Socialt arbete GR (A), Socialt arbete som profession och ämne - introduktion, 22,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Socialt arbete GR (A), Socialt arbete som profession och ämne - introduktion, 22,5 hp
Social Work BA (A), Social Work as Profession and Subject - Introduction, 22.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SA083G
- Ämne huvudområde: Socialt arbete
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Högskolepoäng: 22,5
- Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Vård 40%, Samhällsvetenskap 60%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2020-11-24
- Giltig fr.o.m: 2021-01-10
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska förvärva grundläggande kunskaper om socialt arbete som ämne och profession, vilket inkluderar idéhistoriska perspektiv, en orientering i det sociala arbetets arbetsfält, frågor som rör kunskapsbildning och en introduktion till betydelsen av professionell och personlig utveckling i socialt arbete. Därutöver syftar kursen till att studenterna ska förvärva kunskaper om individers och gruppers sociala livsvillkor, bakomliggande faktorer till social utsatthet och den roll som socialpolitik och välfärdsstatens organisering har för det sociala arbetets praktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
Moment 1
- ha kunskap om det sociala arbetets idéhistoriska rötter, framväxten av socialt arbete som ämne och profession samt en orientering i för ämnet centrala forskningsfrågor.
- ha grundläggande kunskap om det sociala arbetets villkor och förutsättningar i en globaliserad värld.
Moment 2
- kunna reflektera över centrala begrepp som politik, makt, demokrati, jämställdhet, diskriminering, frihet och rättvisa
- kunna redogöra för den svenska välfärdsmodellens uppbyggnad och särdrag i ett internationellt, komparativt perspektiv
- kunna förstå och redogöra för relationen mellan välfärdspolitik och dess villkor för samhällets organisering, det civila samhället och olika gruppers livsvillkor
- kunna reflektera över välfärdspolitikens betydelse för att motverka fattigdom och olika former av social utsatthet.
Moment 3
- ha grundläggande kunskaper om, och kunna reflektera över, människors livsvillkor och sociala sammanhang ur ett livsloppsperspektiv
- ha tillägnat sig grundläggande kunskaper om hur socialt arbete bedrivs inom olika fält med barn och unga, kvinnor och män och äldre och personer med olika former av funktionsnedsättning eller sociala problem.
Moment 4
- på en grundläggande nivå kunna reflektera över sin personliga utveckling och sig själv i förhållande till egen bakgrund, utbildning, kommande studier samt över den egna personens betydelse för utförandet av, och färdigheter i, socialt arbete i en föränderlig värld.
Övergripande lärandemål som gäller samtliga moment
- ha grundläggande kunskaper om och kunna reflektera över olika former av social utsatthet med avseende på kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder.
- ha tillägnat sig förståelse av, och kunna reflektera över, hur avvikelse och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras i samhället
- kunna diskutera och förstå betydelsen av etik- och maktaspekter i socialt arbete som ämne och profession
- kunna visa grundläggande kunskap om betydelsen av en professionell kommunikation i socialt arbete, samt ha provat på olika former av redovisning, i syfte att utveckla sin förmåga att framföra och argumentera/motivera sin framställan
- kunna använda bibliotekets katalog och några ämnesspecifika databaser
- ha tillägnat sig kunskaper som är grundläggande i ett vetenskapligt skrivande.
Innehåll
Kursen är indelad i fyra moment: introduktion till socialt arbete, välfärdens organisering, social utsatthet och livsvillkor samt ett moment som rör professionell och personlig utveckling. De olika momenten introduceras var för sig för att sedan integreras. Därutöver innehåller kursen övningar för att utveckla ett kritiskt förhållningssätt och studenternas förmåga till vetenskapligt skrivande samt tillämpningsövningar i samarbete med biblioteket.
Moment 1. Introduktion till socialt arbete som ämne, praktik och forskning, 4,5 hp
Introduction to Social Work as a subject, practice and research, 4,5 credits
Inledningsvis ges en introduktion av socialt arbete som profession och samhällsvetenskapligt ämne. Här behandlas idéhistoriska rötter och framväxten av det professionella sociala arbetet i Sverige såväl som ämnets utveckling och centrala frågor kring kunskapsbildningen. Vidare presenteras det sociala arbetets forskningsfält. En introduktion till olika maktrelationer som genus, etnicitet och klass i socialt arbete ges som skapar förutsättningar för att reflektera kring konsekvenserna av sociala kategoriseringar.
