Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Omvärlds- och samhällsanalys, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Omvärlds- och samhällsanalys, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (A), Environmental and Social Analysis, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: MK119G
- Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (B)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Övriga områden 100%
- Ansvarig institution: Kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem
- Fastställd: 2025-02-27
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursens syfte är att diskutera och problematisera kommunikativa aspekter av det moderna samhället utifrån olika sociologiska perspektiv samt hur dessa perspektiv ligger till grund för analyser av nutiden. Syftet är även att synliggöra hur olika sociologiska perspektiv breddar förståelsen för den strategiska kommunikationens roll och praktik i samhället.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för, diskutera och problematisera sociologisk teori ur ett kommunikationsperspektiv.
- Använda dessa olika perspektiv för att synliggöra och analysera centrala kommunikationsfrågor i den aktuella samhällsdebatten.
- Diskutera och problematisera hur denna sorts analyser av omvärlden används i det praktiska arbetet med strategisk kommunikation.
Innehåll
Kursen fokuserar på kopplingen mellan sociologisk teori och strategisk kommunikation i det moderna samhället.
Kursen ger en introduktion till hur sociologiska teorier kan tillämpas inom området strategisk kommunikation.
Behörighet
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (AB), 67,5 hp inkluderande Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Strategisk kommunikation, 7,5 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
M100: Seminarium, muntlig, individuell, 3 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
M200: Skriftlig inlämningsuppgift, enskild, 4,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx
För att få ett godkänt slutbetyg på kursen ska alla delmomenten ovan vara godkända. Slutbetyget baseras på en sammanvägd bedömning av betygen på delmomenten.
Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier.
Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att erbjudas tre examinationstillfällen inom loppet av ett år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.
Betygsskala
Sju-gradig skala, A-F o Fx
Övrig information
Begränsning av undervisningen: Handledning från kursansvarig lärare erbjuds endast i samband med det kurstillfälle då studenten antas till kursen.
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.
Litteratur
Obligatorisk litteratur:
Författare: Lindgren, Simon
Titel: Sociologi 2.0
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gleerups
Kommentar: Finns som E-bok
Digitalt artikelkompendium tillkommer.
Om litteraturen förändras mellan terminer, fastställs ny litteraturlista inför nästkommande termin senast 1 juni respektive 1 december.