Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (C), Vetenskaplig metod, 7,5 hp
Medie and Communication Science Ba (C), Scientific Methods, 7.5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: MK088G
  • Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Övrigt 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Fastställd: 2017-10-23
  • Senast ändrad: 2020-10-07
  • Giltig fr.o.m: 2021-01-01

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig fördjupande kunskaper om samhällsvetenskaplig analys och tolkning av data inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap samt journalistik. Kursen behandlar analys av teoretiska och metodologiska problem inom ämnesområdet. Kursen ska också leda till träning i självständigt vetenskapligt arbete och vara förberedande för uppsatsarbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för centrala begrepp inom forskningsdesign och dataanalys.
- kritiskt kunna diskutera olika metoder utifrån en förståelse om deras vetenskapsteoretiska förutsättningar
- kunna välja ut, formulera och bedöma ett medie- och kommunikationsvetenskapligt forskningsproblem.
- kunna planera för att självständigt utföra ett större vetenskapligt arbete
- kunna analysera resultat från olika typer av studier i ljuset av teori och tidigare forskning
- kunna kritiskt granska studier med olika metodologisk ansats

Innehåll

Kursen belyser:
-olika vetenskapsteoretiska perspektiv på empirisk samhällsvetenskap
- introduktion till samhällsvetenskapliga metoder inom ämnesområdet medie- och
kommunikationsvetenskap
- centrala begrepp inom ämnesområdet samhällsvetenskaplig metod
- olika samhällsvetenskapliga analysmetoder samt deras genomförande

Behörighet

Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp innefattande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (B), Vetenskaplig uppsats I, 7,5 hp

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, lektioner, gruppövningar samt lärarledd handledning av självständigt arbete.

Examination

M200: Vetenskaplig metod (gruppuppgift), 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

M300: Skriftlig tentamen (enskild), 6,5 hp
Betygsskala: På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Om en student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Barmark Mimmi, Djurfeldt Göran
  • Titel: Statistisk verktygslåda 0, att förstå och förändra världen med siffror
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Esaiasson Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson Henrik & Wägnerud, Lena
  • Titel: Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Norstedts Juridik AB
  • Webbadress: www.bokus.com
  • Författare/red: Göran Ahrne, Peter Svensson (red.)
  • Titel: Handbok i kvalitativa metoder
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Liber

Referenslitteratur

  • Författare: Axel Bruns & Stefan Stieglitz
  • Artikeltitel: Towards more systematic Twitter analysis: metrics for tweeting activities
  • Tidskrift: International Journal of Social Research Methodology
  • År/Volym/nr/sidor: 2013, 16(2), 91-108
  • Webbadress: DOI:10.1080/13645579.2012.756095
  • Kommentar: 17 sidor
  • Författare: Cutler, Andrew
  • Artikeltitel: Methodical failure: the use of case study method by public relations researchers
  • Tidskrift: Public Relations Review
  • År/Volym/nr/sidor: 2004, 30(3), 365-375
  • Webbadress: DOI: 10.1016/j.pubrev.2004.05.008
  • Kommentar: 10 sidor
  • Författare: Karlsson, Michael
  • Artikeltitel: Charting the liquidity of online news: moving toward a method for content analysis of online news
  • Tidskrift: International Communication Gazette
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 74(4), 385-402
  • Webbadress: DOI: 10.1177/1748048512439823
  • Kommentar: 17 sidor
  • Författare: Lirola, María Martínez & Chovanec, Jan
  • Artikeltitel: The dream of a perfect body come true: Multimodality in cosmetic surgery advertising
  • Tidskrift: Discourse & Society
  • År/Volym/nr/sidor: 2012, 23(5), 487-507
  • Webbadress: DOI: 10.1177/0957926512452970
  • Kommentar: 20 sidor
  • Författare: White, Candace; Vanc, Antoaneta & Stafford, Gena
  • Artikeltitel: Internal Communication, Information Satisfaction and Sense of Community: The Effect of Personal Influence
  • Tidskrift: Journal of Public Relations Research
  • År/Volym/nr/sidor: 2010, 22(1), 65-84
  • Webbadress: DOI: 10.1080/10627260903170985
  • Kommentar: 19 sidor
  • Författare: Xun, Jiyao & Reynolds, Jonathan
  • Artikeltitel: Applying netnography to market research: the case of the online forum
  • Tidskrift: Journal of targeting, measurement and analysis of marketing
  • År/Volym/nr/sidor: 2010, 18(1): 17-31
  • Webbadress: DOI:10.1057/jt.2009.29
  • Kommentar: 24 sidor

Om litteraturen förändras mellan terminer, fastställs ny litteraturlista inför nästkommande termin senast 1 juni respektive 1 december.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15