Pedagogik GR (A), Specialpedagogik med inriktning mot digitaliseringens möjligheter, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik med inriktning mot digitaliseringens möjligheter, 7,5 hp
Education BA (A), Digitization Opportunities in Special Needs Education, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE193G
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(A)
  • Högskolepoäng:7,5
  • Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution:Pedagogik, psykologi och socialt arbete
  • Fastställd:2025-12-09
  • Giltig fr.o.m:2026-06-08

Syfte

Kursen syftar till att skapa förståelse för och kunskap om digitaliseringens möjligheter i undervisning och lärande med ett specialpedagogiskt perspektiv.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Problematisera specialpedagogik i ett historiskt och nutida perspektiv,
- Utifrån elevers behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar för att skapa en god digital lärandemiljö,
- Tillägna sig och tillämpa kunskaper om digitaliseringens möjligheter och utmaningar kopplat till ett specialpedagogiskt perspektiv.

Innehåll

Specialpedagogik i ett historiskt och nutida perspektiv.
Definitioner och problematisering av begreppet digitalisering och specialpedagogik.
Digitaliseringens möjligheter och utmaningar kopplat till ett specialpedagogiskt perspektiv.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och litteraturstudier.

Examination

2201: Individuella skriftliga uppgifter, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Då kursen är en breddkurs är den inte behörighetsgivande till nästa nivå av kurser i pedagogik.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Fleischer, H. & Kvarnsell, H.
  • Titel: Digitalisering som lyfter skolan: teori möter praktik
  • Upplaga: 2015 (1:a uppl.)
  • Förlag: Gothia fortbildning
  • Författare/red: Nilholm, C.
  • Titel: Perspektiv på specialpedagogik
  • Upplaga: 2020 (3:e uppl.)
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Titel: DATE lärmaterial
  • Webbadress: https://www.spsm.se/date-larmaterial/
  • Författare/red: Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • Titel: Digitalt lärande – för att nå målen
  • Upplaga: 2020
  • Webbadress: https://webbutiken.spsm.se/digitalt-larande-for-att-na-malen/

Ytterligare litteratur kan tillkomma i samråd med kursansvarig lärare. Artiklar och avhandlingar tillkommer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2025-06-24