Moment 2. Välfärdens organisering, 7,5 hp
The organisation of the welfare, 7,5 credits
Här introduceras centrala samhällsvetenskapliga begrepp som demokrati, rättvisa och jämställdhet med relevans för den svenska välfärdspolitiken och socialt arbete. Därefter diskuteras relationen mellan välfärdspolitik och välfärdens organisering i ett nationellt och internationellt komparativt perspektiv. Särskilt vikt läggs vid hur det svenska välfärdssystemet påverkar levnadsvillkoren för olika individer och grupper - barn och unga, män och kvinnor, äldre och personer med olika former av funktionsnedsättning eller social problematik - och skapar förutsättningar för det sociala arbetets praktik. Momentet förmedlar också kunskaper om hur välfärdens organisering påverkar villkoren för frivilligt socialt arbete, familjelivets organisering och förväntningar på det civila samhället. I momentet diskuteras också olika diskrimineringspraktiker som kan påverka människors levnadsvillkor.
Moment 3. Social utsatthet och livsvillkor, 7,5 hp
Vulnerable groups' living conditions, 7,5 credits
Momentet inriktas på grundläggande kunskaper om individer och grupper i utsatta livssituationer, såväl i Sverige som internationellt. Behov och livsvillkor beskrivs ur ett livsloppsperspektiv där barn/ungdom och vuxenliv och åldrande belyses. Här uppmärksammas perspektiv som modernitet, socialisering samt kunskaper om hur avvikelser och normalitet skapas, vidmakthålls och förändras på individuell- organisatorisk- samt samhällelig nivå. Den utsatta livssituationen speglas i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder.
Det huvudsakliga innehållet i detta delmoment koncentreras till ett antal problemområden inom socialt arbete och är uppdelade på så kallade målområden. Dessa är: barn och unga, beroende- och missbruksproblematik, funktionsnedsättning samt åldrande. Olika sätt att beskriva, förstå och förhålla sig till social utsatthet bland individer och grupper och svåra livssituationer studeras och problematiseras.
Konsekvenser av individers och gruppers sociala utsatthet beskrivs och analyseras i förhållande till utbildning, arbete, sociala relationer och hälsa.
Moment 4. Professionell och personlig utveckling, 3 hp
Professional and personal development, 3 credits
Inom momentet ges studenten möjligheten att reflektera över sin position i en föränderlig värld och den egna personliga utvecklingen i relation till kommande studier och till kommande profession. Under momentet introduceras den kontext och den begreppsvärld som omger området professionell och personlig utveckling. Detta analyseras även i relation till kön, klass, sexualitet, etnicitet och ålder och andra maktdimensioner.
Behörighet
Matematik B och Samhällskunskap A
(Äldre gymnasiebetyg)
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och olika former av övningsmoment och grupparbeten. Närmare beskrivning hur detta utformas i varje moment framgår av aktuell kursinformation.
Det moment som fokuserar på social utsatthet och livsvillkor innehåller ett grupparbete i vilket studenten ska välja ett avgränsat specifikt problem att fördjupa sig. I momentet initieras kursmomentet arbete i basgrupper, vilka kontinuerligt kommer att användas i olika moment kring professionell och personlig utveckling även senare under utbildningen. Studenterna får i basgrupper möjlighet att reflektera kring, och diskutera, kursens olika moment och det ges möjlighet att reflektera över och bearbeta lärande- och grupprocesser. I momentet ingår också att studenterna introduceras kring och reflekterar över grundläggande färdigheter kring mötet med, och bemötandet av, människor i utsatta situationer.
Kursen avslutas med ett obligatoriskt litteraturseminarium som knyter an till hela kursens innehåll och som inriktas på att synliggöra maktförhållanden inom det sociala arbetets profession och forskningsfält.
Enstaka föreläsningar kan komma att ges på engelska.
Examination
0010: Socialt arbete som ämne, praktik och forskning, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 1: Socialt arbete som ämne, praktik och forskning
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg G till VG krävs deltagande i två seminarier. Seminarierna presenteras närmare i studieguiden.
0020: Välfärdens organisering, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 2: Välfärdens organisering
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen. För betyg G till VG krävs även deltagande i tre seminarier. Seminarierna preciseras närmare i studieguiden.
0030: Utsatta gruppers levnadsvillkor, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 3: Utsatta gruppers levnadsvillkor
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg G till VG krävs även deltagande i ett grupparbete samt i ett litteraturseminarium. Grupparbetet och seminarium preciseras närmare i studieguiden.
0040: Professionell och personlig utveckling, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Moment 4: Professionell och personlig utveckling
Momentet examineras genom en individuell skriftlig tentamen. För betyg G till VG krävs deltagande vid tre obligatoriska basgruppssamtal, en samtalsövning och en värderingsövning.
Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.
Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är väl uppfyllda.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att lärandemålen för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemålen för kursen inte uppfyllda.
Begränsning av examination
Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Övrig information
Kursen ingår i programmet Socionomutbildning, 210 hp, termin 1.
