Pedagogik GR (A), Specialpedagogik med inriktning mot digitaliseringens möjligheter, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Specialpedagogik med inriktning mot digitaliseringens möjligheter, 7,5 hp
Education BA (A), Digitization Opportunities in Special Needs Education, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE193G
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(A)
- Högskolepoäng:7,5
- Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området 100%
- Ansvarig institution:Pedagogik, psykologi och socialt arbete
- Fastställd:2025-12-09
- Giltig fr.o.m:2026-06-08
Syfte
Kursen syftar till att skapa förståelse för och kunskap om digitaliseringens möjligheter i undervisning och lärande med ett specialpedagogiskt perspektiv.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Problematisera specialpedagogik i ett historiskt och nutida perspektiv,
- Utifrån elevers behov och förutsättningar kunna planera och genomföra förändringar för att skapa en god digital lärandemiljö,
- Tillägna sig och tillämpa kunskaper om digitaliseringens möjligheter och utmaningar kopplat till ett specialpedagogiskt perspektiv.
Innehåll
Specialpedagogik i ett historiskt och nutida perspektiv.
Definitioner och problematisering av begreppet digitalisering och specialpedagogik.
Digitaliseringens möjligheter och utmaningar kopplat till ett specialpedagogiskt perspektiv.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och litteraturstudier.
Examination
2201: Individuella skriftliga uppgifter, 7,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Då kursen är en breddkurs är den inte behörighetsgivande till nästa nivå av kurser i pedagogik.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Fleischer, H. & Kvarnsell, H.
- Titel: Digitalisering som lyfter skolan: teori möter praktik
- Upplaga: 2015 (1:a uppl.)
- Förlag: Gothia fortbildning
- Författare/red: Nilholm, C.
- Titel: Perspektiv på specialpedagogik
- Upplaga: 2020 (3:e uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Titel: DATE lärmaterial
- Webbadress: https://www.spsm.se/date-larmaterial/
- Författare/red: Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Titel: Digitalt lärande – för att nå målen
- Upplaga: 2020
- Webbadress: https://webbutiken.spsm.se/digitalt-larande-for-att-na-malen/
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samråd med kursansvarig lärare. Artiklar och avhandlingar tillkommer.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket