Pedagogik GR (A), KPU, Verksamhetsförlagd utbildning II för Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Pedagogik GR (A), KPU, Verksamhetsförlagd utbildning II för Ämneslärare med inriktning mot gymnasieskolan, 15 hp
Education BA (A), Teaching Practice Placement II, Upper Secondary Education Teacher, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod:PE265G
- Ämne huvudområde:Pedagogik
- Nivå:Grundnivå
- Progression:(A)
- Högskolepoäng:15
- Fördjupning vs. Examen:G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde:Verksamhetsförlagd utbildning 100%
- Ansvarig institution:Utbildningsvetenskap
- Fastställd:2025-09-12
- Giltig fr.o.m:2026-08-31
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska kunna formulera en egen underbyggd pedagogisk grundtanke och omsätta den i praktisk handling. Studenten skall även visa utvecklad förmåga att på ett professionellt sätt hantera allmändidaktiska och ämnesdidaktiska frågor i sitt praktiska handlande utifrån en helhetssyn på undervisning och utbildning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
• Redogöra för och diskutera ledarskapets betydelse i pedagogisk verksamhet.
• Redogöra för principer för bedömning och betygsättning i relation till skolans styrdokument.
Färdighet och förmåga:
• Planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet självständigt och i samarbete med kollegor samt motivera de ämnesdidaktiska valen.
• Använda ett professionellt språk i lyssnande, talande och skrivande till stöd för elevernas lärande och för den egna utvecklingen.
• Observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i relation till verksamhetens mål samt kommunicera detta till elever och vårdnadshavare.
• Genomföra ämnesdidaktiska val och kritiskt diskutera dessa i relation till undervisningssituationen.
• Reflektera över erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen med utgångspunkt i beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
• Tillämpa ett professionellt förhållningssätt i samarbetet med elever, personal och vårdnadshavare.
• Leda undervisning med hänsyn till yrkesetiska principer och relationell kompetens.
Innehåll
I kursen behandlas och prövas professionellt utvecklade färdigheter kopplade till verksamhetsnära praktik.
Behörighet
Antagen till Kompletterande pedagogisk utbildning 60 hp samt godkänt betyg på föregående VFU-kurs.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Kursens huvudområde är pedagogik men kursen genomförs i ämnena: biologi, fysik, kemi, historia, engelska, svenska språket, litteraturvetenskap, samhällskunskap och matematik.
Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs i de ämnesstudier som den studerande är antagen i.
Närvaro på praktikplatsen är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen. Deltagandet innebär heltid.
Examination
2301: Vfu-handledarens underlag för bedömning - VFU - Verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp
Betygsskala: Tregradig skala
2402: Skriftlig dokumentation av genomförd ämnesdidaktisk aktivitet, Skriftlig inlämningsuppgift, 5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Obligatoriska moment ej poängsatta.
Introduktion. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
Mittseminarium. Underkänd (U) och Godkänd (G)
Muntlig vfu-uppföljning. Betyg: Underkänd (U) och Godkänd (G)
Studenten examineras skriftligt och muntligt samt genom fortlöpande bedömning under VFU i en autentisk yrkessituation av handledare som är utsedd av Mittuniversitetet. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen. Studenten prövas vid ett ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat har studenten rätt till ytterligare en VFU-period och ny prövning. Vid eventuellt underkännande vid denna period är studenten spärrad för vidare VFU-kurser. Ansökan om att bli prövad vid ett tredje tillfälle kan vid särskilda omständigheter medges.
Studentens skriftliga examinationer kan prövas vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omprovstillfälle i nära anslutning därtill. Vid underkänt resultat ges ytterligare ett provtillfälle inom loppet av ett år. Dessa provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur.
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Begränsning av examination
Övriga föreskrifter av betydelse.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt att elever och VFU-handledares förtroende riskerar att skadas. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell studieplan/handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Studenten har möjlighet att genomföra examinationsmomentet i den praktiska delen (VFU) två gånger, ett ordinarie examinationstillfälle samt ett omtentamenstillfälle.
Betygsskala
Tregradig skala
Övrig information
För avbrott med avskiljande från vfu hänvisas till 4 kap § 6 i Högskolelagen samt Högskoleförordningen 10 kapitlet. I samband med detta ska en individuell handlingsplan upprättas gällande förutsättningar för återupptagande av studierna.
I samband med kursavslutning genomförs en skriftlig kursvärdering. Kursvärderingen sammanställs och arkiveras på avdelningen. Resultatet återkopplas till programrådet. Resultatet tillsammans med eventuellt vidtagna åtgärder presenteras för kommande studentgrupp.
Kursbevis, tillgodoräknanden, överklaganden m m regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Bie, K.
Titel: Reflektionshandboken för pedagoger
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Malmö: Gleerup
Författare/red: Leifler, Emma
Titel: Lärarprofession – från VFU till eget klassrum
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Liber
Författare/red: Skolverket
Titel: Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Skolverket
Litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser i programmet ska användas. Dessutom tillkommer valbar ämnesdidaktisk litteratur med inriktning på det ämne som studenten är antagen till.