Kursen kan inte ingå i samma examen som kurs med kurskod SA078G.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Moment 1
- Titel: International Federation of Social Workers. Global statement of ethical principles
- Webbadress: https://www.ifsw.org/global-social-work-statement-of ethical-principles/
- Författare/red: Börjesson, B., & Börjesson, M. (2015)
- Titel: Förstå socialt arbete
- Förlag: Liber, 405 sid.
- Författare/red: Dominelli, L. (2010)
- Titel: Social Work in a Globalizing World
- Förlag: Polity press, kap 1, 5, 45 sid.
- Författare/red: Erikson, M G. (2015)
- Titel: Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
- Förlag: Lund; Studentlitteratur, 111 sid
- Författare/red: Meeuwisse, A. & Swärd, H. (red.) (2013)
- Titel: Perspektiv på sociala problem
- Förlag: Natur och Kultur, kap 1-3, 12-15, 157 sid.
- Författare/red: Sandström, G. (red.) (2010)
- Titel: Att vara socionom: från utbildad till erfaren
- Förlag: Studentlitteratur, 192 sid.
- Författare/red: Skau, G. M. (2018)
- Titel: Mellan makt och hjälp - Om det flertydiga förhållandet mellan klient och hjälpare i ett samhällsvetenskapligt perspektiv
- Förlag: Liber, 159 sid.
- Författare/red: Thurén, B-M. (2000)
- Titel: Den gamla gåtan om kvinnor och män. I: Höglund, A M & Thurén, B-M (red) Män och kvinnor? vad vet en genusvetare? Intervjuer med genusforskare
- Förlag: Gummerus Printing, 33 sid.
- Författare/red: Thurén, T. (2019)
- Titel: Vetenskapsteori för nybörjare
- Upplaga: 3:e uppl.
- Förlag: Liber
- Kommentar: 204 sid.
Moment 2
- Författare/red: Alakoski ( 2006)
- Titel: Svinalängorna
- Förlag: Bonnier, 259 sid.
- Författare/red: Andersson, G. (2010)
- Titel: Barn, fattigdom och social barnavård. Socionomen, nr 4, s 32-42.
- Författare/red: Bergmark, Å & Fritzell, J (2007)
- Titel: Välfärdens utveckling efter 1900-talets kris
- Förlag: Socialvetenskaplig tidskrift vol. 14, nr 2-3, sid 102-109
- Kommentar: (Finns att hämta på Internet)
- Författare: Bergmark, Å. (2013)
- Artikeltitel: Ekonomiskt bistånd - en urholkad stödform
- Tidskrift: Nr 6, s 22-31
- År/Volym/nr/sidor: Socionomen
- Kommentar: Finns att hämta på internet
- Författare/red: Brodin, H. (2006)
- Titel: Den generella äldrepolitiken och den selektiva äldreomsorgen - om kön, klass, etnicitet och åldrande i Sverige. I: de los Reyes, P (red) Om välfärdens gränser och det villkorade medborgarskapet. Rapport från utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering SOU 2006:37
- Förlag: Fritzes. s 111-142 (Finns att hämta på Internet)
- Författare/red: de los Reyes, P. (2006)
- Titel: Välfärd, medborgarskap och diskriminering, i SOU 2006:37. Om välfärdens gränser och det villkorade medborgarskapet. Rapport från utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering
- Förlag: Fritzes, s. 7-31.
- Webbadress: (Finns att hämta på Internet)
- Författare/red: Espvall, M. (2008)
- Titel: From obligations to negotiations: reciprocity and reflexivity in informal financial support
- Förlag: European Journal of Social Work vol. 11, no. 4: 355-367.
- Författare/red: Fritzell, J., Gähler, M. & Nermo, M (2007)
- Titel: Vad hände med 1990-talets stora förlorargrupper? Välfärd och ofärd under 2000-talet
- Förlag: Socialvetenskaplig tidskrift vol.14, nr2-3, sid. 110-133
- Kommentar: (Finns att hämta på internet)
- Författare/red: Hjort, T.(2010)
- Titel: Skälig levnadsnivå eller miniminivå- om välfärdsstatens syn på socialbidragstagares konsumtion. Socionomen, nr 4, s 68-76
- Författare/red: Johansson, T. (2009)
- Titel: Familjeliv
- Förlag: Liber, 188 sid.
- Författare/red: Lundqvist, Å., Roman, Christine (2009)
- Titel: Politiska regleringar och akademisk diskurs. I Fink, J., Lundqvist, Å. (Eds). Välfärd, genus och familj
- Förlag: Liber, sid 89-114.
- Författare/red: Pringle, K. (2006)
- Titel: Svenska välfärdssvar på etnicitet: intersektionella perspektiv på barn och barnfamiljer. I: de los Reyes, P (red) Om välfärdens gränser och det villkorade medborgarskapet. Rapport från utredningen om makt, integration och strukturell diskriminering, SOU 2006:37
- Förlag: Fritzes. s 217-248 (Finns att hämta på Internet).
