Statsvetenskap AV, Forskningsmetod, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplan för:
Statsvetenskap AV, Forskningsmetod, 7,5 hp
Political Science Ma, Research Methods, 7,5 H E Credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: SK017A
- Ämne huvudområde: Statsvetenskap
- Nivå: Avancerad
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 20%, Naturvetenskap 80%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Institutionen för samhällsvetenskap
- Fastställd: 2009-10-31
- Giltig fr.o.m: 2009-08-30
Syfte
Studenten ska efter genomgången kurs vara bekant med för- och nackdelar med kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik samt kunna problematisera och kritiskt diskutera argument som används inom ramen för respektive forskningsansats. Vidare förväntas studenten kunna använda dessa kunskaper för att kritiskt diskutera forskning som bedrivs inom studentens ämnesområde.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• Redogöra för för- och nackdelar med den kvantitativa respektive den kvalitativa
forskningsansatsen.
• Beskriva hur de två ansatserna kan komplettera varandra i samband med olika
forskningsproblem.
• Problematisera och kritiskt diskutera argument som används inom den
kvantitativa och den kvalitativa forskningsansatsen.
• Applicera kunskaper om de båda ansatserna för att kritiskt granska/diskutera
forskning som bedrivs inom studentens ämnesområde.
Innehåll
Kursen behandlar – deskriptivt, komparativt och komplementärt – kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik. Argument som används inom ramen för var och en av de två forskningsansatserna problematiseras och diskuteras kritiskt.
Behörighet
Kandidatexamen med 90 hp GR (A,B,C) i huvudområdet statsvetenskap eller annat beteende- eller samhällsvetenskapligt område.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledning.
Examination
Examination sker i form av skriftlig tentamen, inlämningsuppgifter och aktivt deltagande vid seminarier.
Betygskriterirer se Ämnesspecifika betygskriterier http://www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Abelson, Robert P.
- Titel: Statistics as Principled Argument
- Ort: Hillsdale, NJ
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers
- Kommentar: Kvantitativ forskningsmetodik Quantitative research methods
- Författare/red: Bryman, Alan
- Titel: Quantity and Quality in Social Research
- Ort: London
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Taylor & Francis Ltd.
- Kommentar: Kvantitativ kontra kvalitativ forskningsmetodik. Quantity versus qualitative research methods
- Författare/red: Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (red)
- Titel: The Landscape of Qualitative Research - Theories and Issues.
- Ort: London
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: SAGE Publication