Psykologi AV, Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi 3, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Psykologi AV, Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi 3, 7,5 hp
Psychology MA, Evidence-based Psychological Treatment and Psychotherapy 3, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS089A
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Medicinska området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2024-09-10
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen syftar till att ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt kunna genomföra evidensbaserad psykologisk behandling/psykoterapi. Kursen utgör en fortsättning på kurs 1 samt 2 inom Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi för psykologprogrammet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, i den aktuella behandlingskontexten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för teoretiska modeller rörande uppkomst och vidmakthållande av centrala problemområden inom klinisk psykologi och beteendemedicin
- med utgångspunkt i teoretiska modeller, redogöra för såväl principstyrda som manualbaserade behandlingsmetoder för de vanligaste kliniska tillstånden

Färdigheter och förmåga
- under handledning, och med adekvata relationella färdigheter baserat på aktuell beteendeanalys av ett specifikt psykologiskt och/eller beteendemedicinskt kliniskt problem samt utifrån kunskap om teoretiska modeller för kliniska tillstånd; välja, tillämpa samt anpassa interventioner och arbetssätt till en specifik klient
- agera i enlighet med för psykologer relevant lagstiftning inom Hälso- och sjukvård
- undersöka samt redogöra för evidensläget för interventionsmetoder kopplade till olika teoretiska modeller

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- föra ett initierat resonemang kring frågan om evidens och hur evidensläget för en specifik modell/tillstånd bör tolkas i relation till en specifik klient
- reflektera kring och ta hänsyn till relevanta etiska och juridiska aspekter av att bedriva psykologisk behandling/psykoterapi
- uppmärksamma, reflektera kring och göra valida värderingar av styrkor och svagheter i eget beteende i klient- och handledningssituation, samt arbeta för att kontinuerligt förbättra den egna kliniska kompetensen
- uppvisa medvetenhet om hur egna föreställningar, förutfattade meningar och emotionella bindningar kan påverka den egna bedömningen och insatsen

Innehåll

I kursen behandlas den teoretiska och empiriska grunden till centrala behandlingsverktyg, dess koppling till beteendeanalys, strategier för genomförande, samt evidensläge vid de vanligaste kliniska tillstånden. I kursen ingår även klientarbetet samt allmänt mottagningsarbete. Klientarbetet innefattar också handledning och behandlingsrapportering. Sessionsfrekvens är i regel en gång per vecka, med regelbunden handledning i grupp. Till handledningstillfället ska sessionsrapport lämnas. Övrig dokumentation (video, ljudband) från sessioner ska vara tillgängligt för handledaren. I mottagningsarbetet förväntas aktivt patientarbete under tre hela terminer, vilket innefattar behandlingsarbete på plats, IKBT, bedömning av nya patienter och att delta i mottagningens skötsel och drift.

Behörighet

180 hp på grundnivå inom Psykologprogrammet eller motsvarande.
Därutöver ska Psykologi AV Psykologpraktik 19,5 hp, Psykologi Av Ramkurs Etik och ett professionellt förhållningssätt 3 hp och Psykologi AV Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi för psykologprogrammet I inom Psykologprogrammet eller motsvarande vara avklarade.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning sker i form av eget mottagningsarbete fördjupningsseminarier och handledning i grupp.

Examination

2101: Mottagningsarbete - Praktisk tillämpning, 2,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Momentet innefattar arbete med klienter, handledning, bedömning av nya klienter, samt deltagande i vid mottagningen förekommande möten.

2102: Seminarieserie, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Momentet omfattas av flera seminarietillfällen. För godkänt betyg krävs aktivt seminariedeltagande vid samtliga seminarietillfällen. Enstaka tillfälle av giltig frånvaro (på grund av laga förfall) kan ersättas med skriftlig och muntlig presentation. Vid mer frånvaro eller ej genomförd komplettering ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.

2103: Tentamen, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
Momentet omfattas av flera examinationstillfällen i samband med seminarieserien. För godkänt betyg krävs godkänt på samtliga examinationer vid respektive seminarietillfälle. Frånvaro från enstaka examenstillfälle av giltig frånvaro (på grund av laga förfall) kan erbjudas vid senare tidpunkt.

2104: Skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).

Teoretiskt innehåll examineras skriftligt genom individuell tentamen. Studentens förhållningssätt, bemötande och färdigheter bedöms kontinuerligt av handledare utifrån inspelade sessioner, behandlingsdokumentation och journalföring.

Om studentens agerande eller prestation är av sådan art att det kan bedömas orsaka klienten men, kan studenten omedelbart skiljas från kursen och klientarbetet. Inför förnyat klientarbete kan examinator i samråd med mottagningsansvarig och handledare föreskriva prövning av studentens lämplighet.

Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.


Begränsning av examination

Vid underkännande av mottagningsarbetet ges endast en ytterligare möjlighet till nytt mottagningsarbete.

Betygsskala

Tvågradig skala

Övrig information

Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PS075A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Öst, L-G.
Titel: Kognitiv beteendeterapi inom psykiatri.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur.

Författare/red: Öst, L-G. (Red).
Titel: KBT inom barn-och ungdomspsykiatrin.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Natur & Kultur.

Referenslitteratur

Kommentar: Samtlig litteratur från Evidensbaserad psykologisk behandling och psykoterapi för psykologprogrammet 1 samt Klinisk psykologi för psykologprogrammet utgör referenslitteratur.

Utöver angiven litteratur tillkommer forskningsartiklar och behandlingsmanualer.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15