Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna I, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Utbildningsvetenskaplig kärna I, Grundlärare, Förskoleklass - åk 3, 15 hp
Education BA (A), Educational Science for Primary School Teacher, Pre-school Class and Year 1-3, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE212G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Undervisningsområdet 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2025-03-10
- Giltig fr.o.m: 2025-09-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska visa kunskap om skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna.
Syftet är också att den studerande ska få kunskap om läroplansteori, didaktik, lärande och utveckling samt grundläggande kunskap om vetenskapsteori och forskningsmetodik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och kännedom om skolväsendets historia
- visa grundläggande kunskaper om olika pedagogiska och didaktiska perspektiv, samt metodik och kunna konkretisera det till undervisning och lärande för elever i åk F-3.
- visa grundläggande kännedom om vetenskapsteori och dess betydelse för yrkesutövningen
- tillägnat sig grundläggande kunskaper om datainsamlingsmetoder.
- visa förmåga att kommunicera skolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen
- visa grundläggande förmåga att använda digitala verktyg i undervisning för åk F-3.
- visa grundläggande förmåga och ha insikten i sitt eget behov av att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
- visa grundläggande kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten
Innehåll
I kursen ges kunskap om skolväsendets historia, skolans värdegrund, förskoleklassens och grundskolans didaktik, grundläggande pedagogiska perspektiv, läroplansteori och styrdokument samt digitala verktyg och digitala miljöer. I kursen behandlas även vetenskapsteori, forskningsmetodik och akademiskt skrivande.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen sker dels på campus genom föreläsningar, lektioner, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom diskussioner, övningar och föreläsningar. I kursen ingår också fältstudier.
Examination
2204: Lärares uppfattning om hur elever lär, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2205: IKT - Didaktik, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2301: Utbildningshistoria – Muntlig redovisning, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
2302: Utbildningshistoria - Hemtentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2306: Värdegrund och hållbarhet i ett läroplansteoretiskt perspektiv, 5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.
Obligatoriska moment:
Utbildningshistoria - litteraturseminarier
Lärares uppfattningar - kamratbedömning
Workshop Barnkonventionen
Workshop Skolans mångfald
Workshop Förskoleklassen
Vetenskapliga artiklar - skriftlig inlämning
För att få betyg på hela kursen krävs godkänt i alla moment.
Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Kursanalysen återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE106G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Almström Persson, G, Blomström, V, Vogel, A. & Wirdenäs, K.
Titel: Språk i samspel- praktisk retorik för pedagoger
Upplaga: 2016
Förlag: Aglaktuq
Författare/red: Bie, Kristin
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gleerups
Författare/red: Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: 2021
Förlag: Studentlitteratur
Kommentar: ISBN: 978-91-44-15104-5
Författare/red: Brinkkjaer, U. & Høyen, M.
Titel: Vetenskapsteori för lärarstudenter
Upplaga: 2013 (1 uppl.)
Förlag: Lund: Studentlitteratur
Författare/red: Bruun, S.
Titel: Digitala arbetssätt i klassrummet: att våga ta språnget.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gothia Fortbildning
Författare/red: Bryman, A
Titel: Samhällsvetenskapliga metoder.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Författare/red: Dysthe, O, Hertzberg, F. & Lökensgard Hoel, T.
Titel: Skriva för att lära
Upplaga: 2011
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Ekman, Joakim & Pilo, Lina
Titel: Skolan, demokratin och de unga medborgarna
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Författare/red: Fleischer, H. & Kvarnsell, H.
Titel: Digitalisering som lyfter skolan: teori möter praktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gothia fortbildning.
Författare/red: Förenta nationerna
Titel: Barnkonventionen
Webbadress: https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#full
Författare/red: Hjälmeskog, Kronlid, Gelinder, Wilhelmsson
Titel: Undervisning för hållbar utveckling: för lärare F-6
Upplaga: 2024
Förlag: Gleerups
Författare/red: Hägglund, Solveig, Quennerstedt, Ann, & Thelander, Nina
Titel: Barns och ungas rättigheter i utbildning.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Gleerup.
Kommentar: ISBN: 9789140683472
Författare/red: Kronlid, David O
Titel: Skolans värdegrund 2.0
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur och Kultur
Författare/red: Linde, Göran
Titel: Det ska ni veta!: en introduktion till läroplansteori!
Upplaga: Senaste
Förlag: Studentlitteratur, Lund
Kommentar: ISBN 978-91-44-08559-3
Författare/red: Lundgren, Ulf. P, Säljö, Roger och Liberg, Caroline
Titel: Lärande, skola, bildning
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: Utvalda kapitel.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894
Kommentar: Kan laddas ner som pdf
Referenslitteratur
Författare/red: Alexanderson, Kristina
Titel: Källkritik på Internet (1st ed., p. 52).
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stiftelsen för Internetinfrastruktur
Webbadress: https://iis.se/docs/Kallkritik-pa-Internet.pdf
Författare/red: Bronäs, Agneta & Runebou, Niclas
Titel: Ämnesdidaktik – en undervisningskonst
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Norstedts
Författare/red: Klang Mathias
Titel: Copyright och Copyleft, en guide om upphovsrätt och licenser på nätet
Upplaga: Senaste upplagan
Webbadress: https://www.iis.se/docs/copyright_copyleft.pdf
Författare/red: Persson, Sven & Riddersporre, Bim
Titel: Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & kultur
Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Skollag
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Utbildningsdepartementet
Kommentar: SFS nr: 2010:800
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.
Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468 Barnkonventionen http://www.barnombudsmannen.se/