Pedagogik AV, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning. KPU - Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik AV, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning. KPU - Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp
Education MA, Assessment and Grading, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE071A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-09-28
- Senast ändrad: 2023-09-14
- Giltig fr.o.m: 2024-01-10
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa den studerandes kunskap och förmåga att göra bedömningar och sätta betyg.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande:
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning
- diskutera och problematisera etiska och samhälleliga aspekter för betygsättning och bedömning och ge exempel på sådana faktorer som kan påverka bedömningars saklighet och likvärdighet
- redogöra för, samt kritiskt reflektera över, begrepp, centrala principer, riktlinjer och kunskapssyn rörande skolans kunskapsbedömning i gällande styrdokument
Innehåll
Kursen innehåller:
- betyg och bedömning i åk 7-9 i den svenska grundskolan och i gymnasieskolan.
Behörighet
Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
I kursen ingår obligatoriska moment förlagda till campus, vilket kan vara exempelvis laborationer eller olika redovisningar m.m. Det framgår av schemat samt av studiehandledningen som tillhandahålls vid kursstart vilka dessa är och när de ligger.
Examination
2401: Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Betyg och bedömning i styrdokument och praktik.
2402: Muntlig examination, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Bedömning för lärande.
2403: Muntlig redovisning samt skriftlig (Inspera hemtentamen) inlämningsuppgift, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Skolans bedömningspraktik
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE046A.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare: Black, Paul & William, Dylan
- Artikeltitel: Assessment and Classroom Learning
- Tidskrift: 1998, Vol.5, No 1, p 7-62
- År/Volym/nr/sidor: Assessment in Education
- Webbadress: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0969595980050102
- Kommentar: 55 s.
- Författare/red: Dahler-Larsen, Peder
- Titel: The Evaluation Society
- Upplaga: 2013
- Förlag: Stanford Business Books
- Kommentar: 265 s.
- Författare: Hirsch, Å
- Artikeltitel: When assessment is a constant companion: students’ experiences of instruction in an era of intensified assessment focus
- Tidskrift: 2020/ Vol. 6(2), s. 89-102
- År/Volym/nr/sidor: Nordic Journal of Studies in Educational Policy
- Författare/red: Klapp, A.
- Titel: Bedömning, betyg och lärande
- Upplaga: 2015
- Förlag: Lund, Studentlitteratur
- Kommentar: 195 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Kommentarer om Skolverkets allmänna råd för betyg och prövning
- Upplaga: 2002
- Förlag: Skolverket
- Författare/red: Wiliam, D.
- Titel: Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken
- Upplaga: 2019, andra upplagan
- Förlag: Lund, Studentlitteratur
- Kommentar: 261 s.
- Författare/red: Åsa Hirsh, Christian Lundahl
- Titel: Hållbar bedömning - Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete
- Upplaga: 2021
- Förlag: Natur och kutur
Referenslitteratur
- Författare/red: Backman, J.
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: 2016
- Förlag: Lund, Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
- Författare/red: Lundahl, Christian
- Titel: Bedömning för lärande
- Upplaga: 2014
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: ISBN: 9789144101491, 208 s.
- Författare/red: Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan
- Titel: Betyg i teori och praktik: ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium.
- Upplaga: 2017
- Förlag: Gleerups
- Kommentar: ISBN: 9789140692641, 216 s.
- Författare/red: Språkrådet
- Titel: Svenska skrivregler
- Upplaga: 2017
- Förlag: Liber
- Kommentar: 308 s.
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samråd med kursansvarig lärare. Dessutom tillkommer läroplaner och annat material från http://www.skolverket.se.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket