Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Utbildningsvetenskaplig kärna I, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 11 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Utbildningsvetenskaplig kärna I, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 11 hp
Education BA (A), Educational Science I for Upper Secondary Education Teacher, 11 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE260G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 11
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2022-07-07
- Senast ändrad: 2022-11-03
- Giltig fr.o.m: 2023-01-10
Syfte
Kursen syftar till att den studerande efter genomgången kurs ska visa kunskap om skolväsendets villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna. Studenten ska även visa kunskap om och förmåga att beakta utveckling, lärande samt bedömning och betygssättning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
– visa kunskap om skolväsendets villkor, inbegripet skolans styrdokument
– visa kunskap om kunskap och lärande ur ett tvärvetenskapligt perspektiv
– visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund inbegripet de mänskliga rättigheterna samt beskriva och problematisera dess betydelse i skolan
– visa kunskap om perspektiv på ledarskap, bedömning och betygssättning i skolan
Innehåll
Kursen behandlar skolväsendets villkor innefattande skolans värdegrund. I momentet behandlas även ledarskapsperspektiv i skola och undervisning och didaktiska perspektiv för gymnasieskolan. Grundläggande perspektiv på elevers utveckling, lärande, behov och de förutsättningar som krävs för yrkesutövning i gymnasieskolan bearbetas.
Behörighet
Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen anpassas till lärandemålen för kursen så att föreläsningar är huvudform för kunskapsmålen, seminarier och fältstudier är huvudform för insikter och förståelse. Gruppövningar utgör grundform där studenten tränar kursens färdighetsmål.
Examination
2301: Skolväsendets villkor och styrdokument, Hemtentamen, 6 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2302: Kunskap och lärande, Muntlig och skriftlig presentation, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2303: Värdegrund och ledarskap. Seminarium muntligt och skriftlig, 2 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Studenten förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps- insikts och förståelsemål prövas skriftligt eller muntligt. Färdighetsmålen prövas via att den enskilde studenten prövas och bedöms vid praktiska övningar.
De examinerande moment som är schemalagda förutsätter studenternas fysiska närvaro och deltagande på Campus.
Betygskriterier för tregradig betygsskala:
-För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål
-För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen
-Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt)
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Appelgren, Alva
Titel: Nya perspektiv på lärande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Författare/red: Hirsh, Åsa
Titel: Relationellt ledarskap i klassrummet : så skapas magi
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Stockholm: Natur & Kultur
Författare/red: Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.)
Titel: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur
Kommentar: ca 200 s.
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011
Upplaga: 2011
Förlag: Skolverket
Webbadress: http://www.skolverket.se
Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
Författare/red: Sølvik, R.M. & Ertesvåg, S.K. (red.)
Titel: Ledarskap i klassrummet: undervisningskvalitet från teori till praktik
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Utbildningsdepartementet
Titel: Skollag
Upplaga: 2010
Förlag: Utbildningsdepartementet
Kommentar: SFS nr: 2010:800
Referenslitteratur
Författare/red: Blomström, V. & Wennerberg, J.
Titel: Akademiskt läsande och skrivande
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Artiklar, avhandlingar och skönlitteratur tillkommer.
Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468