Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Kommunikationsteori, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Kommunikationsteori, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (C), Communication Theory, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK087G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Senast ändrad: 2018-03-21
  • Giltig fr.o.m: 2018-07-02

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina teoretiska kunskaper inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga området.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa fördjupade kunskaper i teori inom ämnesområdet
- kategorisera, analysera och kritiskt diskutera viktiga teoriområden inom medie- och kommunikationsvetenskapen
- välja ut och motivera nya forskningsuppgifter som utvecklar befintliga teorier och/eller forskningsområden inom kommunikationsvetenskapen
- urskilja aktuella forskningsfrågor

Innehåll

Kursen innehåller ett fördjupat studium av kommunikationsteoretisk forskning. Under kursen ska studenten fördjupa sina kunskaper med utgångspunkt i forskningstraditioner, centrala begrepp, teorier och forskningsperspektiv.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 90 hp, inkluderande kursen Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig uppsats I, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppdiskussioner.

Examination

I kursen förekommer både skriftliga och muntliga examinationer. De genomförs både individuellt och i grupp med krav på närvaro och aktivt deltagande. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J
  • Titel: Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 161 sidor
  • Författare/red: Coombs, W. Timothy, and Holladay, Sherry J
  • Titel: It's not just PR: Public relations in society
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: John Wiley & Sons
  • Webbadress: 2013, (168 sid)
  • Författare: Cova, Bernard & Cova, Véronique
  • Artikeltitel: CCT applied research and the limits of consumers’ heroicisation
  • Tidskrift: Journal of Marketing Management
  • År/Volym/nr/sidor: 2014, Vol.30(11-12), p.1086-1100
  • Författare: Curtin, P.A. & Gaither, T.K.
  • Artikeltitel: Privileging Identity, Difference, and Power: The Circuit of Culture As a Basis for Public Relations Theory
  • Tidskrift: Journal of Public Relations Research
  • År/Volym/nr/sidor: 2005, 17 (2) 91-115 (25 sid)
  • Författare: Edwards, L
  • Artikeltitel: Defining the 'object' of public relations research: A new starting point
  • Tidskrift: Public Relations Inquiry
  • År/Volym/nr/sidor: 2012 Volym 1(1), 7–30 (23 s)
  • Författare: Fairhurst, Gail T
  • Artikeltitel: Discursive leadership: A communication alternative to leadership psychology
  • Tidskrift: Management Communication Quarterly
  • År/Volym/nr/sidor: 2008, 21 (4), 510-521 (11 sid)
  • Författare/red: Falkheimer, J & Heide, M (red.)
  • Titel: Strategisk kommunikation: Forskning och praktik
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 1-403 (403 sid)
  • Författare: Fournier, Susan
  • Artikeltitel: Consumers and Their Brands- Developing Relationship Theory in Consumer Research
  • Tidskrift: Journal of Consumer Research
  • År/Volym/nr/sidor: 1998, 24 (4), 343-353 (10 sid)
  • Författare: Guiniven, J. E
  • Artikeltitel: Dealing with activism in Canada: an ideal cultural fit for the two way symmetrical public relations model
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • År/Volym/nr/sidor: 2002, 28(4), 393-402 (9 sid)
  • Författare: Holt, Douglas
  • Artikeltitel: What becomes an icon most?
  • Tidskrift: Harvard business review [0017-8012]
  • År/Volym/nr/sidor: 2003, 81(3), 43-49 (7 sid)
  • Författare/red: Holtzhausen, D. R., & Voto, R
  • Titel: Resistance from the margins: The postmodern public relations practitioner as organizational activist
  • Förlag: Journal of Public Relations Research
  • Kommentar: 2002, 14(1), 57–84 (27 sid)
  • Författare: Johansson, C. & Heide, M
  • Artikeltitel: Speaking of change: three communication approaches in studies of organizational change
  • Tidskrift: Corporate Communications: An International Journal
  • År/Volym/nr/sidor: 2008, 13(3), 288-305 (17 sidor)
  • Författare: Jones, E., Watson, B., Gardner, J. & Gallois, C
  • Artikeltitel: Organizational communication: challenges for the new century
  • Tidskrift: Journal of Communication
  • År/Volym/nr/sidor: 2004, 54(4), 722-750 (28 sidor)
  • Författare: Maitlis, S. & Soneshein, S
  • Artikeltitel: Sensemaking in crisis and change: Inspiration and insights from Weick
  • Tidskrift: Journal of Management Studies
  • År/Volym/nr/sidor: 2010, 47(3), 551-580 (29 sid)
  • Författare/red: McPhee, R.D. & Zang, P
  • Titel: ”The communicative constitution of organizations. A framework for explanation” i Putnam, L.L & Nicotera, A.M. (red). Building theories of organization: The constitutive role of communication
  • Ort: New York
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: NY: Routledge
  • Kommentar: Sid. 21-47 (26 sid)
  • Författare: Merkelsen, H
  • Artikeltitel: The double-edged sword of legitimacy in public relations
  • Tidskrift: Journal of Communication Management
  • År/Volym/nr/sidor: 2011, 15(2), 125-143 (18 sid)
  • Författare: Nyilasy, G., Kreshel, P. J., Reid, L. N
  • Artikeltitel: Agency Practitioners, Pseudo- Professionalization Tactics, and Advertising Professionalism
  • Tidskrift: Journal of Current Issues & Research in Advertising
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 33(2), 146-169 (23 sid)
  • Författare/red: Putnam, L.L, Nicotera, A.M. & McPhee, R.D
  • Titel: Introduction. ”Communication Constitutes Organization” i Putnam, L.L & Nicotera, A.M. (red). Building theories of organization: The constitutive role of communication
  • Ort: New York
  • Upplaga: 2009
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: Sid 1-19 (19 sid)
  • Författare: Schroeder, J.E.
  • Artikeltitel: The cultural codes of branding
  • Tidskrift: Marketing Theory. [Online]
  • År/Volym/nr/sidor: 2009, 9 (1), 123–126 (3 sid)
  • Författare: Scott, Linda
  • Artikeltitel: The Bridge from Text to Mind- Adapting Reader-Response Theory to Consumer Research
  • Tidskrift: Journal of Consumer Research
  • År/Volym/nr/sidor: 1994, 21(3), 461- 480 (19 sid)
  • Författare: Steers, Richard M., Carlos Sanchez-Runde, and Luciara Nardon
  • Artikeltitel: Leadership in a global context: New directions in research and theory development
  • Tidskrift: Journal of World Business
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 47(4), 479-482 (4 sid)
  • Författare: Tkalac Vercic, Ana, Dejan Vercic, and Krishnamurthy Sriramesh
  • Artikeltitel: Internal communication: Definition, parameters, and the future
  • Tidskrift: Public relations review
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 38(2), 223-230 (7 sid)
  • Författare: Yang, A. and Taylor, M.
  • Artikeltitel: The relationship between the professionalization of public relations, societal social capital and democracy: Evidence from a cross-national study
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • År/Volym/nr/sidor: 2013, 39(4), 257-270 (13 sid)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15