Socialt arbete GR (A), Socialt arbete som profession och ämne - introduktion, 22,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Socialt arbete som profession och ämne - introduktion, 22,5 hp
Social Work BA (A), Social Work as Profession and Subject - Introduction, 22,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: SA083G
  • Ämne huvudområde: Socialt arbete
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 22,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Vårdområdet 40%, Samhällsvetenskapliga området 60%
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2025-02-25
  • Giltig fr.o.m: 2025-09-01

Syfte

Kursens syfte är att studenterna ska förvärva grundläggande kunskaper om socialt arbete som ämne och profession, vilket inkluderar idéhistoriska perspektiv, en orientering i det sociala arbetets arbetsfält, frågor som rör kunskapsbildning och en introduktion till betydelsen av professionell och personlig utveckling i socialt arbete. Därutöver syftar kursen till att studenterna ska förvärva kunskaper om individers och gruppers sociala livsvillkor, bakomliggande faktorer till social utsatthet och den roll som socialpolitik och välfärdsstatens organisering har för det sociala arbetets praktik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten

Moment 1

  • ha kunskap om det sociala arbetets idéhistoriska rötter, framväxten av socialt arbete som ämne och profession samt en orientering i för ämnet centrala forskningsfrågor.
  • ha grundläggande kunskap om det sociala arbetets villkor och förutsättningar i ett nationellt såväl internationellt perspektiv.

Moment 2

  • kunna redogöra för centrala begrepp som politik, makt, demokrati, jämställdhet, diskriminering, frihet och rättvisa.
  • kunna redogöra för den svenska välfärdsmodellens uppbyggnad och särdrag i ett internationellt, komparativt perspektiv.
  • kunna förstå och redogöra för relationen mellan välfärdspolitik och dess villkor för samhällets organisering, det civila samhället och olika gruppers livsvillkor.
  • kunna redogöra för välfärdspolitikens betydelse för att motverka fattigdom och olika former av social utsatthet.

Moment 3

  • ha grundläggande kunskaper om, och kunna redogöra för, människors livsvillkor och sociala sammanhang ur ett livsloppsperspektiv.
  • ha grundläggande kunskaper om hur olika former av social utsatthet med avseende på kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder påverkar människors livsvillkor.
  • ha grundläggande kunskaper om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.
  • ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om hur socialt arbete bedrivs inom olika fält med barn och unga, kvinnor och män och äldre och personer med olika former av funktionsnedsättning eller sociala problem.
  • ha tillägnat sig grundläggande förståelse av, och kunna reflektera över, hur avvikelse och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras i samhället.

Moment 4

  • på en grundläggande nivå kunna reflektera över sin personliga utveckling och sig själv i förhållande till egen bakgrund, utbildning, kommande studier samt över den egna personens betydelse för utförandet av, och färdigheter i, socialt arbete i en föränderlig värld.
  • kunna diskutera och förstå betydelsen av etik- och maktaspekter i socialt arbete som ämne och profession.

Innehåll

Kursen är indelad i fyra moment: introduktion till socialt arbete, välfärdens organisering, social utsatthet och livsvillkor samt ett moment som rör professionell och personlig utveckling.

Moment 1. Introduktion till socialt arbete som ämne, praktik och forskning, 4,5 hp
Introduction to Social Work as a subject, practice and research, 4,5 credits

Inledningsvis ges en introduktion av socialt arbete som profession och samhällsvetenskapligt ämne. Här behandlas idéhistoriska rötter och framväxten av det professionella sociala arbetet i Sverige såväl som ämnets utveckling och centrala frågor kring kunskapsbildningen. Vidare presenteras det sociala arbetets forskningsfält.

Moment 2. Välfärdens organisering, 7,5 hp
The organisation of the welfare, 7,5 credits

Här introduceras centrala samhällsvetenskapliga begrepp som demokrati, rättvisa och jämställdhet med relevans för den svenska välfärdspolitiken och det sociala arbetets praktik. Därefter diskuteras i ett nationellt och internationellt komparativt perspektiv relationen mellan välfärdspolitik och välfärdens organisering, och hur organiseringen av välfärden påverkar familjelivets organisering och vilka förväntningar som ställs på det civila samhället. Särskilt vikt läggs vid hur det svenska välfärdssystemet påverkar levnadsvillkoren för individer och grupper. I momentet diskuteras också hur olika diskrimineringspraktiker kan påverka människors levnadsvillkor.

Moment 3. Social utsatthet och livsvillkor, 7,5 hp
Vulnerable groups' living conditions, 7,5 credits

Momentet inriktas på grundläggande kunskaper om individer och grupper i utsatta livssituationer, såväl i Sverige som internationellt. Behov och livsvillkor beskrivs ur ett livsloppsperspektiv där barn/ungdom och vuxenliv och åldrande belyses. Här uppmärksammas perspektiv samt kunskaper om hur avvikelser och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras på individuell-, organisatorisk- samt samhällelig nivå. Den utsatta livssituationen speglas i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder. Konsekvenser av individers och gruppers sociala utsatthet beskrivs i förhållande till exempelvis sociala relationer, social delaktighet och hälsa. 
Det huvudsakliga innehållet i detta delmoment koncentreras till ett antal problemområden inom socialt arbete och är uppdelade på så kallade målområden. Dessa är: barn och unga, beroende- och missbruksproblematik, funktionsnedsättning, åldrande samt mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. 

