysera och besvara en kriminologiskt relevant frågeställning. Studenten ska även granska andra studenters arbeten och försvara uppsatsen med hjälp av vetenskapliga argument.
Behörighet
Kriminologi GR (A), minst 22,5 hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Varierande arbetsformer som inkluderar individuellt arbete och samverkan i grupp, föreläsningar, grupparbeten, seminarium samt obligatoriska examinationsseminarium. Närmare beskrivning av arbetsformerna framgår i aktuell studiehandledning för respektive moment. Undervisningen kommer i huvudsak att ske på svenska, men kan även förekomma på engelska.
Examination
1100: Våld på mikro och makronivå, Hemtentamen, 2,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
1200: Våld, genus och teori, Inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
2100: Kriminologiska teorier på individ- och strukturnivå, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium 0,5 hp och inlämningsuppgift 1 hp
2200: Sen modernitet, governmentalitet och risk, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium 0,5 hp och inlämningsuppgift 1 hp
2300: Genus och intersektionalitet, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium 0,5 hp och inlämningsuppgift 1 hp
2400: Kriminologiska teorier, Inlämningsuppgift, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
3100: Observation, Grupparbete, 3 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Gruppuppgift med obligatoriskt examinationsseminarium
3200: Kvalitativ metod, Inlämningsuppgift, 3,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Individuell uppgift med obligatoriskt examinationsseminarium
3300: Forskningsplan B-uppsats, Inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
4000: B-uppsats, 7,5 hp, Inlämningsuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Gruppuppgift med obligatoriskt examinationsseminarium
För att erhålla godkänt slutbetyg i kursen krävs att alla moment är genomförda med ett godkänt resultat. Betyg sätts i enlighet med Högskoleförordningen. Betyg fastställs av universitetet utsedd examinator. Ny tentamen i betygshöjande syfte får ej förekomma vid Mittuniversitetet.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m.m regleras i Högskoleförordningen.
Överlappar delvis med KR040G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment: 1
Författare/red: Barker, V.
Artikeltitel: Nordic vagabonds: The Roma and the logic of benevolent violence in the Swedish welfare state
År/Volym/nr/sidor: 2017/14/1/120-139
Tidskrift: European Journal of Criminology
Författare/red: Boethius, S
Titel: Våldsutövare i nära relationer
Upplaga: 2020 Rapport nr 13
Förlag: Genväg till forskning, Västra Götalandsregionens kompetenscentrum om våld i nära relationer
Författare/red: Bohm, J. & Alison, L.
Artikeltitel: An exploratory study in methods of distinguishing destructive cults.
Tidskrift: Psychology, Crime & Law
År/Volym/nr/sidor: 2001/7/2/133–165
**Författare/red:**Heber, A.
Artikeltitel: You thought you were Superman’: Violence, Victimisation and Masculinities
År/Volym/nr/sidor: 2017/57/1/61-78
Tidskrift: British Journal of Criminology
Författare/red: Hillyard, P., & Tombs, S.
Artikeltitel: From ‘crime’ to social harm?
År/Volym/nr/sidor: 2007/48/9-25
Tidskrift: Crime, Law, and Social Change
Författare/red: Lövkrona, I., & Nilsson, G.
Artikeltitel: Vad är våld? Teoretiska och politiska perspektiv.
År/Volym/nr/sidor: 2015/24/3-4/44-52.
Tidskrift: Kulturella perspektiv - svensk etnologisk tidskrift
Författare/red: Radmann, A.
Artikeltitel: Hooligans: nice guys or the last alpha males? A study of football supporters’ self-image.
Tidskrift: Soccer & Society
År/Volym/nr/sidor: 2014/15/4/548–563
Författare/red: Ray, L.
Titel: Violence and society
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Sage
Författare/red: Schlesinger, L. B.
Artikeltitel: Sexual homicide: Differentiating catathymic and compulsive murders
Tidskrift: Aggression and Violent Behavior
År/Volym/nr/sidor: 2007/12/2/242-256
Författare/red: Skott, S.
Artikeltitel: Disaggregating Violence: Understanding the decline
År/Volym/nr/sidor: 2019/1-25
Tidskrift: Journal of Interpersonal Violence
Författare/red: Thapar-Björkert, S., Samelius, L., & Sanghera, G. S.
Artikeltitel: Exploring symbolic violence in the everyday: misrecognition, condescension, consent and complicity.
År/Volym/nr/sidor: 2016/112/1/144-162
Tidskrift: Feminist Review
Författare/red: Turk, A. T.
Artikeltitel: Sociology of Terrorism
Tidskrift: Annual Review of Sociology
År/Volym/nr/sidor: 2004/30/271-286
Moment: 2
Författare/red: Beckett, K., & Herbert, S
Artikeltitel: Dealing with disorder: Social control in the post-industrial city
År/Volym/nr/sidor: 2008/12/1/5-30
Tidskrift: Theoretical Criminology
Författare/red: Carlsson, C
Artikeltitel: Masculinities, persistence and desistance
År/Volym/nr/sidor: 2013/51/3/661-693
Tidskrift: Criminology
Författare/red: Garland, D
Artikeltitel: The Current Crisis of American Criminal Justice: A Structural Analysis
År/Volym/nr/sidor: 2023/6/43-63
Tidskrift: Annual Review of Criminology
Författare/red: Newburn, T
Titel: Key Readings in Criminology
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Willan Publishing
Moment: 3
Författare/red: Aspers, P.
Titel: Etnografiska metoder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Författare/red: Boréus, K., & Bergström, G.
Titel: Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Granheim, U. H., & Lundman B
Artikeltitel: Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness
År/Volym/nr/sidor: Nurse Education Today
Tidskrift: 2004/ 24/105–112
Författare/red: Kvale, S. & Brinkmann, S.
Titel: Den kvalitativa forskningsintervjun
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Moment: 4
Titel: Publication Manual of the American Psychological Association
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: American Psychological Association
Författare/red: Trost, J.
Titel: Att vara opponent
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Referenslitteratur
Moment: 1
Titel: Publication Manual of the American Psychological Association
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: American Psychological Association
Moment: 2
Titel: Publication Manual of the American Psychological Association
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: American Psychological Association
Moment: 3
Titel: Publication Manual of the American Psychological Association
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: American Psychological Association
Författare/red: Rennstam, J. & Wästerfors, D.
Titel: Från stoff till studie: Om analysarbete i kvalitativ forskning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Vetenskapliga artiklar, forskningsrapporter och annat material kan tillkomma. Moment 4: Övrig litteratur väljs i samråd med läraren på kursen.