Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Marknadskommunikation, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Marknadskommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (A), Market Communication, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK079G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Övriga områden 100%
  • Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
  • Fastställd: 2025-02-25
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Syftet med kursen är att ge kunskaper om grundläggande teorier och begrepp inom marknadskommunikation. I kursen diskuteras marknadsföringens mikro- och makromiljö, målformulering, strategiska överväganden, samt målgrupper och olika kanalval utifrån ett kampanjperspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för och diskutera grunder, teorier och forskning
    inom områdena marknadsföring och marknadskommunikation.

  • Tillämpa teori och forskning inom marknadskommunikation på aktuella exempel från marknadskommunikationsdrivna kampanjer.

  • Identifiera, diskutera och presentera kampanjkoncept utifrån ett givet marknadskommunikativt problem.

Innehåll

Kursen behandlar centrala teoretiska utgångspunkter och principer inom marknadskommunikation. Kursen belyser kopplingen mellan marknadsföring, marknadskommunikation och samhällskommunikation.

Kursen tar upp olika verktyg inom området marknadskommunikation samt hur dessa verktyg kan användas i syfte att kommunicera med en organisations omvärld.

Kursen beskriver processen med att arbeta fram en marknadsstrategi, d.v.s. kursen tydliggör hur olika budskapsstrategier och kanalval för marknadskommunikation kan integreras i en kampanjsituation.

Kursen avslutas med en kampanjanalys med fokus på utformning av budskap i förhållande till tilltänkta målgrupper.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar.

Vid distanskurs gäller följande: Inga sammankomster. Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.

Examination

M102: Skriftlig rapport, enskild, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

M200: Muntlig redovisning (grupparbete), 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

M202: Skriftlig rapport, enskild, 3,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

M700: Skriftlig rapport, grupp, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

M800: Skriftlig rapport, enskild, 2,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Campuskursen examineras genom:

M200, M700 samt M800



Distanskursen examineras genom:

M102 samt M202



För att få ett godkänt slutbetyg på kursen ska alla delmoment ovan vara godkända.



Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination till studenten.



Länk till betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas tre examinationstillfällen inom loppet av ett år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Övrig information

Begränsning av undervisning: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Hanne Knight, Lizette Vorster
Titel: Digital Marketing in Practice: Design, Implement and Measure Effective Campaigns
Upplaga: Senaste
Förlag: Kogan Page
Kommentar: Finns som e-bok

Författare/red: Gordon Glenister
Titel: Influencer Marketing Strategy - How Influencers Can Help Grow Your Business
Upplaga: Senaste
Förlag: Kogan Page
Kommentar:

Författare/red: Dr. L. Bhuvaneswari, Dr. S. Subadra, M.Com., M.B.A., M.A., M.Sc., M.Phil., PhD , Dr. S.P. Sreekala, Dr. Sundarapandiyan Natarajan, Umaya Salma Shajahan, Dr. C.Vijai Titel: The Impact Of Artificial Intelligence (AI) On Digital Marketing
Upplaga: Volume: 21, No: S6 (2024), pp. 1132-1142 Förlag: Migration Letters
Kommentar:

Referenslitteratur

Titel: Marknadsföringslagen 2008:486
Upplaga: 2008
Kommentar: https://lagen.nu/2008:486

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15