Moment 4. Professionell och personlig utveckling, 3 hp
Professional and personal development, 3 credits

I momentet ges studenten en introduktion av personlig och professionell utveckling och den begreppsvärld som omger området, något som även relateras till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder och andra maktdimensioner. Studenten tränas inom momentet att reflektera över den egna personliga professionella utvecklingen i relation till aktuell studiesituation och kommande profession. Studenten får även träna på att se och reflektera över sin position i en föränderlig värld.

Behörighet

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisning förmedlas med hjälp av föreläsningar, obligatoriska uppgifter, seminarier, grupparbeten och basgruppssamtal. Närmare beskrivning hur detta utformats för varje moment framgår av studiehandledningen.

Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.

Examination

1000: Moment 1 – Grupparbete, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1100: Moment 1 – Seminarium, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

1200: Moment 1 - Webbtentamen, 2,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2000: Moment 2 – Seminarium 1, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2100: Moment 2 – Seminarium 2, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

2300: Moment 2 – Skriftlig salstentamen, 5,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

3000: Moment 3 – Seminarium, 1 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3100: Moment 3 – Grupparbete, 2 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3200: Moment 3 – Inlämningsuppgift, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

3400: Moment 3 – Skriftlig salstentamen, 4 hp
Betygsskala: Tregradig skala

4000: Moment 4 – Tre basgruppssamtal, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

4100: Moment 4 – Samtalsövning, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

4200: Moment 4 – Värderingsövning, 0,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

4400: Moment 4 - Skriftlig hemtentamen, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

För att erhålla betyget G (godkänt) på kursen krävs aktivt deltagande i momentens alla seminarier, grupparbeten, övningar och basgruppsamtal, samt godkänt betyg på alla examinationer.


Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Länk till betygskriterier vid Mittuniversitetet: https://www.miun.se/betygskriterier


Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Kursen ingår i Socionomprogrammet, 210 hp, termin 1.

Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA078G.

Kursbevis, tillgodoräknande, överklaganden mm regleras i Högskoleförordningen.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1

Titel: International Federation of Social Workers. Global statement of ethical principles
Webbadress: https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of-ethical-principles/

Författare/red: Börjeson, B., & Börjeson, M. (2015)
Titel: Förstå socialt arbete
Förlag: Liber, 405 sid.

Författare/red: Dominelli, L. (2010)
Titel: Social Work in a Globalizing World
Förlag: Polity press
Kommentar: Kap 1, 5. 45 sid.

Författare/red: Ehrenberg-Sundin, B., Wedin, Å. & Lundin, K. (2022)
Titel: Att skriva bättre i jobbet: en basbok om brukstexter
Upplaga: 7
Förlag: Stockholm: Norstedts juridik

Författare/red: Erikson, M G. (2015)
Titel: Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
Förlag: Lund: Studentlitteratur, 111 sid.

Författare/red: Meeuwisse, A. & Swärd, H. (red.) (2013)
Titel: Perspektiv på sociala problem
Förlag: Natur och Kultur.
Kommentar: Kap 1-3, 12-15. 157 sid.

Författare/red: Skau, G. M. (2018)
Titel: Mellan makt och hjälp - Om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
Förlag: Liber, 159 sid.

Moment 2

Författare/red: Alakoski, S. (2006)
Titel: Svinalängorna
Förlag: Natur och Kultur (260 sid.)

Författare/red: Espvall, M. (2008)
Artikeltitel: From obligations to negotiations: reciprocity and reflexivity in informal financial support
Tidskrift: European Journal of Social Work, 11(4), 355-367.

Författare/red: Evertsson, L., & Nyman, C. (2021)
Titel: Money in Couples: The Organisation of Finances and the Symbolic Use of Money. I The Palgrave Handbook of Family Sociology in Europe
Förlag: Palgrave Macmillan: 279-300.

Författare/red: Hjelte, J., Höög, E., & Nordström, A. (2023)
Artikeltitel: Kunskap och expertis i små glesbygdskommuners socialtjänst – synen på utmaningar och lösningar
Tidskrift: Socialvetenskaplig tidskrift, vol 30, nr 1 (2023), s. 457–476.

Författare/red: Kölegård Stjärne, M., Fritzell, J., Brännström, L., Estrada, F., & Nilsson, A. (2007)
Artikeltitel: Boendesegregationens utveckling och konsekvenser
Tidskrift: Socialvetenskaplig Tidskrift, 14(2-3), 153-178.

Författare/red: Lundh Nilsson, F. & Werner, E. (2023)
Titel: Samhällsekonomi för socionomer
Förlag: Gleerups Utbildning AB (224 sid.)

Författare/red: Magnusson, L. (2017)
Titel: Håller den svenska modellen?: arbete och välfärd i en globaliserad värld
Förlag: Studentlitteratur AB (240 sid.)

