Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp
Media and Communication Science Ba (B), Internship, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK080G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Övrigt 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
- Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd: 2017-10-23
- Senast ändrad: 2022-10-14
- Giltig fr.o.m: 2023-01-01
Syfte
Kursens syfte är att ge förutsättningar för inhämtning av praktiska kunskaper om arbete i den svenska kommunikationsbranschen, samt kunskap om vilka arbetsuppgifter och vilka ämnesområden som studenten vidare vill fördjupa sina studier inom.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten:
- praktiskt kunna utföra någon eller några av de arbetsuppgifter inom strategisk kommunikation som är aktuella i kommunikationsbranschen idag.
- kunna beskriva hur kommunikationsarbetet praktiskt fungerar i en organisation eller ett företag.
- kunna redogöra för skillnader mellan kommunikationsarbetet i offentlig och privat verksamhet, samt vad som är kännetecknande för konsultyrken i kommunikationsbranschen.
Innehåll
Kursens tyngdpunkt är praktiskt kommunikationsarbete. Kursen visar hur medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier kan tillämpas i det praktiska arbetet med strategisk kommunikation.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp inkluderande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A): Strategisk kommunikation, 7,5 hp, Yrkesroll I 2,5hp, Målgruppsanpassade budskap 5hp och Visuell kommunikation I 7,5hp
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av introducerande informations- och diskussionsträffar, individuell handledning och seminarium, samt praktiskt kommunikationsarbete under vägledning av en extern handledare.
Examination
M100: Arbetsplatsförlagt projekt, 15 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För godkänt på momentet krävs genomförd praktik enligt praktikplan upprättad mellan kursansvarig, student och extern handledare, deltagande och presentation vid praktikseminarium, samt godkänd praktikrapport. Obligatorisk närvaro gäller vid praktikseminarium. För godkänt betyg krävs förutom detta minst 90 procent dokumenterad närvaro på praktikplatsen enligt de arbetstider som gäller för dess anställda.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Mindre ändringar i kursens innehåll och former kan ske. Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Studenten ska själv söka upp och ansöka om lämplig praktikplats. Praktiken ska omfatta varierande arbetsuppgifter på praktikföretaget. En praktik kan avbrytas om en student genom sitt handlande uppträder grovt oskickligt. Det är även möjligt att avbryta praktiken vid till exempel betydande arbetsmiljöproblem.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Titel: .