Pedagogik AV, KPU, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling, Ämneslärare 7-9 och Gymnasieskolan, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, KPU, Perspektiv på utvärdering och skolutveckling, Ämneslärare 7-9 och Gymnasieskolan, 7,5 hp
Education MA, Perspectives at Assurance and School Development, Teacher in Secondary and Upper Secondary Education, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE059A
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Avancerad nivå
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:A1N - Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Undervisningsområdet 100%
- Ansvarig institution:Pedagogik, psykologi och socialt arbete
- Fastställd:2025-12-09
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att den studerande får fördjupad kunskap om utvärderingar och olika former av skolutveckling. Syftet är också att den studerande skall utveckla fördjupade kunskaper om, och god förmåga att, kritiskt reflektera över utbildning för hållbar utveckling. Ett tredje syfte med kursen är att den studerande ska kunna uppvisa goda kunskaper om vetenskapsteori, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutveckling
- visa goda kunskaper om vetenskapsteori samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- i utvecklingsarbete särskilt kunna beakta hållbar utveckling, samt etiska och samhälleliga aspekter
Innehåll
Kursens innehåll behandlar utvärdering, och utvärdering som styrinstrument i skolan samt ett systematiskt kvalitetsarbete. Kursen behandlar förutsättningar och strategier för skolutveckling. Vidare behandlar kursen utbildning för hållbar utveckling. Den betydelse vetenskapsteori och skollagens krav på vetenskaplig grund samt beprövad erfarenhet har för yrkesutövningen är också ett innehåll.
Behörighet
Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen. Föreläsningar, seminarier och workshops förekommer individuellt och i grupp.
Examination
2301: Vetenskapsteori, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Individuell skriftlig uppgift
2302: Strategier för skolutveckling, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Muntlig och skriftlig redovisning
2303: Paper, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Skriftlig inlämning
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Lärandemålen kan prövas skriftligt och muntligt.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
- För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de
krav som ställs i kursens lärandemål
- För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga
lärandemål för kursen
- Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller
betyget U (underkänt)
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE039A.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Webbadress: https://www.skolverket.se/skolutveckling/leda-och-organisera-skolan/systematiskt-kvalitetsarbete/huvudmannens-systematiska-kvalitetsarbete
- Webbadress: www.globalamalen.se
- Författare/red: Bergmark, Ulrika & Viklund, Sara
- Titel: Aktionsforskning i undervisningen: från idé till handling
- Upplaga: 2021
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Grönlund, Å, Kempe A & Viklund, M
- Titel: Praktisk vetenskapsteori för lärare.
- Upplaga: 2021
- Förlag: Gleerups
- Författare/red: Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel
- Titel: Utmärkt skolutveckling – forskning om skolförbättring och måluppfyllelse
- Upplaga: 2016
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 310 s.
- Författare/red: Sandberg, B. & Faugert, S.
- Titel: Perspektiv på utvärdering
- Upplaga: 2020
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ståhle, Ylva, Waermö, Mimmi & Lindberg, Viveca (red.)
- Titel: Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel
- Upplaga: 2020
- Förlag: Stockholm, Natur och kultur
- Kommentar: Valda delar.
- Författare/red: Öhman, Johan
- Titel: Den etiska tendensen i utbildning för hållbar utveckling. Meningsskapande i ett genomlevandeperspektiv.
- Upplaga: 2006
- Förlag: Örebro studies in Education 13.
- Webbadress: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:136414/FULLTEXT01.pdf.
Referenslitteratur
- År/Volym/nr/sidor: Utbildning och Demokrati
- Kommentar: Artiklar om PISA, temanummer 2019 (3) och 2013 (3). Temanummer Skolinspektion som styrning, 2015 (1)
De fullständiga läroplanerna hittar du på www.skolverket.se Artiklar, avhandlingar och annan litteratur tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket