Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Kommunikationsteori, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Kommunikationsteori, 7,5 hp
Media and Communication Science Ba (C), Communication Theory, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK087G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Senast ändrad: 2019-10-24
  • Giltig fr.o.m: 2020-01-20

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina teoretiska kunskaper inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga området.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa fördjupade kunskaper i teori inom ämnesområdet
- kategorisera, analysera och kritiskt diskutera viktiga teoriområden inom medie- och kommunikationsvetenskapen
- välja ut och motivera nya forskningsuppgifter som utvecklar befintliga teorier och/eller forskningsområden inom kommunikationsvetenskapen
- urskilja aktuella forskningsfrågor

Innehåll

Kursen innehåller ett fördjupat studium av kommunikationsteoretisk forskning. Under kursen ska studenten fördjupa sina kunskaper med utgångspunkt i forskningstraditioner, centrala begrepp, teorier och forskningsperspektiv.

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp innefattande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig uppsats I, 7,5hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och gruppdiskussioner.

Examination

M200: Skriftlig individuell tentamen, 4 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

M300: Skriftlig och muntlig presentation av teori-PM, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M400: Skriftlig diskussionsuppgift i grupp om teoriområden inom medie- och kommunikationsvetenskap, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M200 4hp: Skriftlig individuell tentamen.
Betyg A, B, C, D, E, Fx och F. A-E är godkänt, Fx och F är underkänt.

M300 2hp: Skriftlig och muntlig presentation av teori-PM.
Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M400 1,5hp: Skriftlig diskussionsuppgift i grupp om teoriområden inom medie- och kommunikationsvetenskap.
Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)

För att få ett godkänt slutbetyg på kursen ska alla delmoment ovan vara godkända.
Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas tre examinationstillfällen inom loppet av ett år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Begränsning av undervisning: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Att plagiera är inte tillåtet och kommer att resultera i att anmälan lämnas in till rektor.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Bjereld, U., Demker, M., & Hinnfors, J
  • Titel: Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 161 sidor
  • Författare/red: Edwards, L
  • Titel: Understanding public relations: theory, culture and society
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Sage
  • Kommentar: 288 sidor
  • Författare/red: Fredriksson, Magnus & Ihlen, Øyvind
  • Titel: Public relations and social theory
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 466 sidor, Kapitel 1, 3-6, 8-9, 12-13, 15-18, 20-21
  • Författare: Leonardi, P. M.
  • Artikeltitel: How to build high impact theories of organizational communication: Strategies of discovery and reconceptualization.
  • Tidskrift: 2016, 31(1), 123-129
  • År/Volym/nr/sidor: Management Communication Quarterly 31(1), 123-129
  • Kommentar: 7 sidor
  • Författare: Liu, H & Baker, C
  • Artikeltitel: Ordinary aristocrats: The discursive construction of philanthropists as ethical leaders
  • Tidskrift: 2016, 133(2), 261-277
  • År/Volym/nr/sidor: Journal of Business Ethics
  • Kommentar: 17 sidor
  • Författare: van Ruler, Betteke
  • Artikeltitel: Communication Theory: An Underrated Pillar on Which Strategic Communication Rests
  • Tidskrift: 2018, 12 (4) 367-381
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Strategic Communication
  • Kommentar: 14 sidor
  • Författare: Zerfass, Ansgar; Vercic, Dejan; Nothhaft, Howard & Werder, Kelly Page
  • Artikeltitel: Strategic Communication: Defining the Field and its Contribution to Research and Practice
  • Tidskrift: 2018, 12(4) 487-505
  • År/Volym/nr/sidor: International Journal of Strategic Communication
  • Kommentar: 19 sidor

Referenslitteratur

  • Författare/red: Heath, Robert L; Johansen, Winnie
  • Titel: The international Encyclopedia of Strategic communication
  • Upplaga: 2018
  • Förlag: Wiley
  • Kommentar: e-bok

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15