Pedagogik AV, Högskolepedagogik och flexibelt lärande, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Pedagogik AV, Högskolepedagogik och flexibelt lärande, 15 hp
Education MA, Higher Education and Flexible Learning

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE007A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Fastställd: 2007-06-11
  • Senast ändrad: 2023-05-15
  • Giltig fr.o.m: 2023-08-15

Syfte

Kursens syfte är att ge anställda vid universitet och högskolor grundläggande högskolepedagogisk utbildning för att stärka kvaliteten inom utbildning på grundläggande och avancerad nivå samt därmed skapa goda förutsättningar för studenters lärande och kunskapsutveckling.

Lärandemål

Utöver de allmänna målen i 1 kap 9 § högskolelagen för avancerad nivå ska deltagare i kursen högskolepedagogik och flexibelt lärande efter avslutad utbildning,
- visa kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som grund för att arbeta professionellt som lärare inom högskolan inom sitt ämnesområde och för att medverka i högskoleutbildningens utveckling.
Deltagaren ska
- kunna diskutera och problematisera studenters lärande inom det egna ämnesområdet utifrån utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning med relevans för undervisning i högskolan,
- självständigt, och tillsammans med andra, kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning och examination på vetenskaplig eller konstnärlig grund inom det egna kunskapsområdet,
- kunna använda och medverka till utveckling av fysiska och digitala lärandemiljöer för att främja gruppers och individers lärande,
- kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktions-nedsättningar,
- kunna använda relevanta nationella och lokala regelverk samt diskutera samhällets mål med den högre utbildningen och det akademiska lärarskapet i relation till den egna praktiken och studenternas medverkan i utbildningen,
- visa ett reflekterat förhållningssätt till det egna akademiska lärarskapet, relationen till studenterna, samt till den högre utbildningens värdegrund såsom demokrati, inter-nationalisering, jämställdhet, likabehandling och hållbarhet,
- kunna tillvarata, analysera och kommunicera egna och andras erfarenheter samt relevanta resultat av forskning som grund för utveckling av utbildningen och av den egna professionen.

Deltagarna ska ha påbörjat en pedagogisk meritportfölj samt ha redovisat ett självständigt arbete som behandlar utbildning och undervisning inom det egna ämnesområdet relaterat till relevant utbildningsvetenskaplig och/eller ämnesdidaktisk forskning.

Innehåll

Kursen är organiserad i två delmoment om 7,5 hp vardera.

Akademin som institution, den akademiska lärarrollen och akademiska värden – Pedagogisk grundsyn (7,5hp/credits)
- Akademins styrdokument och grundläggande akademiska värden
- Akademiskt lärarskap och teorier om vuxnas lärande kopplat till högre utbildning

Högskolepedagogiskt utvecklingsarbete (7,5hp/credits)
- Kursdesign: lärandemål, läraktiviteter, återkoppling/bedömning och examination inom högre utbildning (konstruktiv länkning)
- Flexibelt lärande: studentaktiverande strategier, metoder och tekniker

Behörighet

Kandidatexamen omfattande minst 180 hp varav minst 90 hp inom ett huvudområde, inklusive ett självständigt arbete om 15 hp, samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bygger på principen om aktivt erfarenhetsutbyte mellan deltagare från olika lärosäten och ämnen. Det sker genom kollegial pedagogisk återkoppling genom aktiviteten ”kritisk vän. Undervisningen syftar därmed till att främja aktivt lärande och medansvar för att deltagarna ska nå uppställda mål för kursen
Under kursen förekommer följande studieformer:
- Självstudier
- Seminarier
- Asynkron dialog
- Handledning, individuellt och i grupp.

Individuella uppgifter för respektive moment redovisas i form av en skriftlig rapport samt muntlig presentation och kamratgranskning av en annan students uppgift.

Examination

2201: Akademin som institution, den akademiska lärarrollen och akademiska värden - Pedagogisk grundsyn, Muntlig och skriftlig presentation, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2202: Högskolepedagogiskt utvecklingsarbete, Muntlig och skriftlig presentation, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget Godkänd krävs att kursens samtliga examinerande moment är godkända.
De individuella uppgifter som hör till respektive delmoment presenteras både muntligt och skriftligt i särskilda seminarier.

Studenten kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.

Betygskriterier tvågradig betygsskala.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Om student har ett intyg från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

För att kunna delta i kursen krävs tillgång till dator med stabil Internetuppkoppling och headset (d.v.s. hörlurar med mikrofon). Viss datorvana krävs.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2007-03-30

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment: 1

Författare/red: Biggs, John, Tang, Catherine & Kennedy, Gregor
Titel: Teaching for quality learning at university
Upplaga: Senaste
Förlag: Open University Press

Författare/red: Herjevik, Mikael
Titel: Rättssäker examination
Upplaga: Senaste
Förlag: Universitetskanslersämbetet

Författare/red: Karaman, Cendel A. & Edling, Silva
Titel: Professional Learning and Identities in Teaching: International Narratives of Successful Teachers
Upplaga: Senaste
Förlag: Routledge

Författare/red: Magnússon, Gunnlaugur & Rytzler, Johannes
Titel: Towards a Pedagogy of Higher Education: The Bologna Process, Didaktik and Teaching
Upplaga: Senaste
Förlag: Routledge

Författare/red: Rossi, Virna
**Titel:**Inclusive Learning Design in Higher Education: A Practical Guide to Creating Equitable Learning Experiences
Upplaga: Senaste
Förlag: Routledge

Ytterligare ca 300 sidor i artikel- och rapportformat tillkommer. Tillhandahålls på lärplattformen.

Moment: 2

Författare/red: Alfredsson, Veronica, Asker, Noomi, Backman, Christel & Uhnoo, Sara
Titel: Använd rummet: Högskolepedagogiska metoder för aktiva lärsalar
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur

Författare/red: Cleveland-Innes, Martha F. & Garrison, D. Randy
Titel: An introduction to distance education: Understanding teaching and learning in a new era
Upplaga: Senaste
Förlag: Routledge

Författare/red: Hunt, Lynn & Chalmers, Denise
Titel: University Teaching in Focus: A Learning-Centred Approach
Upplaga: Senaste
Förlag: Routledge

Författare/red: King, Helen
Titel: Developing Expertise for Teaching in Higher Education: Practical Ideas för Professional Learning and Development
Upplaga: Senaste
Förlag: Routledge

Ytterligare ca 300 sidor i artikel- och rapportformat tillkommer. Tillhandahålls på lärplattformen.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15