Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Lärande, styrning och ledarskap, Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 30 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Lärande, styrning och ledarskap, Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 30 hp
Education BA (A), Learning, Policy and Leadership, Secondary and Upper Secondary Education Teacher, 30 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE201G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 30
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2020-04-08
- Senast ändrad: 2020-05-12
- Giltig fr.o.m: 2020-01-13
Syfte
Kursen syftar till att den studerande efter genomgången kurs ska visa kunskap om skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna, liksom läroplansteori och didaktik, ledarskap och konflikthantering.
Studenten ska även visa kunskap om och förmåga att beakta utveckling, lärande och specialpedagogik, liksom sociala relationer och konflikthantering.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
Moment 1.
- visa kunskap om skolans relevanta styrdokument
- visa kännedom om skolväsendets historia i Sverige
- visa kunskap om läroplansteori
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i övrigt
Moment 2.
- visa kunskap om perspektiv på ledarskap i skolan
- visa kunskap om olika didaktiska perspektiv och arbetssätt
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna
- ha insikten och förmågan att leda i sin ämnesundervisning och yrkesutövning i
övrigt
Moment 3.
- visa grundläggande kunskaper om specialpedagogik
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov
Moment 4.
- visa kunskap om och förståelse för ledarskap i relation till sociala relationer och konflikthantering
- visa sådan kunskap om elevers utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen
Innehåll
Kursen består av fyra (4) moment:
Moment 1: Skolans historia, organisation och styrdokument, 7,5 hp
Momentet behandlar skolväsendets historia, dess nuvarande organisation och styrdokument ( innefattande bland annat skolans värdegrund). I momentet behandlas även läroplansteori.
Moment 2: Ledarskap, didaktik och IT i skolan, 7,5 hp
Momentet behandlar ledarskapsperspektiv i skola och undervisning, didaktiska perspektiv för grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan samt användning av digitala verktyg och digitala miljöer i skolan. Styrdokument.
Moment 3: Elevers utveckling och lärande, 7,5 hp
Momentet omfattar perspektiv på elevers utveckling, lärande, behov och de förutsättningar som krävs för yrkesutövning i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
Moment 4: Konflikthantering och ledarskap, 7,5 hp
I momentet behandlas kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap inom ramen för grundskolans- och gymnasiets verksamhet.
Behörighet
Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2001: Delmoment 1; Skolans historia; Läroplansteori. Utbildningshistoria. Skolans styrning, Hemtentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2002: Delmoment 1; Skolans historia; Inledande reflektioner om undervisning., Muntlig och skriftlig presentation, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2003: Delmoment 1; Skolans historia; Värdegrund; Seminarium, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2004: Delmoment 2; Ledarskap,IT; Ledarskap. Betyg och bedömning., Salstentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2005: Delmoment 2: Ledarskap, IT; Ämnesdidaktik. Kurs- och ämnesplaneanalys, Muntlig och skriftlig presentation, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2006: Delmoment 2; Ledarskap, IT; Ämnesdidaktik. Läromedelsanalys, Muntlig och skriftlig presentation, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2007: Delmoment 2: Ledarskap , IT i skolan., Muntlig och skriftlig presentation, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2008: Delmoment 3: Elevers utveckling och lärande; Redovisning - arbetslagsarbete; muntlig redovisning, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2009: Delmoment 3; Elevers utveckling och lärande;Paper – En skola för alla, Inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2010: Delmoment 4; Konflikthantering och ledarskap;Redovisning - normkritik, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2011: Delmoment 4. Konflikthantering och ledarskap, Hemtentamen, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Obligatoriska moment, ej poängsatta:
Delmoment 3
- Workshop - Arbetslagsarbete. Betyg: U-G
Delmoment 4
- Workshop- Normkritik. Betyg U-G
- Workshop-Lärares relationskompetens och lärares yrkesetik. Betyg U-G
- Seminarium - Konflikthantering. Betyg U-G
Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE133G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Författare/red: Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel
- Titel: Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 309 s.
- Författare/red: Kulturdepartementet
- Titel: Språklag
- Upplaga: 2009
- Förlag: Kulturdepartementet
- Kommentar: SFS nr:2009:600
- Författare/red: Linde, Göran
- Titel: Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 172 s.
- Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.)
- Titel: Lärande Skola Bildning: Grundbok för lärare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: Valda kapitel.
- Författare/red: Orlenius, Kennert
- Titel: Värdegrunden. Finns den?
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 231 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Moment 2
- Författare/red: Berg, Gunnar, Sundh, Frank. & Wede, Christer (Red)
- Titel: Lärare som ledare, i och utanför klassrummet
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 335 s.
