Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning III för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (B), Verksamhetsförlagd utbildning III för grundlärare i fritidshem, 7,5 hp
Education BA (B), Teaching Practice Placement III for Teacher in Leisure Education, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE173G
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(B)
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:G1F - Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig institution:Pedagogik, psykologi och socialt arbete
- Fastställd:2025-12-09
- Giltig fr.o.m:2026-01-19
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att nära följa elevens lärande genom medvetna didaktiska och ämnesdidaktiska val.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen
- visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling
- visa utvecklad förmåga att planera, leda, genomföra och utvärdera pedagogiska aktiviteter och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov
- ha insikten och förmåga att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt
- visa utvecklade kunskaper och utvecklad förmåga att reflektera om den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund
- visa utvecklad förmåga att tillämpa didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser
Innehåll
I kursen behandlas och prövas utvecklade färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.
Behörighet
Godkända studier från termin 1 30 hp samt ytterligare minst 30 hp från termin 2 och 3 varav 15 hp vfu.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursen genomförs inom fritidspedagogiskt område och praktiskt estetiskt ämnesområde, bild eller idrott.
Examination
2001: Bedömningsunderlag - VFU - Verksamhetsförlagd utbildning, 5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2002: Portfolio - Skriftlig inlämningsuppgift, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2003: Didaktiska seminarier x 2 - Muntlig examination, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under vfu i en autentisk yrkessituation. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en vfu-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare vfu-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Om student har intyg från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Ersätter PE118G, PE150G, PE159G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Bie, K.
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Författare/red: Forsler, I., Magnusson, L. & Öhman, E (red.)
Titel: Bild och visuell kultur - undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Jensen, M.
Titel: Ledarskapskommunikation
Upplaga: Senaste
Förlag: Gleerups
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i Bild
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Kommentarmaterial till kursplanen i Idrott och hälsa
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Referenslitteratur
Författare: Larsson, H
Titel: Idrott och hälsa, igår idag och imorgon
Upplaga: Senaste
Förlag: Liber
Författare/red: Säfström, Jimmy
Titel: Rörelseglädje
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Lust att lära - JS Läromedel
Författare/red: Åhall, M.
Titel: Lärarens guide till bild: Teori, praktik och bedömning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och kultur
Författare/red: Åsén, G. (red.)
Titel: Bildundervisning och lärande genom bilder
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber