Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Marknadskommunikation, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Marknadskommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (A), Market Communication, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK079G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Övriga områden 100%
- Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd: 2024-09-09
- Giltig fr.o.m: 2025-01-20
Syfte
Syftet med kursen är att ge kunskaper om grundläggande teorier och begrepp inom marknadskommunikation. I kursen diskuteras marknadsföringens mikro- och makromiljö, målformulering, strategiska överväganden, samt målgrupper och olika kanalval utifrån ett kampanjperspektiv.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Redogöra för och diskutera grunder, teorier och forskning
inom områdena marknadsföring och marknadskommunikation.Tillämpa teori och forskning inom marknadskommunikation på aktuella exempel från marknadskommunikationsdrivna kampanjer.
Identifiera, diskutera och presentera kampanjkoncept utifrån ett givet marknadskommunikativt problem.
Innehåll
Kursen behandlar centrala teoretiska utgångspunkter och principer inom marknadskommunikation. Kursen belyser kopplingen mellan marknadsföring, marknadskommunikation och samhällskommunikation.
Kursen tar upp olika verktyg inom området marknadskommunikation samt hur dessa verktyg kan användas i syfte att kommunicera med en organisations omvärld.
Kursen beskriver processen med att arbeta fram en marknadsstrategi, d.v.s. kursen tydliggör hur olika budskapsstrategier och kanalval för marknadskommunikation kan integreras i en kampanjsituation.
Kursen avslutas med en kampanjanalys med fokus på utformning av budskap i förhållande till tilltänkta målgrupper.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar.
Vid distanskurs gäller följande: Inga sammankomster. Undervisningen sker enbart via nätbaserade moment. För genomförande av kursen krävs tillgång till dator med Internetuppkoppling.
Examination
M102: Skriftlig rapport, enskild, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
M200: Muntlig redovisning (grupparbete), 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
M202: Skriftlig rapport, enskild, 3,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
M500: Skriftlig rapport, grupp, 2,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
M600: Skriftlig rapport, enskild, 4 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
Campuskursen examineras genom:
M200, M500 samt M600
Distanskursen examineras genom:
M102 samt M202
För att få ett godkänt slutbetyg på kursen ska alla delmoment ovan vara godkända.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination till studenten.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas tre examinationstillfällen inom loppet av ett år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Begränsning av undervisning: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Hanne Knight, Lizette Vorster
- Titel: Digital Marketing in Practice: Design, Implement and Measure Effective Campaigns
- Upplaga: Senaste
- Förlag: Kogan Page
- Kommentar: Finns som e-bok
- Författare/red: Micael Dahlén, Fredrik Lange, Sara Rosengren
- Titel: Optimal marknadskommunikation
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 514 sidor
Referenslitteratur
- Titel: Marknadsföringslagen 2008:486
- Upplaga: 2008
- Kommentar: https://lagen.nu/2008:486
Digitalt kurskompendium tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket