Pedagogik GR (A), KPU, Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare i F-3, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Pedagogik GR (A), KPU, Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare i F-3, 15 hp
Education BA (A), Teaching Practice Placement II, Primary School Teacher, Pre-school Class and School Years 1-3, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod:PE257G
  • Ämne huvudområde:Pedagogik
  • Nivå:Grundnivå
  • Progression:(A)
  • Högskolepoäng:15
  • Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde:Verksamhetsförlagd utbildning 100%
  • Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
  • Fastställd:2025-09-04
  • Giltig fr.o.m:2026-01-19

Syfte

Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att planera, leda och bedöma elevers lärande. Vidare är syftet att utveckla studentens förmåga att göra medvetna didaktiska och ämnesdidaktiska val i sitt praktiska handlande för att stödja elevers lärande i undervisning för åk F-3.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna utifrån:

Kunskap och förståelse
• Redogöra för och diskutera ledarskapets betydelse i pedagogisk verksamhet.
• Redogöra för principer för bedömning och betygsättning i relation till skolans styrdokument.

Färdighet och förmåga
• Planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet självständigt och i samarbete med kollegor samt motivera de ämnesdidaktiska valen.
• Använda ett professionellt språk i lyssnande, talande och skrivande till stöd för elevernas lärande och för den egna utvecklingen.
• Observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål samt kommunicera detta till elever och vårdnadshavare.
• Genomföra ämnesdidaktiska val och kritiskt diskutera dessa i relation till undervisningssituationen.
• Reflektera över erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Tillämpa ett professionellt förhållningssätt i samarbetet med elever, personal och vårdnadshavare.
• Leda undervisning med hänsyn till yrkesetiska principer och relationell kompetens.

Innehåll

I kursen behandlas och prövas studentens kunskaper, förmågor, färdigheter relevanta för yrkesverksamheten i verksamhetsnära praktik för åk F-3. Didaktisk medvetenhet med fokus på elevers lärande enskilt och i grupp är fokus.

Behörighet

Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 75 hp samt godkänt betyg på föregående vfu-kurs.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen sker genom obligatorisk närvaro i verksamhet som avser undervisning och utbildning i åk F-3. Deltagandet innebär heltid med handledning av utbildad vfu-handledare. Vfu får ej genomföras i egen tjänst.

Examination

2301: Vfu-handledarens underlag för bedömning, 10 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2402: Skriftlig dokumentation av genomförd ämnesdidaktisk aktivitet, Skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Obligatoriska moment ej poängsatta.

Introduktion. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)

Mittseminarium. Underkänd (U) och Godkänd (G)

Muntlig vfu-uppföljning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)

Studenten examineras genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av Mittuniversitetet utsedd handledare. Vfu får ej genomföras i egen tjänst. Obligatorisk närvaro på heltid med handledning krävs.


Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.


Studentens skriftliga examinationer prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen grundas på samma kurslitteratur.


För att erhålla godkänt på kursen krävs att samtliga examinationer är minst godkända. För att erhålla väl godkänt på kursen krävs även att underlag för bedömning motsvarar kriterier för väl godkänt betyg.



Om student har ett besked om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.


Begränsning av examination

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

För avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta skall en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.

I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.

Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Bie, K.
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Malmö: Gleerup

Författare/red: Leifler, Emma
Titel: Lärarprofession – från VFU till eget klassrum
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber

Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet LGR22
Upplaga: 2022
Förlag: Nordstedt Juridik
Webbadress: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575

Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser i programmet ska användas. Dessutom tillkommer valbar ämnesdidaktisk litteratur med inriktning på det ämne som studenten är antagen till.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2025-06-24