Pedagogik GR (C), Lärande genom handledning och reflektion, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (C), Lärande genom handledning och reflektion, 7,5 hp
Education Ba, Learning through guidance and reflection
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE068G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2008-10-27
- Senast ändrad: 2013-06-26
- Giltig fr.o.m: 2013-08-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten inom huvudområdet pedagogik skall utveckla:
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem,
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet, och söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- förmåga att följa kunskapsutvecklingen och utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kunskap och förståelse i huvudområdet pedagogik och kunna tillämpliga metoder inom huvudområdet pedagogik särskilt gällande lärande i den egna praktiken
- uppvisa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem inom områdena pedagogik, handledning och bedömning,
- uppvisa förmåga att inom huvudområdet pedagogik, och specifikt inom området handledning och lärande i den egna praktiken, göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om huvudområdet pedagogiks roll i samhället och om människors ansvar för hur huvudområdet pedagogik används, och
- kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom huvudområdet pedagogik och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Innehåll
I kursen behandlas pedagogisk teori och handledning som utgångspunkt för reflektion och analys av praktisk pedagogisk verksamhet.
Kursen består av tre områden, studier i den egna praktiken, processhandledning och bedömning.
Behörighet
lärarexamen
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisningen kan genomföras på engelska och med hjälp utav olika kommunikationsformer.
Examination
Studenten examineras skriftligt och/eller muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Dispens från sjugradig betygsskala enligt beslut av LUN 2008-03-06
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Egidius, H
- Titel: Pedagogik för 2000-talet
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009
- Förlag: Natur & kultur
- Kommentar: 311 s.
- Författare/red: Hilmar TH. Hilmarsson
- Titel: Samtalet: med känslomässig intelligens
- Ort: Lund
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 296 s.
- Författare/red: Lauvås, P. & Handal, G.
- Titel: Handledning och praktisk yrkesteori
- Ort: Lund
- Upplaga: 2001, Andra upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 384 s. Valda delar
- Författare/red: Lindström, Lars, Lindberg, Viveca (Red)
- Titel: Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2005
- Förlag: HLS förlag
- Kommentar: 253 s.
- Författare/red: Lundahl, C & Folke-Fichtelius, M (red)
- Titel: Bedömning i skolan och av skolan – praktik, principer – politik
- Ort: Lund,
- Upplaga: 2010
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 318 s.
Referenslitteratur
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Ort: Lund
- Upplaga: 2 uppl. 2008
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 213 s.
- Författare/red: Denscombe, Martyn
- Titel: Forskningens grundregler. Samhällsforskarens handbok i tio punkter.
- Ort: Lund
- Upplaga: 2004
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Ivarson Jansson Ewa, Gu Limin
- Titel: Reflection and professional learning -- An analysis on teachers’ classroom observations
- Upplaga: 2004
- Kommentar: Artikel tillhandahålles av institutionen
- Författare/red: Nylund, Monica, Sandback, Cesilia, Wilhelmsson, Barbro & Rönnerman, Karin
- Titel: Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2010
- Förlag: Lärarförbundets förlag
- Kommentar: 103 s. Läses av lärare i förskolan.
- Författare/red: Selghed, Bengt
- Titel: Ännu icke godkänt : lärares sätt att erfara betygssystemet och dess tillämpning i yrkesutövningen
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Liber
- Kommentar: 220 s.
- Författare/red: Tiller,Tom
- Titel: Aktionslärande, Forskande partnerskap i skolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2009
- Förlag: Liber
- Kommentar: 215 s. Läses av lärare i grundskolan/gymnasieskolan
Artiklar kan tillkomma Från vetenskapsrådet: forskningsetiska principer och andra relevanta artiklar Vfu dokument: Modell för integration av teori och praktik (tillhandahålles av institutionen)
Kolla om litteraturen finns på biblioteket