- Författare/red: Swärd, H. (2010)
- Titel: Fattigdom i forskningen. Socionomen, nr 4, s 12-22
- Författare/red: Swärd, H. (2017)
- Titel: Den kantstötta välfärden
- Förlag: Lund, Studentlitteratur, 335 sidor
- Författare/red: Swärd, H., Edebalk, P.G. & Wadensjö, E. (red.) (2013)
- Titel: Vägar till välfärd: idéer, inspiratörer, kontroverser, perspektiv
- Upplaga: (1. uppl.), 339 sid.
- Förlag: Liber
- Författare: Ulmestig, R. (2013)
- Artikeltitel: Individualisering och arbetslösa ungdomar
- Tidskrift: 19(3), s 25-38
- År/Volym/nr/sidor: Arbetsmarknad och Arbetsliv
- Författare/red: Wiklund, S. & Strantz, H. (2014
- Titel: I välfärdens utkant: om ensamstående mödrar med socialbidrag och deras barn
- Förlag: Stockholm: Unicef Sverige
Moment 3
- Författare/red: Albertsson, M., Albin, B., Siwertsson, C. & Hjelm, K. (2004)
- Titel: Consuming Care and Social Services: Comparisons between Swedish-born Older People and Older People born outside Sweden
- Förlag: Practice 16 (2).pp 99-110
- Författare/red: Andersson, G., Höjer, I., Sallnäs, M., Sjöblom, Y. (2019)
- Titel: När samhället träder in. Barn, föräldrar och social barnavård
- Upplaga: 2
- Förlag: Lund, Studentlitteratur (kap. 1, 4-7, 9-12 samt "Med blicken framåt": 210 sid)
- Författare/red: Andersson, L. (red.) (2013)
- Titel: Socialgerontologi
- Upplaga: (2.,[uppdaterade] uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur, 420 sid.
- Författare/red: Bywater, J. & Jones, R. (2007)
- Titel: Sexuality and Social Work
- Förlag: Learning Matters, 168 sid.
- Författare: Fahlgren, S. & Sawyer, L. (2005)
- Artikeltitel: Maktrelationer och normaliseringsprocesser i välfärdsstaten
- Tidskrift: Kvinnovetenskaplig tidskrift
- År/Volym/nr/sidor: 2-3.05
- Författare/red: Helmen Borge,A.I. (2012)
- Titel: Resiliens, risk och sund utveckling
- Upplaga: 2
- Förlag: Lund, Studentlitteratur (kap 1-5: 127 sid)
- Författare/red: Johnson, B., Richert, T & Svensson, B. (2017)
- Titel: Alkohol och narkotikaproblem
- Upplaga: 1
- Förlag: Lund, Studentlitteratur
- Författare/red: Lindqvist, R. (2017)
- Titel: Funktionshindrade i välfärdssamhället
- Förlag: Gleerup. 203 sid.
- Författare/red: Lundin, L., Mellgren, Z. (red.) (2012)
- Titel: Psykiska funktionshinder. Stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar
- Förlag: Studentlitteratur, sid 1-162.
- Författare/red: Solvang, P. (2000)
- Titel: The emergence of an us and them discourse in disability theory
- Förlag: Scandinavian Journal of Disability Research, 2 (1), sid 3-20.
- Författare: Sveriges Kommuner och Landsting (2006)
- Artikeltitel: En kunskapsöversikt - Mäns våld mot kvinnor i nära relationer
- Webbadress: https://webbutik.skl.se/sv/artiklar/mans-vald-mot-kvinnor-i-nara-relationer-en-kunskapsoversikt.html
Moment 4
- Författare/red: Andergren, L. (2017)
- Titel: Samtal i Socialt arbete
- Förlag: Borås, Tremedia (Kap 1,5,7)
- Författare/red: Bie, K. (2009)
- Titel: Reflektionshandboken
- Förlag: Gleerups Utbildning AB, 96 sid.
- Författare/red: Henriksen, J-O. & Vetlesen, A.J. (2013)
- Titel: Etik i arbete med människor
- Upplaga: 3., [rev.] uppl
- Förlag: Studentlitteratur, sida 1-80
- Kommentar: ISBN978-91-44-09020-7
- Författare/red: Kåver, A. & Nilssone, Å. (2007)
- Titel: Tillsammans: om medkänsla och bekräftelse
- Förlag: Natur och Kultur, 159 sid.
- Författare/red: Røkenes, O.H. & Hanssen, P. (2007)
- Titel: Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor
- Förlag: Gleerups Utbildning AB, 316 sid.