Psykologi GR (A), Utvecklingspsykologi för psykologprogrammet, 15 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi GR (A), Utvecklingspsykologi för psykologprogrammet, 15 hp
Psychology BA (A), Developmental Psychology, 15 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS143G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 15
- Fördjupning vs. Examen: G1F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar mindre än 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 50%, Samhällsvetenskap 50%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2021-05-10
- Senast ändrad: 2022-05-24
- Giltig fr.o.m: 2023-01-02
Syfte
Kursen ska ge en bild av utveckling och mognad under hela livscykeln, med särskilt fokus på tiden från det mänskliga livets början fram till sena tonår samt från ålderdom till livets slut. Utveckling beskrivs ur ett fysiskt, kognitivt, socioemotionellt och interpersonellt perspektiv, samt utifrån en samhällelig kontext.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för huvuddragen i centrala teorier om barns, ungdomars samt äldre människors utveckling i ett livsloppsperspektiv.
- Jämföra och integrera ovannämnda teorier och de konsekvenser de har för synen på avvikelse och intervention.
- Översiktligt beskriva utveckling och mognad avseende fysisk utveckling, sensorik och perception, kognitiv utveckling, språk, socioemotionell utveckling, arv, miljö och interpersonella relationer, speciellt anknytning.
- Kunna redogöra för anpassningar vid barnsamtal utifrån barnets ålder och mognadsnivå.
Färdighet och förmåga
- Självständigt skapa sig en bild av forskningsläget inom ett utvecklingspsykologiskt område.
- Självständigt skapa sig en bild av riskfaktorer under utvecklingen samt identifiera möjliga interventioner kopplade till dessa.
- Göra enklare barnobservationer, sammanställa samt kommunicera dessa.
- I samtal kunna använda sig av grundläggande samtalstekniker.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Värdera och förhålla sig problematiserande till utvecklingsbegreppet i den kliniska rollen
- Reflektera över sin egen utveckling och betydelsefulla livshändelser samt integrera ovan ovannämnda kunskaper i eget förhållningssätt till frågor som rör klinisk praktik
Innehåll
Kursen utgår från de biologiska, psykologiska och sociala förändringar människan genomgår under livsloppet, med särskilt fokus på barndom, tonår och åldrande. Kursen innehåller moment av praktisk tillämpning inom området.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar samt seminarier.
Examination
2101: Moment 1, Självreflektion, Projektarbete, 0,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För att bli godkänd på momentet ska studenten ha ritat upp en individuell livslinje som presenteras muntligt i grupp.
2201: Moment 2, Obligatoriska seminarier, Muntlig redovisning, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2301: Moment 3, Frågesport, Test/Quiz, 2,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Flera delmoment ingår för att bli godkänd på momentet. För godkänt betyg krävs aktivt deltagande.
2401: Moment 4, Tentamen, Tentamen, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2501: Moment 5, Case, Seminarieuppgift, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2601: Moment 6, Observation av barn, Projektarbete, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Flera delmoment ingår för att bli godkänd på momentet: närvaro vid obligatorisk föreläsning, självständig observation på förskola, muntlig och skriftlig presentation, samt aktivt seminariedeltagande vid kurskollegornas presentationer. Momentet kräver att utdrag ut belastningsregistret uppvisas på förskolan.
2701: Moment 7, samtalsmetodik, Workshop, 1 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
För godkänt betyg krävs aktivt deltagande i workshop om samtalsmetodik. Vid frånvaro ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.
Kommentar till Moment 2, Obligatoriska seminarier:
Moment 2 omfattas av flera seminarietillfällen, med en muntlig presentation vid varje seminarietillfälle. För godkänt betyg krävs aktivt seminariedeltagande vid kurskollegornas presentationer, förutom de egna muntliga presentationerna. Ett av de muntliga seminarietillfällena kan vid giltig frånvaro (på grund av laga förfall) ersättas med en muntlig presentation på ett kompletterande seminarium. Vid fler än ett frånvarotillfälle ges möjlighet till förnyad examination vid nästa kurstillfälle.
All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).
Kursen examineras muntligt och skriftligt.
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Momenten i kursen kan komma att byta ordning.
Delar av kursen kan komma att ges på engelska.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Broberg, A., Almqvist, K., & Risholm Mothander, P., et al.
- Titel: Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur och Kultur Akademisk
- Författare/red: Broberg, A., Granqvist, P., Ivarsson, T., & Risholm Mothander, P.
- Titel: Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Natur & Kultur
- Författare/red: Hagberg, B., & Rennemark, M.
- Titel: Den åldrande människans psykologi
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur
- Författare/red: Packer, M. J. Titel: Child development: Understanding a cultural perspective
- Titel: Child development: Understanding a cultural perspective
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Sage Publications Ltd
- Författare/red: Rautalinko, E.
- Titel: Samtalsfärdigheter: Stöd, vägledning och ledarskap
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Liber
Referenslitteratur
- Författare/red: Berk, L. Titel: Development Through the Lifespan
- Titel: Development Through the Lifespan
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Allyn & Bacon
Vetenskapliga artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket