Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Kommunikationsteori, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Kommunikationsteori, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (C), Communication Theory, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK087G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Giltig fr.o.m: 2018-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina teoretiska kunskaper inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga området.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa fördjupade kunskaper i teori inom ämnesområdet
- kategorisera, analysera och kritiskt diskutera viktiga teoriområden inom medie- och kommunikationsvetenskapen
- välja ut och motivera nya forskningsuppgifter som utvecklar befintliga teorier och/eller forskningsområden inom kommunikationsvetenskapen
- urskilja aktuella forskningsfrågor

Innehåll

Kursen innehåller ett fördjupat studium av kommunikationsteoretisk forskning. Under kursen ska studenten fördjupa sina kunskaper med utgångspunkt i forskningstraditioner, centrala begrepp, teorier och forskningsperspektiv.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap, 52,5 hp, inkluderande kurserna Strategisk kommunikation GR (B), 7,5 hp och Vetenskaplig rapport GR (B), 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppdiskussioner.

Examination

I kursen förekommer både skriftliga och muntliga examinationer. De genomförs både individuellt och i grupp med krav på närvaro och aktivt deltagande. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J
  • Titel: Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 161 sidor
  • Författare/red: Coombs, W. Timothy, and Holladay, Sherry J
  • Titel: It's not just PR: Public relations in society
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: John Wiley & Sons
  • Webbadress: 2013, (168 sid)
  • Författare: Cova, Bernard & Cova, Véronique
  • Artikeltitel: CCT applied research and the limits of consumers’ heroicisation
  • Tidskrift: Journal of Marketing Management
  • År/Volym/nr/sidor: 2014, Vol.30(11-12), p.1086-1100
  • Författare: Curtin, P.A. & Gaither, T.K.
  • Artikeltitel: Privileging Identity, Difference, and Power: The Circuit of Culture As a Basis for Public Relations Theory
  • Tidskrift: Journal of Public Relations Research
  • År/Volym/nr/sidor: 2005, 17 (2) 91-115 (25 sid)
  • Författare: Edwards, L
  • Artikeltitel: Defining the 'object' of public relations research: A new starting point
  • Tidskrift: Public Relations Inquiry
  • År/Volym/nr/sidor: 2012 Volym 1(1), 7–30 (23 s)
  • Författare: Fairhurst, Gail T
  • Artikeltitel: Discursive leadership: A communication alternative to leadership psychology
  • Tidskrift: Management Communication Quarterly
  • År/Volym/nr/sidor: 2008, 21 (4), 510-521 (11 sid)
  • Författare/red: Falkheimer, J & Heide, M (red.)
  • Titel: Strategisk kommunikation: Forskning och praktik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 1-403 (403 sid)
  • Författare: Fournier, Susan
  • Artikeltitel: Consumers and Their Brands- Developing Relationship Theory in Consumer Research
  • Tidskrift: Journal of Consumer Research
  • År/Volym/nr/sidor: 1998, 24 (4), 343-353 (10 sid)
  • Författare: Guiniven, J. E
  • Artikeltitel: Dealing with activism in Canada: an ideal cultural fit for the two way symmetrical public relations model
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • År/Volym/nr/sidor: 2002, 28(4), 393-402 (9 sid)
  • Författare: Holt, Douglas
  • Artikeltitel: What becomes an icon most?
  • Tidskrift: Harvard business review [0017-8012]
  • År/Volym/nr/sidor: 2003, 81(3), 43-49 (7 sid)
  • Författare/red: Holtzhausen, D. R., & Voto, R
  • Titel: Resistance from the margins: The postmodern public relations practitioner as organizational activist
  • Förlag: Journal of Public Relations Research
  • Kommentar: 2002, 14(1), 57–84 (27 sid)
  • Författare: Johansson, C. & Heide, M
  • Artikeltitel: Speaking of change: three communication approaches in studies of organizational change
  • Tidskrift: Corporate Communications: An International Journal
  • År/Volym/nr/sidor: 2008, 13(3), 288-305 (17 sidor)
  • Författare: Jones, E., Watson, B., Gardner, J. & Gallois, C
  • Artikeltitel: Organizational communication: challenges for the new century
  • Tidskrift: Journal of Communication
  • År/Volym/nr/sidor: 2004, 54(4), 722-750 (28 sidor)
  • Författare: Maitlis, S. & Soneshein, S
  • Artikeltitel: Sensemaking in crisis and change: Inspiration and insights from Weick
  • Tidskrift: Journal of Management Studies
  • År/Volym/nr/sidor: 2010, 47(3), 551-580 (29 sid)
  • Författare/red: McPhee, R.D. & Zang, P
  • Titel: ”The communicative constitution of organizations. A framework for explanation” i Putnam, L.L & Nicotera, A.M. (red). Building theories of organization: The constitutive role of communication
  • Ort: New York
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: NY: Routledge
  • Kommentar: Sid. 21-47 (26 sid)
  • Författare: Merkelsen, H
  • Artikeltitel: The double-edged sword of legitimacy in public relations
  • Tidskrift: Journal of Communication Management
  • År/Volym/nr/sidor: 2011, 15(2), 125-143 (18 sid)
  • Författare: Nyilasy, G., Kreshel, P. J., Reid, L. N
  • Artikeltitel: Agency Practitioners, Pseudo- Professionalization Tactics, and Advertising Professionalism
  • Tidskrift: Journal of Current Issues & Research in Advertising
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 33(2), 146-169 (23 sid)
  • Författare/red: Putnam, L.L, Nicotera, A.M. & McPhee, R.D
  • Titel: Introduction. ”Communication Constitutes Organization” i Putnam, L.L & Nicotera, A.M. (red). Building theories of organization: The constitutive role of communication
  • Ort: New York
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: Sid 1-19 (19 sid)
  • Författare: Schroeder, J.E.
  • Artikeltitel: The cultural codes of branding
  • Tidskrift: Marketing Theory. [Online]
  • År/Volym/nr/sidor: 2009, 9 (1), 123–126 (3 sid)
  • Författare: Scott, Linda
  • Artikeltitel: The Bridge from Text to Mind- Adapting Reader-Response Theory to Consumer Research
  • Tidskrift: Journal of Consumer Research
  • År/Volym/nr/sidor: 1994, 21(3), 461- 480 (19 sid)
  • Författare: Steers, Richard M., Carlos Sanchez-Runde, and Luciara Nardon
  • Artikeltitel: Leadership in a global context: New directions in research and theory development
  • Tidskrift: Journal of World Business
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 47(4), 479-482 (4 sid)
  • Författare: Tkalac Vercic, Ana, Dejan Vercic, and Krishnamurthy Sriramesh
  • Artikeltitel: Internal communication: Definition, parameters, and the future
  • Tidskrift: Public relations review
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 38(2), 223-230 (7 sid)
  • Författare: Yang, A. and Taylor, M.
  • Artikeltitel: The relationship between the professionalization of public relations, societal social capital and democracy: Evidence from a cross-national study
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • År/Volym/nr/sidor: 2013, 39(4), 257-270 (13 sid)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15