Psykologi GR (A), Perception, emotion, kognition och inlärning, 24 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Psykologi GR (A), Perception, emotion, kognition och inlärning, 24 hp
Psychology BA (A), Perception, Emotion, Cognition and Learning, 24 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS175G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 24
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
- Utbildningsområde: Medicinska området 50%, Samhällsvetenskapliga området 50%
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2024-03-12
- Giltig fr.o.m: 2024-09-02
Syfte
Kursen ska ge kunskaper om varseblivning, kognition, inlärning och emotion. De olika områdena definieras och avgränsas samtidigt som avgränsningen problematiseras.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• Definiera och avgränsa begreppen perception, emotion, kognition och inlärning samt problematisera, resonera kring och jämföra, dessa begrepp.
• Ha en förståelse för hur processer relaterade till begreppen interagerar med varandra.
• Översiktligt beskriva kedjan av informations-bearbetning och reaktion, från varseblivning till metakognition.
• Utifrån den experimentella inlärningspsykologin kunna förstå och förklara grundläggande inlärningsprinciper.
• Förstå de centrala delarna av emotionsreglering och emotionsperception.
Färdigheter och förmåga
• Genomföra en enklare beteendeanalys i termer av operanta och respondenta
beteenden.
• Ge exempel på metoder för att undersöka perceptuella, kognitiva, inlärnings- och emotionella fenomen vetenskapligt.
• Utifrån en given text identifiera textens emotionsteoretiska utgångspunkt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• Identifiera områden inom vilka kunskapsläget är oklart eller kontroverser föreligger.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till och fördjupning inom områdena; sensorik och perception, kognition, experimentell inlärningspsykologi samt emotion som ett integrerande perspektiv på mänskligt beteende och informationsbearbetning. Till samtliga områden ges såväl teoretisk kunskap som praktiska tillämpningsövningar i form av laborationer. De fyra områdena läses parallellt under kursperioden.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
0003: PEKI, Kognition, PPT1, 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1002: PEKI, Inlärning, PPT1, 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1005: PEKI, Emotion, PPT1, 6 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1101: PEKI, Perception, PPT1, 5,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
1501: PEKI, Laboration, PPT1, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala
All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarieroch deltagande i laborationer) kan komma att ingå i examination.
Examination sker via deltagande i obligatoriska seminarier, deltagande i laborationer och skriftlig tentamen.
Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier
Om en student har ett besked från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examinera tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Tvågradig skala
Övrig information
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurser med kurskoderna PS138G och PS089G.
Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: de Houwer, J., & Hughes, S.
Titel: The Psychology of Learning: An Introduction From a Functional-Cognitive Perspective
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: MIT Press
Författare/red: Reisberg, D.
Titel: Cognition: Exploring the Science of the Mind.
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: W W Norton & Co Ltd.
Författare/red: Rookes P. & Willson J.
Titel: Perception. Theory, development and organisation
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Routledge.
Till kurslitteraturen tillkommer artiklar och kompendiematerial enligt anvisningar från lärare och studiehandledningar.