Författare/red: Mörk, E. & Liljeberg, L. (2012)
Titel: Fattig, sjuk och arbetslös - en beskrivning av personer i kläm mellan stat och kommun
Förlag: Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering. Rapport 2011:17, (29 s.)

Författare/red: Olofsson, J. (2020)
Titel: Socialpolitik: en historisk bakgrund, internationella jämförelser och aktuella politiska utmaningar
Förlag: Studentlitteratur AB (240 sid.)

Författare/red: Salonen, T. (2019)
Titel: Välfärd - inte för alla 2019: Den ekonomiska familjepolitikens betydelse för familjer i ekonomisk utsatthet
Förlag: Rädda Barnen (36 sid.)

Författare/red: Salonen, T. (2020)
Titel: Millenniebarnen: en studie om ekonomisk utsatthet bland barn under hela uppväxten
Förlag: Rädda barnen (32 sid.)

Författare/red: Stylianou, A. M. (2018)
Artikeltitel: Economic abuse within intimate partner violence: a review of the literature
Tidskrift: Violence and Victims, 33(1), 3-22.

Författare/red: Swärd, H. (2015)
Artikeltitel: EU-medborgarna, tiggeriet och den synliga nöden – en kunskapsöversikt
Tidskrift: Socialmedicinsk Tidskrift, 92(3), 268-285.

Författare/red: Ulmestig, R., & Eriksson, M. (2017)
Artikeltitel: Financial consequences of leaving violent men–women survivors of domestic violence and the social assistance system in Sweden
Tidskrift: European Journal of Social Work, 20(4), 560-571.

Författare/red: Vamstad, J. (2018)
Artikeltitel: Inte längre ett komplement: Om Sveriges stadsmissioners sociala arbete med utsatta personer
Tidskrift: Socialmedicinsk Tidskrift, 95(5), 549-558.

Moment 3

Författare/red: Albertsson, M., Albin, B., Siwertsson, C. & Hjelm, K. (2004)
Titel: Consuming Care and Social Services: Comparisons between Swedish-born Older People and Older People born outside Sweden
Förlag: Practice 16 (2).pp 99-110

Författare/red: Andersson, G., Höjer, I., Sallnäs, M., Sjöblom, Y. (2019)
Titel: När samhället träder in. Barn, föräldrar och social barnavård
Upplaga: 2
Förlag: Lund, Studentlitteratur (kap. 1, 4-7, 9-12 samt "Med blicken framåt": 210 sid)

Författare/red: Andersson, L. (red.) (2013)
Titel: Socialgerontologi
Upplaga: 2 [rev.] 
Förlag: Studentlitteratur, 420 sid.

Författare/red: Forte (2016)
Titel: Mäns våld mot kvinnor i nära relationer. Forskning i korthet 
Webbadress: https://forte.se/wp-content/uploads/2016/11/fik-nr-7-webb.pdf
Kommentar: Referenslista: https://forte.se/wp-content/uploads/2016/12/mans-vald-mot-kvinnor-referenser.pdf

Författare/red: Helmen Borge,A.I. (2012)
Titel: Resiliens, risk och sund utveckling
Upplaga: 2
Förlag: Lund, Studentlitteratur (kap 1-5: 127 sid)

Författare/red: Johnson, B., Richert, T & Svensson, B. (2023)
Titel: Alkohol och narkotikaproblem
Upplaga: 2
Förlag: Lund, Studentlitteratur
Kommentar: kap 1, 2, 4 samt 7-9

Författare/red: Lindqvist, R. (2022)
Titel: Funktionshinder i välfärdssamhället
Upplaga: 5
Förlag: Malmö: Gleerups. 192 sid.

Författare/red: Lundin, L., Mellgren, Z. (red.) (2012)
Titel: Psykiska funktionshinder. Stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar
Förlag: Studentlitteratur, sid 1-162.

Författare/red: Mattsson, T. (2021)
Titel: Intersektionalitet i socialt arbete: Teori, reflektion och praxis
Upplaga: 3
Förlag: Gleerups Utbildning AB. Kap 1-4, 11 och 13. 80 sid.

Moment 4

Författare/red: Andergren, L. (2018)
Titel: Samtal i Socialt arbete
Förlag: Borås, Tremedia (Kap 1,5,7)

Författare/red: Andersson Elmtoft, N. och Whitaker, A. (2023)
Titel: Personlig professionell utveckling för socionomer
Förlag: Liber AB, 129 sid.

Författare/red: Bie, K. (2009)
Titel: Reflektionshandboken
Förlag: Gleerups Utbildning AB, 96 sid.

Författare/red: Henriksen, J-O. & Vetlesen, A.J. (2013)
Titel: Etik i arbete med människor
Upplaga: 3 [rev.]
Förlag: Studentlitteratur, sida 1-80
Kommentar: ISBN978-91-44-09020-7

Författare/red: Røkenes, O.H. & Hanssen, P. (2016)
Titel: Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
Upplaga: 2
Förlag: Gleerups Utbildning AB, 288 sid.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15