Statsvetenskap AV, Forskningsmetod, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Statsvetenskap AV, Forskningsmetod, 7,5 hp
Political Science Ma, Research Methods, 7,5 Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SK017A
- Ämne huvudområde: Statsvetenskap
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 20%, Naturvetenskap 80%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Samhällsvetenskap
- Fastställd: 2009-10-31
- Senast ändrad: 2014-11-03
- Giltig fr.o.m: 2015-01-01
Syfte
Syftet med kursen är att studenten efter genomgången kurs ska ha förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar liksom planera och genomföra empiriska studier, samt skriftligt redogöra för vetenskapliga resonemang. Syftet är även att studenten ska få goda kunskaper om forskningsdesign, för- och nackdelar med kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik samt kunna använda dessa kunskaper inom sitt ämnesområde.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten visa förmåga att:
- självständigt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar och välja lämpliga metoder till dessa,
- självständigt skriva en vetenskaplig text,
- problematisera för- och nackdelar med den kvantitativa respektive den kvalitativa forskningsansatsen,
- problematisera och kritiskt diskutera argument som används inom den kvantitativa och den kvalitativa forskningsansatsen,
- analysera hur de två ansatserna kan komplettera varandra i samband med olika forskningsproblem,
- självständigt identifiera och kritiskt applicera vetenskapliga metoder inom studentens ämnesområde.
Innehåll
Kursen behandlar – deskriptivt, komparativt och komplementärt – kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande. Argument som används inom ramen för var och en av de två forskningsansatserna problematiseras och diskuteras kritiskt.
Behörighet
Kandidatexamen med 90 hp (GR A, B, C) i ett beteende- eller samhällsvetenskapligt huvudområde.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker i form av examinations-PM, inlämningsuppgifter och aktivt deltagande vid seminarier.
Betygskriterier se Ämnesspecifika betygskriterier www.miun.se/betygskriterier
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Abelson, Robert P.
- Titel: Statistics as Principled Argument
- Ort: Hillsdale, NJ
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers
- Författare/red: Becker, Howard S.
- Titel: Writing for Social Scientists – How to Start and Finish Your Thesis, Book or Article
- Ort: Chicago
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: The University of Chicago Press
- Författare: Bryman, Alan
- Artikeltitel: Barriers to Integrating Quantitative and Qualitative Research
- Tidskrift: Journal of Mixed Methods Research
- År/Volym/nr/sidor: 2007/1/1/8-22
- Författare/red: Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (red)
- Titel: The Landscape of Qualitative Research - Theories and Issues.
- Ort: London
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: SAGE Publication
- Författare: Onwuegbuzie, Anthony J. & Leech, Nancy L.
- Artikeltitel: On Becoming a Pragmatic Researcher: The Importance of Combining Quantitative and Qualitative Research Methodologies
- Tidskrift: International Journal of Social Research Methodology
- År/Volym/nr/sidor: 2005/8/5/375-387