- Författare/red: Fleischer Håkan & Kvarnsell, Helena
- Titel: Digitalisering som lyfter skolan: teori möter praktik.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gothia fortbildning
- Kommentar: 178 s.
- Författare/red: Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red)
- Titel: Allmändidaktik – vetenskap för lärare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 398 s. Valda delar. Endast för studenter med inriktning samhällskunskap och humaniora
- Författare/red: Lindström, Gunnar, Pennlert, Lars-Åke
- Titel: Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Fundo förlag, Umeå
- Kommentar: 71 s. Ny upplaga (2016) aviserad från förlaget.
- Författare/red: Lundahl, Christian
- Titel: Bedömning för lärande
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 208 s.
- Författare/red: Nordgren, Kenneth, Odenstad, Christina & Samuelsson, Johan
- Titel: Betyg i teori och praktik : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gleerup
- Kommentar: 206 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Digitaliseringen i skolan – möjligheter och utmaningar
- Upplaga: 2018
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3971
- Kommentar: 83 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan :
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2698
- Kommentar: 45 s.
- Författare/red: Skolverket Lärportalen
- Titel: Moduler för digital kompetens
- Upplaga: u.å
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: https://larportalen.skolverket.se/#/moduler/0-digitalisering/alla/alla
- Författare/red: Strömdahl, Helge & Tibell, Lena (red.)
- Titel: Skola och naturvetenskap : politik, praktik, problematik i belysning av ämnesdidaktisk forskning
- Upplaga: 2012
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 335 s. Valda delar. Endast för studenter med naturvetenskaplig inriktning
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2011
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Moment 3
- Författare/red: Andersson, Birgitta & Thorsson, Lena
- Titel: Därför inkludering
- Upplaga: 2007
- Förlag: Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Webbadress: https://webbshop.spsm.se/darfor-inkludering
- Kommentar: 63 s.
- Författare/red: Hedin, Rolf
- Titel: Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan: en granskning av skoldemokratins innebörder och kvalitet
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Sudentlitteratur
- Kommentar: 128 s.
- Författare/red: Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger
- Titel: Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö
- Upplaga: 2019
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 331 s.
- Författare/red: Liberg, Caroline, Lundgren, Ulf P, Säljö, R (red)
- Titel: Lärande, skola och bildning, grundbok för lärare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: Valda kapitel.
- Författare/red: Nilholm, Claes
- Titel: Perspektiv på specialpedagogik
- Upplaga: 2020
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 148 s.
- Författare/red: Persson, Bengt
- Titel: Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 180 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Moment 4
- Författare/red: Aspelin, Jonas
- Titel: Lärares relationskompetens: Vad är det? Hur kan den utvecklas?
- Upplaga: 2015
- Kommentar: 160 s.
- Författare/red: Björklund, Lotta & Bromseth, Janne
- Titel: Normkritisk pedagogik, perspektiv, utmaningar och möjligheter
- Upplaga: 2019
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 354 s.
- Författare/red: Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell
- Titel: Respekt för lärarprofessionen: om lärares yrkesspråk och yrkesetik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 194 s.
- Författare/red: Hakvoort, Ilse, & Friberg, Birgitta (red.)
- Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gleerup
- Kommentar: 248 s.
- Författare/red: Hedlin, Maria
- Titel: Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål
- Upplaga: 2010, uppdaterad och omarbetad version
- Förlag: Växjö, Linnéuniversitetet
- Webbadress: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-13490
- Kommentar: 40 s.
- Författare/red: Ljungblad, Ann-Louise
- Titel: Relationellt lärarskap
- Upplaga: 2018
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 173 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
- Upplaga: Senaste upplagan
- Webbadress: www.skolverket.se
- Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Thornberg, Robert
- Titel: Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 323 s.
Referenslitteratur
Moment 1
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
Moment 2
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
- Författare/red: Bruun, Sara
- Titel: Digitala arbetssätt i klassrummet – att våga ta språnget
- Upplaga: 2015
- Förlag: Gothia fortbildning
- Kommentar: 156 s.
- Författare/red: Vestlin, Lena ( red), Lärarförbundet
- Titel: Från wikis till mattefilmer : om IKT i skolan
- Upplaga: 2009
- Förlag: Lärarförbundet
- Kommentar: 143 s.
Moment 3
- Författare/red: Backman, Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
- Författare/red: Mitchell, David
- Titel: Inkludering i skolan: undervisningsstrategier som fungerar
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 397 s.
Moment 4
- Författare/red: Backman Jarl
- Titel: Rapporter och uppsatser
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 223 s.
- Författare/red: Mitchell, David
- Titel: Inkludering i skolan: undervisningsstrategier som fungerar
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 397 s.
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket