Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Utbildningsvetenskaplig kärna II, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 9 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), Kompletterande pedagogisk utbildning, Utbildningsvetenskaplig kärna II, Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 9 hp
Education BA (A), Educational Science II for Upper Secondary Education Teacher, 9 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE261G
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 9
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Undervisning 100%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Fastställd: 2022-06-28
- Giltig fr.o.m: 2023-01-01
Syfte
Kursen syftar till att den studerande skall utveckla kunskap om ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Syftet är också att den studerande får kunskap om specialpedagogik och olika elevers utveckling och förutsättningar för lärande. Vidare är syftet att ge kunskap om sociala relationer, konflikthantering och ledarskap.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
- visa kunskap om elevers kognitiva utveckling, lärande, behov och förutsättningar för undervisning i och verksamhet för gymnasiet
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra skapa en inkluderande verksamhet, hantera specialpedagogiska behov, och göra anpassningar utifrån
funktionsvariationer för elever i gymnasiet
- visa god förmåga och insikt om att utveckla sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet
Innehåll
I kursen behandlas specialpedagogik som grundläggande perspektiv för en god lärmiljö och dess betydelse för arbetet med att möta olika elevers behov. Innehåll som individualisering, inkludering och likvärdighet behandlas som grund för anpassningar till elevers utveckling, lärande och behov i gymnasiet. Vidare bearbetas ledarskapets betydelse för organisering av lärmiljön. Arbete med normer samt mobbning och konflikthantering ingår i kursen.
Behörighet
Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Huvudområde för kursen är pedagogik.
Undervisningen sker dels på Campus genom föreläsningar, workshops, seminarier och grupparbeten, dels via lärplattformen genom seminarier, övningar och
föreläsningar. I kursen ingår också fältstudier där olika forskningsmetoder ingår och genomförs under distansveckor.
Examination
2301: Delmoment 3: Elevers utveckling och lärande; Paper - En skola för alla, Inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
2302: Elevers utveckling och lärande; Redovisning- Arbetslagsarbete, Muntlig redovisning, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Studentens förmåga att nå kursens lärandemål prövas individuellt. Kunskaps-, insikts- och förståelsemål prövas genom enskilda skriftliga inlämningsuppgifter. Färdighetsmålen prövas genom obligatoriska workshops av praktisk karaktär.
Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Betyg på kursen baseras på att alla delmoment är godkända.
Om student har ett besked om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga ärandemålen för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på institutionen. Resultatet återkopplas till studentgruppen, studentkåren och institutionsstyrelsen. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Aspelin, Jonas
- Titel: Lärares relationskompetens: Vad är det? Hur kan den utvecklas?
- Upplaga: 2015
- Kommentar: 160 s.
- Författare/red: Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell
- Titel: Respekt för lärarprofessionen: om lärares yrkesspråk och yrkesetik
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 194 s.
- Författare/red: Hakvoort, Ilse, & Friberg, Birgitta (red.)
- Titel: Konflikthantering i professionellt lärarskap
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Gleerup
- Kommentar: 248 s.
- Författare/red: Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger
- Titel: Specialpedagogik och funktionsvariationer: att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö
- Upplaga: 2019
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: 331 s.
- Författare/red: Leifler, Emma
- Titel: Praktisk inkludering
- Upplaga: 2022
- Förlag: Liber
- Kommentar: 192 s.
- Författare/red: Liberg, Caroline, Lundgren, Ulf P, Säljö, R (red)
- Titel: Lärande, skola och bildning, grundbok för lärare
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Natur & Kultur
- Kommentar: Valda kapitel.
- Författare/red: Ljungblad, Ann-Louise
- Titel: Relationellt lärarskap
- Upplaga: 2018
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 173 s.
- Författare/red: Nilholm, Claes
- Titel: Perspektiv på specialpedagogik
- Upplaga: 2020
- Förlag: Studentlitteratur
- Kommentar: 148 s.
- Författare/red: Persson, Bengt
- Titel: Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap
- Upplaga: Senaste upplagan.
- Förlag: Liber
- Kommentar: 180 s.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2018
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 299 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Skolverket
- Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011 för gymnasieskolan 2011
- Upplaga: 2011
- Förlag: Skolverket
- Webbadress: http://www.skolverket.se
- Kommentar: 202 s. Kan laddas ner som pdf.
- Författare/red: Thornberg, Robert
- Titel: Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
- Kommentar: 323 s.
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
Referenslitteratur
- Författare/red: Sjölund, A Jahn C, Lindgren, A, Reuterswärd, M
- Titel: Autism och ADHD i skolan: handbok i tydliggörande pedagogik.
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur Akademis
- Författare/red: Utbildningsdepartementet
- Titel: Skollag
- Upplaga: 2010
- Förlag: Utbildningsdepartementet
- Kommentar: SFS nr: 2010:800
- Författare/red: Vendela Blomström, Jeanna Wennerberg.
- Titel: Akademiskt läsande och skrivande
- Upplaga: 2021 (andra uppl)
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Kommentar: 356 s.
Aktuella artiklar och kompendiematerial kan tillkomma. Här hittar du de fullständiga läroplanerna: http://www.skolverket.se/sb/d/468
Kolla om litteraturen finns på biblioteket