Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare i F-3, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare i F-3, 7,5 hp
Education (BA) Teaching Practice Placement Primary School Teacher Education Programme 1-3, Preschool, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE152G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2014-10-14
- Senast ändrad: 2017-09-29
- Giltig fr.o.m: 2018-01-01
Syfte
Kursen syftar till att studenten reflekterar över egna erfarenheter, andras systematiserade erfarenheter och sina egna värderingar för att påbörja resan från novis till professionell.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevant litteratur/teori
- visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten, samt den egna utvecklingen
- visa förmåga att aktivt söka kontakt och samarbeta med elever, personal och vårdnadshavare
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
- visa förmåga att aktivt orientera sig om skolans uppdrag och den pedagogiska verksamhet som bedrivs
- visa förmåga att med stöd planera, leda, genomföra och utvärdera avgränsade aktiviteter
- visa grundläggande kunskap om barns utveckling, lärande, behov och de förutsättningar som krävs för yrkesutövningen
- visa grundläggande förmåga att tillämpa didaktik inklusive metodik i undervisning och lärande, samt visa förmåga att göra ämnesdidaktiska val i svenska.
- visa förmåga att på ett medvetet sätt arbeta med elevers läs-, tal- och skrivutveckling
Innehåll
I kursen behandlas och prövas grundläggande färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.
Behörighet
Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen genomförs i nära samarbete med kurserna UVK 15 hp, SO 15 hp samt Svenska 7.5 hp.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av Mittuniversitetet utsedd handledare. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur
Betygskriterier:
För att erhålla betyget VG (väl godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är väl
uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänd) krävs att lärandemålen för kursen är
uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänd) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
För förtida avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Ersätter PE125G, PE146G
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Hansén, Sven-Erik & Forsman Liselott(red)
- Titel: Allmän didaktik: vetenskap för lärare
- Ort: Lund
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: ISBN: 978-91-44-05783-5
- Författare/red: Loughran, J. John
- Titel: Developing a Pedagogy of Teacher Education: Understanding Teaching and Learning about Teaching.
- Upplaga: 2006
- Förlag: London: Routledge
- Kommentar: 0-415-36730-1
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2016
- Upplaga: 2016
- Förlag: Fritzes, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
- Kommentar: 978-91-38325-41-4
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
- Ort: Stockholm
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket, Stockholm
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
- Kommentar: ISBN: 978-91-86529-60-4,
Relevant litteratur från de kurser som färgar in kursen VFU I används som stöd i genomförandet av vfu-fokus. Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser tillkommer utifrån infärgningsuppgifter.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket